Правовий статус фотографічного твору: аспекти українського та міжнародного законодавства

Автор(и)

  • А. В. Мотузна магістрант Навчально-наукового інституту Сумського державного університету, Україна
  • Л. В. Золота кандидат юридичних наук, асистент кафедри кримінально-правових дисциплін та судочинства ННІ права, Сумського державного університету, судовий експерт, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2021.03.9

Ключові слова:

авторське право, фотографія, інтелектуальна власність, медіація, добросовісне використання твору

Анотація

Важко уявити сучасний інформаційний простір у форматі минулих століть: невеликі текстові повідомлення про новини та події і майже відсутність візуальної складової, котра ілюструє текст. Ми живемо в епоху інформаційного суспільства, що невпинно розвивається. Кількість інформації, котру ми отримуємо, збільшується в геометричній прогресії. Нинішній масив інформації сягає гігантських масштабів. Сучасний користувач вже звик до візуального сприйняття будь-якої інформації, що являє собою ілюстрації чи фото підтвердження текстової частини. Саме тому, фотографічний твір став одним з центральних елементів інформаційного світу. З появою камери на мобільному телефоні можливість робити фото з’явилась у кожного власника гаджету. Модернізація мобільних пристроїв здебільшого пов’язана саме з покращенням технічних характеристик камери. Проте, чи кожне фото, зроблене на телефон є об’єктом авторського права й має такий же правовий статус, як і фото, виконане на фотографічний пристрій? Розвиток мистецтва фотографування набагато випереджає розвиток українського законодавства. Це призводить до проблем у визначенні фотографічного твору як об’єкта авторського права та його охорони. У єдиному галузевому Законі не наводиться ані визначення понять, ані класифікація та ознаки, котрим повинен відповідати фотографічний твір, щоб підпадати під його охорону. Прогалини у законодавстві породжують зростання кількості правопорушень у сфері авторського права. Автори в свою чергу, не знаючи, як захистити свій твір, зазнають збитків. Для відновлення порушених прав, зазвичай, звертаються до суду, що перевантажує роботу судової системи України. Тож, актуальність дослідження правового регулювання охорони фотографічних творів полягає у необхідності визначення прогалин у законодавстві та з’ясуванні шляхів їх вирішення.

Посилання

Про авторське право і суміжні права: Закон України № 3792-XII від 23.12.1993 Відомості Верховної Ради України (ВВР). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3792-12#Text.

Святоцький О. Д., Дроб'язко В. С. Інтелектуальна власність: словник-довідник. Том 1. Авторське право і суміжні права. Київ. Видавничий Дім «Ін Юре». 2000. 356 с.

Судариков С. А. Основы авторского права. Минск. Амалфея. 2000. 512 с.

Сафаров А. «Як захистити авторське право на фотографію» Офіційний веб-сайт «Інститут масової інформації». URL: https://imi.org.ua/monitorings/yak-zahystyty-avtorske-pravo-na-fotografiyu-i33190.

Дорожко Г. Питання охорони та захисту цифрових фотографічних творів Теорія і практика інтелектуальної власності. № 4. 2010. С. 25-28.

Улітіна О. Строк дії авторського права на фотографічні твори: проблемні питання. Национальный юридический журнал: теория и практика. 2015. С. 63-67.

Цивільний кодекс України: Закон України № 435-IV від 16.01.2003 Відомості Верховної Ради України (ВВР). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text

Дзюбіна М.В. Цивільно-правова охорона творів отриманих способом, аналогічним фотографії як об'єкт авторського права: робота на здобуття кваліфікаційного ступеня магістра: спец. 081 - право / наук. кер. М. М. Яшарова. Київ. 2018. 122 с.

Про Загальнодержавну програму адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу: Закон України від 18 березня 2004 р. Відомості Верховної Ради України. 2004. №29. С.367

Островська О.А., Фінько О.Л., Медіація як альтернативний спосіб урегулювання конфліктів та консалтингова послуга. Економічна теорія та історія економічної думки. №21. 2018. С. 34-38.

Омельченко Г. В., Вітковська Ю. В. Проблематика охорони фотографічних творів нормами авторського права. Цивільне право. С. 80-84.

Штефан О. Фотографічний твір як специфічний об’єкт охорони авторським правом. Теорія і практика інтелектуальної власності. № 3. 2007. С. 3-9.

Дроб’язко В. Закон Німеччини про регулювання авторських прав в інформаційному суспільстві. Теорія і практика інтелектуальної власності. № 1. 2014. С. 3-6.

Будка Р. В. Правова охорона авторського права і суміжних прав у Чеській Республіці та досвід України. Часопис Київського університету права. № 3. 2020. С. 247-253.

Šalomoun M. Ochrana názvů, postav a příběhů uměleckých děl. C.H. Beck, 2003.Р. 15.

Eleni Karatza. Сopyright protection for photographs: thesis submitted for the degree of MA in Art, Law & Economy. SID: 2202140002 / Supervisor: Prof. I. Stamatoudi. Thessaloniki, Greece: School of economics, business administration & legal studies, January 2016. 59 р.

Stamatoudi. I. Photographers’ Rights and Publication of Photographs on the Media in Journalists and Mass Media Publishers. Copyright Law Issues. p.295.

Koumantos. G. Copyright Law. 8th ed. Athens-Komotini. Sakkoulas Publications. 2002.

Доріс Лонг, Патриція Рей. Захист прав інтелектуальної власності: норми міжнародного і національного законодавства та їх правозастосування. Практичний посібник. Київ. «К.І.С.». 2007. 448 с.

Загорулько В. М. Правова охорона фотографічних творів: робота на здобуття кваліфікаційного ступеня магістра: спец. 081 - право / наук. кер. К. Д. Янішевська. Суми. 2020. 89 с.

Улітіна О. Проблематика реєстрації фотографічних творів в умовах цифрового середовища: Україна, США та Великобританія. Теорія і практика інтелектуальної власності. 2015. № 2. С. 24-30.

Верба І.І. Основи інтелектуальної власності: навчальний посібник. За ред. С.В. Чікін. Київ. 2013. 262 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-20

Номер

Розділ

Розділ 3. Цивільне право і цивільний процес; сімейне право; міжнародне приватне право