Право на захист демократії в Чеській Республіці: аргументи конституційної юриспруденції

Автор(и)

  • В.В. Копча доктор юридичних наук, професор, професор кафедри кримінального права та процесу Ужгородського національного університету, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-9888-1464
  • Н.В. Копча доктор юридичних наук, професор, професор кафедри конституційного права та порівняльного правознавства ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Заслужений юрист України, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-8408-2634

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.01.15

Ключові слова:

люстрація, Чеська Республіка, демократія, права людини, конституційний суд

Анотація

Стаття присвячена дослідженню механізму проведення люстрації в Чеській Республіці. З цією метою проаналізовано відповідне законодавство, яким було встановлено обмеження у доступі до посад для деяких категорій осіб у зв'язку їх поведінкою під час тоталітарного режиму.

Особливу увагу було приділено аналізу рішення Конституційного суду Чеської Республіки, яким було вирішено питання про конституційність законів про люстрацію. Підкреслено, що Конституційний суд визнав природу люстрації як вилучення громадян із можливості доступу до посад в органах державної влади, яке здійснюється безпосередньо на підставі формальних, категоріальних ознак, а не шляхом індивідуального засудження осіб, за критеріями встановленими законом, виходячи з обов’язку поважати демократичні принципи. Кожна держава вправі визначати умови доступу до участі в управлінні і однією з таких умов є лояльність до демократії. При цьому жодна особа не обмежується у доступі до політичної функції (депутати, сенатори). У люстраційних законах не йдеться про встановлення вини і покарання. Натомість здійснення люстраційних процедур піддане судовому контролю.

 Мета люстраційного законодавства у цій державі відображала істотний суспільний інтерес. По-друге, досвід Чеської Республіки підкреслює відмінність люстрації як феномену від механізмів юридичної відповідальності. Практика люстрації є сумісною з цінностями держави, заснованої на верховенстві права, якщо обрані законодавцем засоби в її втіленні є пропорційними до окресленої мети.

Зроблено висновок, що застосування люстраційного законодавства в Чеській Республіці вчинило незаперечний вплив на напрями, послідовність і темпи системних реформ. Крім того, люстраційним законодавством було вирішено ще одну проблему – захист прав осіб, яких воно стосується. Ці особи були захищені від протиправного використання архівних матеріалів щодо них.

Посилання

Костишин Р. В. Конституційно-правові засади люстрації: зарубіжний досвід. Держава і право. Юридичні і політичні науки. 2014. Вип. 65. С. 80-85. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/dip_2014_65_14.

Овчаренко О. М. Люстрація в органах кримінальної юстиції: міжнародні стандарти та вітчизняний досвід. Питання боротьби зі злочинністю. 2014. Вип. 28. С. 145-158. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pbzz_2014_28_16.

Степаненко О. Г. Політична люстрація: теоретичні засади поняття. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу "Києво-Могилянська академія". Сер. : Політологія. 2014. Т. 236, Вип. 224. С. 17-20. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchdupol_2014_236_224_5.

Н. Мінєнкова. Люстрація в Польщі та Чехії: розбіжність типів, чинників та наслідків. Studia politologica Ucraino-Polona. 2014. Вип. 4. С. 153-157. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Spup_2014_4_20.

Практика органів конституційної юрисдикції та Європейського суду з прав людини з питань люстрації. Вісник Конституційного Суду України. 2015. № 2. С. 73-82. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vksu_2015_2_15.

Практика органів конституційної юрисдикції та Європейського суду з прав людини з питань люстрації Продовження. Вісник Конституційного Суду України. 2015. № 3. С. 120-130. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vksu_2015_3_24.

Мінєнкова Н. Є. Специфіка процесу люстрації в посткомуністичній Чехії. Історичні і політологічні дослідження. 2014. № 1-2. С. 222-229. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Iipd_2014_1-2_28.

Perknerova K. Komu slouži vnitro? Praha, Grafit, 1992. 83 s.

Zákon ze dne 4. října 1991, kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky Sb. zákonů č. 451/1991. S.2106-2110.

Лемак В. «Люстрація» державного апарату в Чехії і Словаччині Державне управління та місцеве самоврядування в Україні: шляхи реформування. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції 17-20 вересня 2000. Ужгород, 2000. С. 76-86.

Zákon České národní rady ze dne 28. dubna 1992 o některých dalších předpoklady pro výkon některých funkcí obsazovaných ustanovením nebo jmenováním příslušníků Policie České republiky a příslušníků Vězeňské služby České republiky Sb. zákonů č. 279/1992. S.1546-1549.

Nalez Ustavního soudu České republiků ze dne 5. prosince 2001 o návrhu skupiny 44 poslanců na zrušeni zákona č. 451/1991 Sb., kterým se stanovi některe dalši předpoklady pro výkon některých funkci ve statnich organech a organizacich České a Slovenske Federativní Republiky, České republiky a Slovenske republiky, ve zneni pozdějšich předpisů... Sb. zákonů č. 35/2001. S.616-636.

Лемак В. Законодавство і практика люстрації: досвід Чеської Республіки. Право України. 2014. № 4. С.126 – 133.

Бєлов Д.М., Громовчук М.В. Конституційно-правoвий статус особи: базові підходи. Конституційно-правові академічні студії. 2020. № 1. С. 12-15.

Бєлов Д.М., Громовчук М.В. Система захисту прав і свобод людини і громадянина: доктиринальні засади. Науковий вісник УжНУ. Серія “Право”. Випуск 42. 2017 р. C. 27-31.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-29

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право