Актуальні проблеми реформування системи вищої освіти в Україні: правовий аспект

Автор(и)

  • В.В. Тимчак кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри адміністративного, фінансового та інформаційного права Ужгородський національний університет, Україна https://orcid.org/0000-0001-9739-1914

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2022.01.43

Ключові слова:

освітній процес, урядові ініціативи, нормативно-правове регулювання

Анотація

Державна політика у сфері освіти і науки відіграє вирішальну роль у забезпеченні розвитку людського капіталу та отриманні економічної вигоди у вигляді сталого зростання й конкурентної економіки, а значить суспільного та індивідуального добробуту, майбутнього процвітання та якості життя. Досягнення цих цілей потребує узгоджених політичних ініціатив, ефективних управлінських рішень та довгострокових інвестицій.

Стабілізація та подальше соціально-економічне зростання України багато в чому залежить від якісної підготовки фахівців, рівень компетентностей яких міг би забезпечити виробництво наукоємної та конкурентоспроможної на світовому ринку продукції, зробити економіку України більш стійкою до наслідків глобалізації ринку. Оновлення, а фактично — становлення національної системи вищої освіти, осучаснення змісту освіти та технологій навчання, запровадження сучасних форм організації навчального процесу, які б відповідали масштабним суспільним та економічним перетворенням, що почали відбуватись в Україні.

У статті здійснено аналіз процесів реформування вищої освіти в Україні на предметно-практичному та теоретико-законодавчому рівнях. Розглядаються ініціативи Кабінету Міністрів України, профільні нормативно-правові акти (зокрема Закон України «Про освіту»), перспективи запровадження системи отримання знань у відповідності до стандартів права Європейського Союзу (зокрема, щодо виконання вимог Угоди про Асоціацію між Україною та Європейським Союзом).

У науковому досліджені проаналізовано твердження вітчизняних науковців, що стосуються проблем реформування системи вищої освіти, проведено паралелі між поняттями та головними завдання такої реформи.

Виокремлено перспективи ефективізації освітньої системи в Україні, надано авторське тлумачення наявних юридичних колізій зазначеної сфери.

Розглядаючи дану проблематику, слід зазначити, що демократизація вищої освіти є частиною загального процесу демократизації освіти, яка передбачає ліквідацію монополії держави на освіту і перехід до суспільно-державної системи, самостійність освітніх установ у виборі цілей, змісту, організації та методів роботи.

Посилання

Татарінов, В., Татарінов, С. Реформи вищої освіти та проблеми їх реалізації в Україні. Академічний огляд. 2020. №1. С. 60–71.

Лазарова, Л. Основи функціонування малого бізнесу : навчальний посібник. Москва: Прометей, 2019. 260 с.

Білоцерківська, Н. Реформування вищої освіти в Україні: правові аспекти. Харківський національний педагогічний ун-т ім. Г. С. Сковороди. 2014. С. 13–17

Про освіту: Закон України від 05 вересня 2017 р. № 2145-VIII / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 06.04.2022 р.)

Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони: від 21 березня 2014 р. № 984_011 / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011#Text (дата звернення 06.04.2022 р.)

КМУ: Пульс Угоди (Наука, технології та інновації, космос) / EU UA: Моніторинг реалізації плану заходів з виконання Угоди. URL: https://pulse.kmu.gov.ua/ua/streams/science-technology-and-innovations

Модернізація вищої освіти України і Болонський процес (перша лекція) / Я. Болюбаш та ін. Київ, 2004. 24 с.

Росул, В., Кобаль, В. Вища освіта України : стан проблем і перспективи: XXI Міжнародна науково-практична конференція, м.Ужгород, 16-19 листопада 2010 р. Ужгород, 2011, Вип. 2(21). С. 283–290

Вальдшмідт І., Гайдей М. Основні проблеми системи вищої освіти в Україні та шляхи її модернізації. Економіка та держава. 2014. № 6. С. 152–155

Council Resolution on a renewed European agenda for adult learning. Official Journal of the European Union: English Edition. 2011/C 372/01 from 20.12.2011 (Vol. 54) URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT /PDF/?uri=OJ:C:2011:372:FULL&from=SV

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-07-02

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право