Пропаганда та її види. Шляхи протидії пропаганді

Автор(и)

  • Софія Драбюк здобувач вищої освіти юридичного факультету Ужгородського національного університету, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2022.01.28

Ключові слова:

пропаганда, дезінформація, фейкові новини, боротьба з пропагандою, суспільна свідомість, ЗМІ, контрпропаганда

Анотація

Дана стаття присвячена проблемі пропаганди у світлі сьогодення. Актуальність досліджуваної тематики зумовлена тим, що інформація має значний вплив на суспільну свідомість, і тому може бути засобом дестабілізації чи маніпуляції суспільством. Ми спостерігаємо, що інформаційна війна є складовою війни росії проти України. Тому дослідження поняття пропаганди та засобів боротьби з нею є дуже важливим і потрібним кроком.
У статті визначено значення терміну «пропаганда», виділено характерні риси цього феномену. На підставі аналізу правової доктрини визначено як відрізняти пропаганду від звичайного обміну ідеями та інформацією.
Також було запропоновано класифікацію видів пропаганди за різними критеріями: залежно від її спрямованості; залежно від сфери поширення; залежно від ступеню достовірності інформації та залежно від етапу поширення пропаганди.
Оскільки проблема пропаганди сьогодні постає особливо гостро, то стає зрозуміло, що механізми боротьби з цим негативним явищем потребують подальшого вдосконалення. У формі тез було запропоновано кілька ідей щодо виявлення і розпізнання пропаганди, фейкових новин та дезінформації ще на початковому етапі. Втілення цих ідей на практиці, на наш погляд, дозволило б запобігти тим трагічним і руйнівним наслідкам, до яких, як показує історія, призводить вплив пропаганди.
Також було досліджено, які заходи боротьби з деструктивним впливом пропаганди застосовують в Україні сьогодні, які інструменти використовує уряд для протидії дезінформаційній кампанії рф, направленій на дестабілізацію українського суспільства в мовах війни. Було розтлумачено явище контрпропаганди та його основні риси.
На підставі вищезазначеного нами було підбито підсумки проведеного дослідження та визначено коло питань, які ще потребують подальших наукових пошуків.

Посилання

Шевців М. Б., Гончарук К. А. Пропаганда як соціально-правове явище: проблеми розуміння. Актуальні проблеми історико-правової та міжнародно-правової науки. Південноукраїнський часопис. Випуск 1. 2019 С. 119-122

J. Mickle Sproul. Channels of propaganda, Bloomington, IN: Eric/Edinfo Press, 1994

Richard Alan Nelson, A Chronology and Glossary of Propaganda in the United States. Westport, Conn. and London: Greenwood Press, 1996. 336 pp. URL: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08821127.1997.10731916

Шведа Ю.Р. Політичні партії. Енциклопедичний словник. Львів. Астролябія, 2005. 488с.

Міжнародний центр перспективних досліджень. Як Євросоюз протидіє російській пропаганді. URL: http://icps.com.ua/yak-vrosoyuz-protydi-rosiyskiy-propahandi/

Денисюк Ж. З. Пропаганда та контрпропаганда в контексті стратегій державної інформаційної політики. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Державне управління URL: http://www.pubadm.vernadskyjournals.in.ua/journals/2021/2_2021/10.pdf

Павлов Д. Політична пропаганда: до визначення поняття. Гілея: науковий вісник. 2013. Вип. 79. С. 328–331

Українська призма. Рада зовнішньої політики. В Україні з’явилися ельфи для боротьби з російською пропагандою! URL: http://prismua.org/%D0%B2%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%96-%D0%B7%D1%8F%D0%B2%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D1%81%D1%8F-%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D1%84%D0%B8-%D0%B4%D0%BB%D1%8F-%D0%B1%D0%BE%D1%80%D0%BE%D1%82%D1%8C%D0%B1/

Законопроект №5101. URL: https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=71149

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-07-02

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право