Підготовка правників в Україні: проблеми та перспективи вдосконалення

Автор(и)

  • Н.Є. Керноз старший викладач кафедри публічного та приватного права Національного університету «Чернігівська політехніка», Україна http://orcid.org/0000-0002-8174-4057
  • К.Л. Стеченко здобувачка вищої освіти IV курсу юридичного факультету Національного університету «Чернігівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-8034-5126

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2021.03.1

Ключові слова:

юридична освіта, заклади вищої освіти, здобувачі вищої освіти, вступники-правники, ступенева підготовка, єдине фахове вступне випробування, наскрізна магістратура

Анотація

У статті досліджено проблеми та перспективи вдосконалення підготовки правників в Україні. Наголошено, що нинішній стан української юридичної освіти є близьким до критичного: кількість правників-випускників у рази перевищує попит на ринку, абітурієнти показують низькі результати на вступних іспитах до правничої магістратури, роботодавці не задоволені рівнем їхніх професійних знань.

Підготовка правників в Україні здійснюється за «ступеневою» формою: можливість здобуття юридичної освіти за освітніми ступенями «молодший спеціаліст», «спеціаліст», «молодший бакалавр», «фаховий молодший бакалавр», «бакалавр», «магістр». У вступній кампанії 2021 року для правників відкрили двері 286 українських закладів освіти: 245 – «класичних», які підпорядковуються МОН України; 25 –  «відомчих», які підпорядковуються центральним органам виконавчої влади; 16 – приватних. Саме відомчі заклади освіти отримали 61,8% від загального обсягу державного замовлення бакалаврів за спеціальністю 081 «Право», що суттєво перевищує обсяг, який отримали «класичні» освітні заклади. Автори вважають, що такий підхід є несправедливим щодо абітурієнтів-правників в не відповідає положенням частини 4 статті 53 Конституції України: «громадяни мають право безоплатно здобути вищу освіту в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі», тобто незалежно від підпорядкування конкретного закладу вищої освіти. Це зумовлює необхідність удосконалення положень Умов прийому на правничі спеціальності для забезпечення справедливості як вагомої складової верховенства права.

Останніми роками в Україні намагаються віднайти та запровадити ефективну модель підготовки, яка б оптимізувала та значно підвищила якість професійного рівня майбутніх правників, відповідала світовим стандартам і практикам, могла б забезпечити конкурентоспроможність кращих випускників та їх працевлаштування. Такою, згідно з Концепцією розвитку юридичної освіти, вбачають модель «наскрізної магістратури» п’ятирічну програму підготовки юристів-магістрів одразу після здобуття вступниками повної загальної середньої освіти (бакалаврський рівень відсутній).

За результатами проведеного дослідження, автори наголошують на нагальній потребі в удосконаленні національного освітянського законодавства з урахуванням позитивного досвіду підготовки правників у зарубіжних країнах та його адаптацію до світових стандартів і практик.

Посилання

Сonditions of admission to the academic programs ‘Law, Justice and Public servers’ in Arizona State University. URL: https://webapp4.asu.edu/programs/t5/programs/AreaOfInterest/12/graduate/false.

Règlement intérieur de l’université D’Aix-marseille: approuvé par le conseil d’administration en sa séance du 16 juillet 2013. URL: https://daji.univ-amu.fr/sites/daji.univ-amu.fr/files/ca_deliberations/2013.07.16_-_reglement_interieur_amu_approuve_par_le_ca_du_16_juillet_2013.pdf.

Ґіґаурі А., Грищенко К., Тактакішвілі Ч., Шемелинець І. Навчання поліції та правнича освіта: досвід Грузії та можливі уроки для України. Київ, 2021. 39 с.

Антропов Р.В. История развития юридического образования в Германии: сущность, модели и этапы эволюции. Genesis: исторические исследования. 2015. № 4. С. 251-264.

Про затвердження Умов прийому на навчання для здобуття вищої освіти у 2022 році: Наказ МОН України № 1098 від 13.10.2021 року. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/vstup-2022/11/30/Nakaz.MON-1098.Umovy.pryyomu.VO.2022.pdf.

Стандарт вищої освіти за спеціальністю 081 «Право» галузі знань 08 «Право» для другого (магістерського) рівня вищої освіти: Наказ МОН України № 1053 від 17.08.2020 року. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vyshcha/standarty/2020/08/081-pravo-magistr.pdf.

Постанова Шостого апеляційного адміністративного суду у справі №640/31169/20 від 06.04.2021 року. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/96079799.

Шемелинець І., Грищенко К. Вступна кампанія 2020 року на здобуття юридичної освіти за спеціальностями 081 «Право» та 293 «Міжнародне право». Аналітичний огляд. Київ, 2020. 36 с.

Аналітичне дослідження результатів вступних випробувань на здобуття ступеня магістра за спеціальностями 081 «Право» та 293 «Міжнародне право» у 2019 році. Київ, 2019. 115 с.

Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду у справі № 761/9550/17 від 06.05.2020 року. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/89621251.

Стеченко К.Л. Оскарження результатів ЄФВВ як новий напрям захисту прав абітурієнтів-правників в Україні. Захист прав здобувачів освіти в адміністративних судів. Апробація на Творчому конкурсі есе Касаційного адміністративного суду Верховного Суду. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/1144589/.

Концепція розвитку юридичної освіти. URL: http://kno.rada.gov.ua/news/main_news/75465.html.

Про атестацію здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня: Лист МОН України № 1/12460-21 від 08.12.2021 року. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-atestaciyu-zdobuvachiv-vishoyi-osviti-drugogo-magisterskogo-rivnya.

Спільна декларація міністрів освіти Європи «Європейський простір у сфері вищої освіти № 994_525 від 19.06.1999 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_525.

Грищенко К., Крейденкова В., Шемелинець І. Наскрізна фахова підготовка правників: переваги, недоліки, міжнародний аспект. Аналітичний звіт. Київ, 2021. 28 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-20

Номер

Розділ

Розділ 1. Теорія та історія держави і права; історія політичних і правових учень