Суб’єкти фінансової безпеки держави та їх види

Автор(и)

  • К. В. Саввопуло аспірант кафедри фінансового та податкового права Державного податкового університету, Україна https://orcid.org/0009-0006-1972-7252
  • М. В. Глух кандидат юридичних наук, професор, завідувач кафедри фінансового та податкового права Державного податкового університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-6107-5415

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.04.2.25

Ключові слова:

фінансова безпека, фінансовий інтерес, національна безпека, національна фінансова безпека, суб’єкт фінансової безпеки, забезпечення фінансової безпеки

Анотація

У статті розглянуто систему правового регулювання фінансової безпеки держави через призму діяльності її суб’єктів. Аргументовано, що у законодавчих та підзаконних нормативних актах не визначено переліку спеціальних суб’єктів фінансової безпеки держави, що є цілком обґрунтованим, оскільки фінансова безпека є складовою національної безпеки держави, тому доцільно суб’єктів національної безпеки держави розглядати і як суб’єктів фінансової безпеки, проте звісно з урахуванням їхніх повноважень і компетенції у сфері захисту фінансових інтересів держави Проаналізовано наукові та нормативні підходи до класифікації суб’єктів забезпечення фінансової безпеки, аргументовано авторське бачення структуризації. Обґрунтовано наявність чотирьох основних груп: концептуальних, розпорядчих, контролюючих та допоміжних суб’єктів фінансової безпеки, кожна із яких виконує специфічну функцію: від формування ідеологічних засад державної фінансової політики до забезпечення контролю за дотриманням законодавства. Розкрито особливості повноважень та правового статусу кожної групи суб’єктів із урахуванням їхнього впливу на стабільність фінансової системи держави. Висвітлено аспекти конституційно-правового статусу, ролі та функцій суб’єктів фінансової безпеки в правовій системі України. Підтримано науково-практичну позицію щодо необхідності уніфікації підходів до систематизації та чіткого визначення компетенцій вказаних органів на підставі прийняття закону «Про основи фінансової безпеки України». Наголошено на важливості створення ефективного механізму взаємодії між органами влади, громадянським суспільством та іншими інституціями з метою підвищення рівня захищеності фінансових інтересів держави. Підсумовано, що суб’єкти фінансової безпеки становлять собою багаторівневу систему, до якої входять як органи державної влади, так і громадянське суспільство, проте кожен з вказаних суб’єктів відіграє специфічну, але важливу роль у цьому процесі забезпечення фінансової безпеки держави. Запропоновано за доцільне суб’єктів фінансової безпеки держави виокремлювати в наступні групи: 1) концептуальні суб’єкти фінансової безпеки держави (Президент України, Верховна Рада України, Рада національної безпеки та оборони України), які мають специфічний конституційно-правовий статус, який передбачає можливість вирішувати комплекс питань загальнодержавного значення, формують доктрину фінансової безпеки, формують засади державної політики у сфері фінансової безпеки, приймають акти, які мають особливу юридичну силу; 2) розпорядчі суб’єкти фінансової безпеки держави (Кабінет Міністрів України, центральні органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, Служба Безпеки України, Національний банк України) – беруть участь у формуванні державної фінансової стратегії та відповідають за її практичну реалізацію; 3) контролюючі суб’єкти фінансової безпеки держави (суди загальної юрисдикції, прокуратура України, Національне антикорупційне бюро України, податкові та митні органи), які забезпечують контроль та нагляд у сфері фінансової безпеки держави метою якого, є забезпечення законності та дисципліни у сфері захисту фінансових інтересів держави; 4) допоміжні суб’єкти фінансової безпеки держави (громадяни та громадські об’єднання), які діють як незалежні учасники процесу забезпечення фінансової безпеки, а саме виконують функції незалежного спостерігача та мають можливість опосередковано впливати на діяльність інших учасників системи забезпечення фінансової безпеки.

Посилання

Томчук О.В. Характеристика правового статусу суб’єктів фінансової безпеки України. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Юриспруденція. 2019. Вип. 38. С. 71–74.

Конституція України: Закон України від 28.06.1996 року № 254к/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#n4465 (дата звернення: 28.06.2025).

Про Рахункову палату: Закон України від 02.07.2015 року № 576-VIII. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/576-19 (дата звернення: 28.06.2025).

Колодізєв О.М., Середіна А.В. Державна система управління фінансовою безпекою України та правові засади її функціонування. Проблеми і перспективи розвитку банківської системи України. 2010. Т. 30. С. 383–398.

Про Раду національної безпеки і оборони України: Закон України від 05.03.1998 року № 183/98-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/183/98-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 29.06.2025).

Положення про Міжвідомчу комісію з питання фінансової безпеки при Раді національної безпеки і оборони України: указ Президента України від 07.05.2001 року № 294/2001. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/card/294/2001 (дата звернення: 30.06.2025).

Про Національний банк України Закон України від 20.05.1999 року № 679-XIV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/679-14#n109 (дата звернення: 28.06.2025).

Про органи місцевого самоврядування: Закон України від 21.05.1997 № 280/97-ВР. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-вр (дата звернення: 29.06.2025).

Про місцеві державні адміністрації: Закон України від 09.04.1999 року № 586-XIV. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/586-14 (дата звернення: 30.06.2025).

Мельник В.І. Система суб’єктів забезпечення фінансової безпеки України. Правові горизонти. 2018. Вип. 12 (25). С. 35–41.

Ревак І.О. Об’єкти та суб’єкти фінансової безпеки – базові складові системи фінансової безпеки держави. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2010. № 29. С. 54–57.

Бригінець О.О. Правове забезпечення фінансової безпеки України. дис. докт. юрид. наук: 12.00.07. Ірпінь 2017 464 с.

Семеног А.Ю. Сутність та значення фінансової безпеки держави. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Економічні науки». 2018. Вип. 29, Ч. 2. С. 117–120.

Калашник А. Система суб’єктів адміністративно-правового реагування на виклики та загрози національній безпеці України: їх повноваження та взаємодія. Науковий вісник Дніпровського державного університету внутрішніх справ. 2024. Спец. випуск № 1 (132) «Права людини та правоохоронна діяльність в умовах воєнного стану». С. 249–255.

Резнік О.М. Адміністративно-правові засади діяльності правоохоронних органів із забезпечення фінансово-економічної безпеки України: дис.... докт. юрид. наук: 12.00.07. Суми, 2019. 509 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-11

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право