Міжнародний досвід правового регулювання інклюзивної освіти

Автор(и)

  • Т.В. Шлапко к.ю.н., доцент кафедри адміністративного, господарського права та фінансово-економічної безпеки Навчально-наукового інституту права Сумського державного університету, Україна https://orcid.org/0000-0003-1619-3831
  • С.С. Філоненко студентка магістратури Навчально-наукового інституту права Сумського державного університету, Україна
  • M.M. Ковалевський студент магістратури Навчально-наукового інституту права Сумського державного університету, Україна
  • A.A. Гриб студент магістратури Навчально-наукового інституту права Сумського державного університету, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2021.03.14

Ключові слова:

інклюзія, інклюзивна освіта, особливі освітні потреби, дитина з особливими освітніми потребами, міжнародні стандарти інклюзивної освіти, інтеграція

Анотація

Стаття присвячена дослідженню міжнародного досвіду правового регулювання інклюзивної освіти. Основними Законами демократичних країн світу проголошено, що всі люди рівні у своїх правах. Ніхто не може бути дискримінованим за ознаками фізичного чи психічного становища особи. Право на освіту є одним із найголовніших, адже саме від того, на якому рівні воно забезпечується, залежить людський потенціал держави,без якого її розвиток неможливий. Цивілізовані країни вже давно усвідомили, що суспільство не є повноцінним, якщо його певна частина ізольована і не приймає у ньому активної участі. Тому вони створили таку систему освіти, яка включає осіб з особливими освітніми потребами до загальної системи освіти. Така форма навчання отримала назву інклюзивна освіта.

Головна ідея інклюзивної освіти полягає у підтвердженні цінності людської багатоманітності, що унеможливлює дискримінацію та відображає одну із ознак демократичного суспільства, зокрема, у сфері освіти. Інклюзивна освіта не запроваджена з метою зробити учнів однаковими. В широкому розумінні вона створена для забезпечення рівних можливостей усім дітям та надання однакових умінь та навичок для подальшого існування у суспільстві.

Проаналізовано міжнародні стандарти інклюзивної освіти, що впроваджуються ЮНЕСКО та ООН, які є головними ініціаторами прийняття нових положень щодо забезпечення прав осіб з ООП на рівні освітніх можливостей. Міжнародне законодавство визнає дітей з ООП повноцінними учасниками освітнього процесу, визначаючи при цьому новий підхід до організації навчання. Він базується на засадах доступності, безоплатності, обов’язковості, відсутності дискримінації та рівності.

В статті розглянуто досвід правового забезпечення права на освіту для дітей з ООП та функціонування інклюзивної освіти у таких зарубіжних країнах, як Італійська Республіка, Республіка Авcтрія, Королівство Швеція, Фінляндська Республіка, Королівство Норвегія.

Посилання

Бондарь В. І., Синьов В. М. Дефектологічний словник: навчальний посібник. Київ: «МП Леся». 2011. 528 с.

Інклюзивна освіта в Україні. Великодедеркальська громада. URL: https://dederkaly-otg.gov.ua/news/1542204443/ (дата звернення: 20.12.2021 р.).

Комітет з прав осіб з інвалідністю ООН: Зауваження загального порядку № 4 (2016). Поширення: Загальне 2 вересня 2016 р. URL: http://nmcio.ippo.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2016/10/CRPD-C-GC-4_ukr.pdf (дата звернення: 20.12.2021).

Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання : наказ Міністерства освіти і науки України № 912 від 01.10.2010 р. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-kontseptsii-rozvitku-inklyuzivnogo-navchannya (дата звернення: 20.12.2021).

Загальна декларація прав людини Генеральної Асамблеї ООН від 10 грудня 1948р.Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_015#Text (дата звернення: 20.12.2021).

Конвенція про боротьбу з дискримінацією в галузі освіти від 14 грудня 1960 р. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_174#Text (дата звернення: 20.12.2021)

Конвенція про права дитини від 20 листопада 1989 р. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021#Text (дата звернення: 20.12.2021).

Міжнародно-правові документи. Ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти. URL: http://rcpio.ippo.kubg.edu.ua/?page_id=63 (дата звернення: 20.12.2021).

Стандартні правила забезпечення рівних можливостей для інвалідів від 20 грудня 1993 р.: Резолюція 48/96 Генеральної Асамблеї ООН. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_306#Text (дата звернення: 20.12.2021)

Саламанська декларація про принципи, політику та практичну діяльність у галузі освіти осіб з особливими освітніми потребами та Рамки Дій щодо освіти осіб з особливими освітніми потребами від 7-10 червня 1994 р. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_001-94#Text (дата звернення: 20.12.2021).

Копенгагенська декларація про соціальний розвиток від 01.01.1995 р. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_505#Text (дата звернення: 20.12.2021).

The Dakar Framework for Action. World Education Forum Dakar. 2000. UNESCO, 2000. 77 p.

Конвенція про права осіб з інвалідністю від 13.12.2006 р. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text (дата звернення: 20.12.2021).

Інчхонська декларація «Освіта –‬ 2030»: забезпечення інклюзивної і справедливої якісної освіти і навчання впродовж життя. URL: https://universitypeoplezdorovya.blogspot.com/2017/04/blog-post_16.html (дата звернення: 20.12.2021).

Європейське агентство з особливих потреб та інклюзивної освіти - European Agency for Special Needs and Inclusive Education. Сайт. URL: https://uk.hrvwiki.net/wiki/European_Agency_for_Special_Needs_and_Inclusive_Education (дата звернення: 20.12.2021).

Madeo F. Insegnante di sostegno: possibile la presenza per tutte le ore di frequenza scolastica dello studente disabile grave. Giurisprudenza costituzionale, II.2010. PP. 1831-1839.

Contardi A. and Gherardina P. Together at school: mainstream school in Italy from kindergarden to high school. Down Syndrome News and Update. 2003.№ 3(1). 11-15. Doi: 10.3104/dsupdate.208.

Колупаєва А. А. Досвід реалізації інклюзивної освіти в країнах Європи / Педагогічні основи інтегрування школярів з особливостями психофізичного розвитку в загальноосвітні навчальні заклади: монографія. К.: Педагогічна думка. 2007. 458 с.

Шведська модель інклюзивної освіти. Інклюзивна освіта. URL: https://inkluz5.blogspot.com/2017/04/blog-post_66.html (дата звернення: 20.12.2021).

Що особливого у фінській інклюзивній освіті. INVAK INFO. URL: https://invak.info/obuchenie/shho-osoblivogo-u-finskij-inklyuzivnij-osviti.html (дата звернення: 20.12.2021).

Markussen E. Sarskilt tilrettelagt opplaring I viderega ende – hjelper det. Om segregering, inkudering og kompetanseoppna else I det forste R-94 kullet. Olso, Fafo rapport nr. 341 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-20

Номер

Розділ

Розділ 5. Трудове право; право соціального забезпечення