Проблеми законодавчого регулювання оплати надання адміністративних послуг

Автор(и)

  • Л.В. Шестак кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри публічного та приватного права Національного університету «Чернігівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0003-4958-0838
  • В.В. Присяжний здобувач вищої освіти 2-го курсу юридичного факультету Національного університету «Чернігівська політехніка», Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2021.03.24

Ключові слова:

адміністративна послуга, суб᾽єкт надання, отримувач послуги, оплата адміністративної послуги, адміністративний збір

Анотація

Надання адміністративних послуг є обов᾽язком держави. Його належне виконання сприяє забезпеченню реалізації прав і свобод громадян, створення для них нових можливостей, реалізації повноважень державних органів. Проте не всі адміністративні послуги можуть надаватися на безоплатній основі. Окремі з них є платними.
Питання підстав та умов оплати адміністративних послуг, які надаються державою є предметом наукового дослідження даної статті. Автори аналізують проєкт закону «Про адміністративний збір», а також положення Закону України «Про адміністративні послуги» та доходять висновку про недоцільність збільшення масиву нормативних актів. Автори пропонують визначити коло осіб, які можуть бути звільнені від сплати адміністративного збору, вказують на необхідності удосконалення цифрової інфраструктури та матеріального забезпечення населення; обґрунтовують доцільність визначення розміру оплати вартості адміністративної послуги не у чітко фіксованій сумі, а виходячи з розміру змінних показників (мінімального розміру заробітної плати або розміру прожиткового мінімуму).
Автори вважають за доцільне основи визначення адміністративного збору, його складові, умови та випадки стягнення підвищеного розміру адміністративного збору, періодичність і підстави зміни його розмірів визначати у межах окремих положень Закону України «Про адміністративні послуги», а не приймати нового нормативного документа. Адже названий Закон є базовим документом. В його межах доречно передбачити й порядок розподілу та використання коштів, отримуваних суб᾽єктами надання як плата за надані послуги. Така політика фінансової зацікавленості дозволить утримувати якість надання адміністративних послуг на належному рівні та забезпечувати їх надання у короткі строки, сприятиме зміцненню фінансової стабільності відповідної території.

Посилання

Про адміністративні послуги: Закон України від 06.09.2012. № 5203-VI. В редакції Закону України від 07.11.2021. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5203-17#n378 (дата звернення: 20.12.2021).

Адміністративне право України. Повний курс : підручник / Галунько В., Діхтієвський П., Кузьменко О., Стеценко С. та ін. Херсон : ОЛДІ-ПЛЮС, 2018. 446 с.

Шаповал С.П. Правове регулювання плати за надання адміністративних послуг. Право і суспільство. 2021. №3. С. 94-98.

Проект Закону про адміністративний збір від 16.10.2020. № 4380. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=70434 (дата звернення: 20.12.21).

Висновок антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про адміністративний збір». URL: https://nazk.gov.ua/uk/documents/vysnovok-antykoruptsijnoyi-ekspertyzy-proyektu-zakonu-ukrayiny-pro-administratyvnyj-zbir/ (дата звернення: 20.12.21).

Конституція України від 28.06.1996. № 254к/96-ВР. В редакції Закону України від 01.01.2020 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 13.02.2021).

Шестак Л.В., Веремієнко С.В. Штраф в системі адміністративних стягнень. Актуальні проблеми юридичної науки та практики. 2017. №1. С. 61-65.

Про судовий збір: Закон України від 08.07.2011. Відомості Верховної Ради України. 2012. № 14. Ст.87. В редакції Закону України від 15.12.2021. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3674-17#Text (дата звернення: 20.12.2021).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-20

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право