До питання визначення повноважень Рахункової палати під час проведення публічного зовнішнього фінансового контролю

Автор(и)

  • В. О. Єфіменко аспірант кафедри фінансового та податкового права Державного податкового університету, Україна https://orcid.org/0009-0001-4600-6737

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.02.79

Ключові слова:

державний фінансовий контроль, компетенція, повноваження, повноваження Рахункової палати, публічний зовнішній фінансовий контроль, фінансовий контроль

Анотація

У статті проаналізовано вітчизняні дослідження представників науки фінансового права щодо визначення основних підходів до розуміння правової категорії «компетенція». Обґрунтовано, що єдиний підхід до тлумачення правової категорії «компетенція» відсутній. Запропоновано термін «компетенція Рахункової палати» визначати як коло повноважень, що закріплені у нормативно-правових актах, які визначають права та обов’язки членів Рахункової палати стосовно здійснення фінансового контролю над підконтрольними об’єктами, охоплюють організацію, проведення та моніторинг фінансово-бюджетної діяльності, а також забезпечують реалізацію відповідальності за невиконання або неналежне виконання покладених на Рахункову палату завдань. Встановлено, що модель роботи Рахункової палати як вищого органу фінансового контролю України, яка вже сформувалася та пройшла перевірку на практиці, потребує більш детального закріплення у положеннях Конституції України. Аргументовано, що усі фінансові операції, які зумовлюють настання фінансових наслідків для публічного бюджету держави та здійснюються установами, організаціями чи суб’єктами господарської діяльності, підпадають під зовнішній фінансовий контроль, який проводиться Рахунковою палатою. Обґрунтовано, що національне законодавство загалом відповідає положенням Лімської декларації, яка рекомендує надання вищим органам фінансового контролю розширених повноважень щодо доступу до публічної інформації. Підсумовано, що доцільно чітко визначити повноваження Рахункової палати під час проведення публічного зовнішнього фінансового контролю, щоб вказаний орган фінансового контролю мав право забезпечувати відшкодування шкоди, завданої державі фінансовими правопорушеннями, усувати виявлені фінансові правопорушення та притягати до відповідальності осіб, які є винними у малоефективному управлінні та порушенні норм фінансового законодавства. Запропоновано до ст. 7 Закону України «Про Рахункову палату» внести зміни та доповнити вказану статтю положеннями, які зобов’язували б об’єкти фінансового контролю виконувати рішення Рахункової палати, а також передбачали б відповідальність винних осіб за порушення, виявлені Рахунковою палатою під час проведення публічного зовнішнього фінансового контролю.

Посилання

Юридична енциклопедія: в 6 т. / редкол.: Ю.С. Шемшученко (відп. ред.) та ін. К.: «Укр. енцикл.», 2001. Т. 3: К-М. 792 с.

Правознавство. Словник термінів: навч. посібник/за ред. В.Г. Гончаренка. К.: Юрисконсульт: КНТ, 2007. 636 с.

Словник іншомовних слів Мельничука. URL: https://126.slovaronline.com/7917%D0%9A%D0%9E%D0%9C%D0%9F%D0%95%D0%A2%D0%95%D0%9D%D0%A6%D0%86%D0%AF (дата звернення: 21.02.2025).

Сучасна правова енциклопедія/О.В. Зайчук, О.Л. Копиленко, Н.М. Оніщенко та ін.; за заг. ред. О.В. Зайчука. Київ: Юрінком Інтер, 2010. 384 с.

Владовська К.П. Доктринальні підходи до визначення компетенції адміністративного суду. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2020. Вип.1. Том.1. С. 130–133.

Пацкан В.В. Роль парламентаризму в системі конституційно-правового механізму забезпечення прав і свобод людини: автореф. дис. канд. юрид. наук: спец. 12.00.02. Ін-т законодавства Верховної Ради України. К., 2014. 19 с.

Популярна юридична енциклопедія/Кол. авт.: В.К. Гіжевський, В.В. Головченко, В.С. Ковальський (кер.) та ін. К.: Юрінком Інтер, 2003. 528 с.

Голосніченко Д.І. Повноваження та компетенція: спільні риси і відмінності. Правове регулювання суспільних відносин у сфері культури. Сучасний стан та перспективи розвитку: тези Всеукраїнської наук. конф. (Київ, 15 травня 2007 р.). К.: КНУКІМ, 2007. С. 26-27.

Голосніченко І.П., Голосніченко Д. І. Теорія повноважень, їх легітимність та врахування потреб і інтересів при встановленні на законодавчому рівні./ Вісник НТУУ «КПІ». Політологія. Соціологія. Право: збірник наукових праць. 2011. № 1. С. 147–155.

Койчева О.С. Правова природа компетенції та повноважень Рахункової палати. Фінансове право. № 4 (30), 2014. С. 45–48.

Конституція України від 28.06.1996 року № 254к/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр#Text (дата звернення: 21.02.2025).

Лімська декларація керівних принципів аудиту державних фінансів. URL: http://www.acrada.gov.ua/control/main/uk/publish/article/140217?cat_id=3283 (дата звернення: 21.02.2025).

Про Рахункову палату: Закон України від 02.07.2015 року № 576-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/576-19#Text (дата звернення: 21.02.2025).

Бюджетний кодекс України: Закон Украъни від 08.07.2010 року № 2456-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text (дата звернення: 21.02.2025).

Ківалов С.В., Залюбовська І. К. Парламентський контроль за діяльністю органів виконавчої влади в Україні: монографія. Одеса: Юридична література. 2004. 152 с.

Гавдьо Ю. Щодо правового статусу Рахункової палати з урахуванням зарубіжного досвіду. Юридичний радник. 2005. № 6. С. 53–57.

Паньків С.П. Рахункова палата України у системі державного фінансового контролю. Університетські наукові записки. 2005. № 3. С. 232–237.

Місюкевич Л.О Основні засади реалізації контрольних функцій рахункової палати у фінансовій сфері в Україні. Публічне управління і адміністрування в Україні. URL: http://www.pagjournal.iei.od.ua/archives/2020/15-2020/5.pdf (дата звернення: 21.02.2025).

Лопушняк Г. Рахункова палата та її роль у здійсненні державного фінансового контролю в Україні. Вісник Львівського національного аграрного університету. Серія: Економіка АПК. 2013. № 20(1). С. 123–131.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-28

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право