Організаційно-правові заходи підвищення якості підготовки правоохоронних органів України під час війни
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.06.1.39Ключові слова:
Національна поліція, курсанти, правоохоронні органи, підготовка, бронетанкова та автомобільна техніка, міжнародний досвід, стандарти професійної освіти, компетенція, освітаАнотація
Наводяться організаційно-правові заходи підвищення якості підготовки правоохоронних органів України під час війни з урахуванням впровадження досвіду діяльності навчальних закладів та центрів підготовки правоохоронців передових європейських країн та США з метою забезпечення підтримки підготовки національної поліції, розробки рекомендацій щодо поліпшення стандартів підвищення кваліфікації і підготовки поліцейських, та функціонування правоохоронної системи загалом, а також задля вирішення проблем, пов’язаних із реструктуризацією системи освіти та підготовки поліції як ключового елементу реформи поліції.
Зазначається, що ключовим елементом реформи правоохоронних органів є реструктуризація системи освіти та підготовки поліції. Зокрема, Національна поліція України спільно з Міністерством внутрішніх справ затвердили кваліфікаційну характеристику професії поліцейського. Це стало поштовхом до розроблення стандарту професійної освіти (компетенції поліцейських). Наступним кроком стала розробка стратегії щодо моделі освіти та підготовки поліції, яка була запропонована Міністерством внутрішніх справ.
Стверджується, що на сьогодні відсутній єдиний механізм розробки навчальних програм для всіх видів підготовки правоохоронців. Переважну більшість навчальних програм для Національної поліції України розробляється вищими освітніми закладами системи МВС за погодженням із Міністерством внутрішніх справ та відповідним спеціалізованим підрозділом поліції.
Підкреслено, що впровадження міжнародного досвіду моделей освіти у вітчизняні стандарти підготовки поліції є надзвичайно важливим для підтримки реформи та визначення найбільш перспективних національних рішень щодо моделі освіти/підготовки поліції в таких сферах:
- розроблення навчальних програм, процес освіти та підготовки спеціалістів правоохоронного спрямування;
- підвищення кваліфікації та професійний розвиток правоохоронців;
- освітня інфраструктура підготовки національної поліції.
Вказується, що вибір конкретної моделі правоохоронної діяльності залежить від багатьох факторів, включаючи історичні особливості країни, соціально-економічні умови, рівень злочинності та багато іншого. Оптимальним підходом є поєднання різних моделей, що дозволяє досягти максимальної ефективності у боротьбі зі злочинністю та забезпеченні громадського порядку.
Посилання
Деканоідзе Х., Хелашвілі М. Системи освіти та підготовки поліції в регіоні ОБСЕ. Київ, 2018. 164 с. URL: https://www.osce.org/files/f/documents/e/2/423404.pdf.
Бандурка О.М. Деякі особливості управління закладами вищої освіти. Підготовка правоохоронців в системі МВС України в умовах воєнного стану : зб. наук. пр. (м. Харків, 26 трав. 2022 р.): ХНУВС, 2022. С. 30–32. URL: https://dspace.univd.edu.ua/server/api/core/bitstreams/c0198caf-1b49-49cf-9e6b-044508851714/content.
Гусаров С.М. Підготовка кадрів для національної поліції України як складова державної політики у сфері вищої освіти України. Підготовка правоохоронців в системі МВС України в умовах воєнного стану: зб. наук. пр.(м. Харків, 26 трав. 2022 р.): Харків: ХНУВС, 2022. С. 54–56. URL: https://dspace.univd.edu.ua/server/api/core/bitstreams/c8324a71-547a-4029-ac71-fa72507acacb/content.
Ковальов І.М. Оцінювання навчального процесу як невід’ємна складова покращення його якості (на прикладі досвіду європейського поліцейського коледжу). Підготовка правоохоронців в системі МВС України в умовах воєнного стану : зб. наук. пр. Харків: ХНУВС, 2022. С. 66-67. URL: https://dspace.univd.edu.ua/server/api/core/bitstreams/ad94b1cb-d0b9-479a-84a3-d98744d8124a/content.
Яфонкін А.О. Окремі проблеми підготовки здобувачів вищої освіти правоохоронного спрямування в умовах війни. Підготовка правоохоронців зі спеціальності 262 «Правоохоронна діяльність» нової формації: напрями освітнього та наукового забезпечення: матеріали всеукраїнського наук.-педагогіч. підвищення кваліфікації,(м. Одеса, 4 березня – 14 квітня 2024 року). Львів–Торунь: Liha-Pres, 2024. С. 138–141. URL: https://api-ir.dpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/21891757-d7c6-4a59-867d-a0dc1f903482/content.
Романюк В.В. Місце ЗВО зі специфічними умовами навчання в підготовці правоохоронців у системі МВС України в умовах воєнного стану. Підготовка правоохоронців в системі МВС України в умовах воєнного стану: зб. наук. пр. Харків: ХНУВС, 2022. С. 114–116. URL: https://dspace.univd.edu.ua/entities/publication/1ee934f1-9d74-4e95-afa1-532e114f5160.
Банчук О.А. Діяльність національної поліції України: прозорість та підзвітність громадськості. Правова держава. Випуск 28. К.: Ін-т держави і права ім. В.М. Корецького НАН України, 2017. С. 325–332. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PrDe_2017_28_41.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 С. П. Параниця, А. О. Яфонкін, О. М. Верламов

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.