ПРАВОВІ ЗАСОБИ ТА ІНСТРУМЕНТИ РЕГУЛЮВАННЯ ЕКОНОМІЧНИХ ВІДНОСИН В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2021.02.8Ключові слова:
Державний бюджет, стабільність курсу гривні, дефіцит бюджету, податок на вивезений капітал, примусова легалізація капіталівАнотація
У роботі досліджуються найбільш оптимальні форми і методи юридичного впливу на суспільні відносини в сфері економіки. Відсутність основного елемента господарського механізму – конкуренції вимагає належної оцінки причин існуючих проблем, правильного вибору і оптимального набору засобів впливу на економічні відносини з метою прискорення соціально-економічного розвитку України. Серед численних правових проблем державного регулювання соціально-економічної сфери виділено дві, які є взаємообумовленими – забезпечення стабільності курсу гривні і підвищення частки товарів власного виробництва на внутрішньому ринку. Для забезпечення стабільності курсу гривні обґрунтовано необхідність його фіксації на тривалий термін зі встановленням допустимого коридору коливань, у якому курс змінюється в обох напрямках з однаковою імовірністю. Девальвація курсу не повинна плануватися у Державному бюджеті і використовуватися як спосіб приховування його фактичного дефіциту. Реальний дефіцит бюджету слід визначати сумою відсотка девальвації гривні і відсотка запланованого безпосередньо дефіциту бюджету. Курс гривні у Державному бюджеті фіксувати не слід, оскільки така норма закону звільняє Національний банк України від конституційного обов’язку по забезпеченню стабільності курсу гривні, передбаченого ст. 99 Конституції України. Засобом підтримання стабільного курсу гривні є збільшення частки товарів/послуг власного виробництва на внутрішньому ринку і досягнення мінімального критичного рівня 50% упродовж одного-двох років. Для оцінки досягнутого рівня слід використовувати не статистичні показники, а лише фактичні суми зарахованого до бюджету ПДВ, одержаного від реалізації товарів/послуг. Досягнення запропонованого рівня передбачає перехід до інноваційно-інвестиційної моделі розвитку економіки. Запропоновано два власні джерела інвестицій – введення нового податку на вивезений капітал і примусова легалізація капіталів, вивезених з України раніше.
Посилання
Вебер М. Избранные произведения (социологическая мысль Запада) / Пер. с нем. М.: Прогресс, 1990. 808 с.
Портер М. Конкуренция / Пер. с англ. М.: Издательский дом «Вильямс», 2005. 608 c.
Товарна структура експорту України у 2017 році. URL: https://forumkyiv.org/uk/analytics/ukrayinskij-eksport:-krok-vpered-chi-big-na-misci
Про затвердження наборів продуктів харчування, наборів непродовольчих товарів та наборів послуг для основних соціальних і демографічних груп населення: Постанова Кабінету Міністрів України № 780-2016-п від 11.10.2016. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/780-2016-%D0%BF.
Онлайн-карта енергетичного сектору України. URL: https://ua-energy.org/uk/posts/kilkist-domohospodarstv-subsydiantiv-zmenshylas-do-15-mln
Соціально-демографічні характеристики домогосподарств України у 2018 році: статистичний збірник. Київ, 2018. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2018/zb/07/zb_sdhdu2018pdf.pdf
Доходи Державного бюджету України. URL: https://index.minfin.com.ua/ua/finance/budget/gov/income/2018/
Соціально-демографічні характеристики домогосподарств України у 2019 році: статистичний збірник. URL: https://ukrstat.org/uk/druk/publicat/kat_u/2019/zb/07/zb_sdhdu2019.pdf
Виведення капіталів з України: масштаби та напрямки запобігання: аналітична доповідь / за редакцією Я. А. Жаліла. К.: НІСД, 2013. 39 с. URL: http://www.niss.gov.ua/content/articles/files/capital_2013-c47ae.pdf
Пирога І. С. Податки на вивіз капіталу і на великі статки. Науковий вісник Ужгородського національного Університету. Серія: Право. 2018. № 51. Т. 2. С.22–25.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Аналітично-порівняльне правознавство
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.