Провадження у справах про адміністративні правопорушення щодо порушення вимог карантину

Автор(и)

  • Ю.В. Бурченко аспірантка кафедри конституційного права та галузевих дисциплін Навчально-наукового інституту права Національний університет водного господарства та природокористування, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.02.36

Ключові слова:

протокол, уповноважені органи, судовий розгляд, адміністративна відповідальність, карантинні вимоги

Анотація

Говорячи про органи, які уповноважені притягувати до адміністративної відповідальності за порушення вимог карантину, необхідно звернути увагу на наступне: по-перше, система органів (посадових осіб), уповноважених притягувати до адміністративної відповідальності за порушення вимог карантину включає судові та друге позасудові (адміністративні) органи, перелік яких є досить обширним; по-друге, в аспекті притягнення до адміністративної відповідальності за порушення вимог карантину необхідно розрізняти органи, які притягують до адміністративної відповідальності та ті які уповноважені складати протоколи про притягнення до адміністративної відповідальності. Суд посідає особливе місце в системі органів, що розглядають питання притягнення до адміністративної відповідальності за порушення вимог карантину. Така виняткова роль пояснюється тим, що: по-перше, порушення правил щодо карантину людей має підвищену суспільну шкідливість, що пов’язана з здоров’ям всього населення України та як наслідок може сприяти швидшому поширенню коронавірусної інфекції; по-друге, як нами уже було визначено в п. 1.3. кваліфікація цього діяння потребує знання великої кількості нормативно-правових актів у зв’язку з бланкетним характером диспозиції, а тому саме суд як компетентний орган має визначити наявність складу адміністративного правопорушення; по-третє, суми штрафів, передбачених санкцією ст. 44-3 КУпАП є суттєвими та можуть значною мірою обмежити права особи. Однак, визначаючи роль судів, у розгляді справ про адміністративні правопорушення щодо порушення вимог карантину зазначено, що необхідно виваженіше підійти до переліку діянь, які розглядають суди. На наше переконання, перебування у громадських місцях осіб без документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство чи її спеціальний статус, без посвідчення про взяття на облік бездомної особи необхідно віднести до підвідомчості органів Національної поліції та перенести цей склад правопорушення до ч. 2 ст. 44-3 КУпАП. В свою чергу перенесення цього адміністративного проступку до ч. 2 ст. 44-3 КУпАП дозволить: по-перше, забезпечити економію процесуальних засобів; по-друге, оперативне реагування, по-третє, матиме попереджувальний вплив та сприятиме законослухняній поведінці. Нормативно-правове забезпечення адміністративно-юрисдикційної діяльності Національної поліції України щодо притягнення до адміністративної відповідальності за порушення вимог карантину потребує перегляду та удосконалення. Зокрема, на наш погляд, необхідно удосконалити норми Закону України «Про Національну поліцію» від 02.07.2015 № 580-VIII, додавши до обов’язків, передбачених в ст. 23 пункт 24-1 «сприяє забезпеченню відповідно до закону заходів карантину». Це дозволить визначити компетенцію Національної поліції, адже в період карантину саме на поліцію був покладений обов’язок стежити за дотриманням відповідних заходів. Стосовно інших органів (посадових осіб), уповноважених розглядати справи про адміністративні правопорушення відзначено наступне: 1) наголошено на недоцільності віднесення до суб’єктів, уповноважених розглядати питання про порушення вимог карантину – органи охорони здоров’я з огляду на відсутність у них відповідної компетенції; 2) відзначено необхідність внесення змін до КУпАП у зв’язку з ліквідацією державної санітарно-епідеміологічної служби; 3) підтверджено недоцільність віднесення до органів (посадових осіб), уповноважених розглядати питання порушення вимог карантину органи місцевого самоврядування. Адміністративний порядок провадження у справах про адміністративне правопорушення загалом відбувається за такими ж стадіями як і судовий розгляд, однак носить спрощений характер та розглядається на місці вчинення адміністративного правопорушення.

Посилання

Лихачов С.В. Дозвільне провадження в адміністративному процесі: дис. … канд. юрид. наук: спец. 12.00.07. Харків, 2001. 177 с.

Коломоєць Т.О. Адміністративне судочинство України. Київ : Істина, 2008. 219 с.

Провадження в справах про адміністративні правопорушення у сфері охорони здоров’я: навч. посіб. / Б.О. Логвиненко. Дніпро: Видавець Біла К. О., 2020. 106 с.

Постанова Ніжинського районного суду Чернігівської області https://reyestr.court. gov.ua/Review/96400712.

Кодекс України про адміністративні правопорушення: станом на 14.05.2020 / Верховна Рада України від 07.12.84 № 8074- 10. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/80731-10.

Пайда Ю.Ю. Деякі аспекти правового регулювання провадження у справах про адміністративні правопорушення. Науковий вісник публічного та приватного права. 2020. Випуск 1. С. 209–220.

Шевчук Г.В. Провадження у справах про порушення правил щодо карантину людей. Юридичний часопис Національної академії внутрішніх справ. 2020. № 2 (20). С. 40–45.

Постанова Деснянського районного суду м. Києва від 16 липня 2021 року № 754/10345/21. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/98372339.

Ярмак О.М. Протокол про адміністративне правопорушення: вимоги до змісту та значення його правильного оформлення при розгляді справ про адміністративні проступки. 2009. С. 78–82.

Постанова Красилівський районний суд Хмельницької області від 10.04.2020 року Справа № 677/499/20. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/88703359.

Постанова Автозаводського районного суду м. Кременчука від 16.01.20211 Справа № 524/7521/20. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/94025490.

Постанова Сихівського районного суду м.Львова від 29.12.2020 року Справа № 464/6844/20 https://reyestr.court.gov.ua/Review/93976824.

Постанова Автозаводського районного суду м. Кременчука від 31.03.2020 року Справа № 524/1818/20 https://reyestr.court.gov.ua/Review/88504611.

Постанова Шевченківського районного суду м. Чернівці від 31.03.2020 р. у справі №727/2684/20, ЄДРСРУ № 88518453 https://reyestr.court.gov.ua/Review/88518453.

Постанова Сахновщинського районного суду Харківської області від 31.03.2020 р. у справі № 634/425/20, ЄДРСРУ № 88517299 https://reyestr.court.gov.ua/ Review/8851729.

Постанова Цюрупинського районного суду Херсонської області від 31.03.2020 р. у справі № 664/785/20, ЄДРСРУ № 88520553 https:// reyestr.court.gov.ua/Review/88520553.

Постанова Дарницького районного суду міста Києва від 14.06.2021 року справа № 753/9733/21https://reyestr.court.gov.ua/Review/97935371.

Постанова Ніжинського районного суду Чернігівської області https://reyestr.court. gov.ua/Review/96400712.

Глібко О.В. Правові засади розгляду судами справ про адміністративні правопорушення: автореф. дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.07 / О.В. Глібко; наук. кер. Н.Б. Писаренко; Нац. юрид. ун-т ім. Ярослава Мудрого. – Харків, 2019. – 19 с., с. 13.

Інструкція з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення в органах поліції: станом на 17.01.2020 / Верховна Рада України від 06.11.2015 № 1376. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1496-15#Text.

Діденко Є.В. Реалізація права на справедливий суд на етапі підготовки до розгляду справ про адміністративні правопорушення. Юридичний науковий електронний журнал. 2020. № 2. С. 204–208

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-23

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право