Міжнародний досвід правового регулювання персонального легкого електротранспорту
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.01.82Ключові слова:
мікромобільність, персональний легкий електротранспорт, міжнародний досвід, електросамокат, сігвейАнотація
Швидкий ритм сучасного життя висуває нові вимоги до мобільності людини продукуючі затребуваність нових способів переміщення. Використання різних видів засобів індивідуальної мікромобільності вирішує проблему із пересуванням частини населення в містах, сприяє відновленню екології, знижує навантаження на транспортну інфраструктуру та автомобільні автошляхи, але разом з тим, вимагає змін політики як на місцевому, так і на національному рівнях, адже часто пов’язане з високим сприйняттям ризику з боку громадськості небезпеки ДТП та збільшенням кількості пов’язаних із цим травмуванням та смертності. У статті звертається увага на поширеність персонального легкого електротранспорту (не потужні електроскутери, електросамокати, сегвеї, моноколеса, гіроборди, самобалансуючі одноколісні пристрої, гіроскутери, електроскейти, тощо) як у світі так і в Україні. Актуалізовано проблему правового регулювання та проведено аналіз вітчизняних законодавчих ініціатив щодо визначення такого виду переміщення. Зокрема звертається увага на різноманіття підходів до термінологічного визначення та розуміння ролі та місця персонального легкого електротранспорту серед учасників дорожнього руху. Висвітлюються найбільш ефективні механізми правового регулювання засобів мікромобільності направлені на збільшення рівня захисту та убезпечення всіх учасників дорожнього руху, що приймаються у різних державах і вирішують питання: віднесення персонального легкого електротранспорту до категорії «пішоходів» чи означення як транспортного засобу, технічних вимог, допустимої швидкості, окреслення віку користувачів, місця використання та зон паркування, наявності необхідних засобів захисту, визначення суб’єктів відповідальності в разі скоєння ДТП тощо. На основі аналізу зарубіжного досвіду було зроблено висновок про можливість застосування певних закордонних законодавчих напрацювань для формування якісного нормативного базису з регулювання використання персонального легкого електротранспорту в України.
Посилання
Біла книга мікромобільності. UNDP. URL: https://www.ua.undp.org/content/ukraine/uk/home/library/environment_energy/white-paper--micromobility.html (дата звернення: 27.02.2023)
Study on market development and related road safety risks for L-category vehicles and new personal mobility devices URL: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/b042f558-a319-11eb-9585-01aa75ed71a1/language-en (дата звернення: 27.02.2023)
European Road Safety Observatory Road Safety Thematic Report Personal Mobility Devices URL: https://road-safety.transport.ec.europa.eu/system/files/2021-07/road_safety_thematic_report_personal_mobility_devices_tc_final.pdf (дата звернення: 27.02.2023)
The electric assist: leveraging e-biken and e-scooters for more livable cities. Institute for Transportation and Development Policy URL: https://www.itdp.org/wp-content/uploads/2019/12/ITDP_The-Electric-Assist_-Leveraging-E-bikes-and-E-scooters-for-More-Livable-Cities.pdf (дата звернення: 27.02.2023)
Стратегія підвищення безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2024 року : Розпорядження КМУ України від 21 жовтня 2020 р. № 1360-р.
The e-scooter boom has caused at least 11 deaths since the beginning of 2018. Cathy Bussewitz, Associated Press, Jun 7, 2019. URL: https://www.businessinsider.com/boom-in-electric-scooters-leads-to-more-injuries-fatalities-2019-6 (дата звернення: 27.02.2023)
Singapore joins France in banning e-scooters on sidewalks. Ben Westcott, CNN • Updated 5th November 2019. URL: https://edition.cnn.com/travel/article/singapore-e-scooter-ban-intl-hnk/index.html (дата звернення: 27.02.2023)
Paris bans e-scooters from sidewalks, citing rise in accidents. CNN Rob Picheta and Arnaud Siad, Updated 4th May 2019&. URL: https://edition.cnn.com/travel/article/paris-electric-scooters-ban-intl/index.html (дата звернення: 27.02.2023)
Electric scooters in France. 15 December, 2020. URL: https://www.europe-consommateurs.eu/en/travelling-motor-vehicles/motor-vehicles/electric-scooters-in-france.html (дата звернення: 27.02.2023)
Електросамокати на вулицях. Небезпеки і переваги їзди без правил. Євгенія Ковалевська ВВС News Україна. 28 травня 2021. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/features-57242238 (дата звернення: 27.02.2023)
New rules for electric scooters come into force. URL: https://www.javeamigos.com/new-rules-for-electric-scooters-come-into-force/ (дата звернення: 27.02.2023)
LEGGE 9 novembre 2021, n. 156 . La Gazzetta Ufficiale della Repubblica Italiana. URL: https://www.gazzettaufficiale.it/atto/serie_generale/caricaDettaglioAtto/originario?atto.dataPubblicazioneGazzetta=2021-11-09&atto.codiceRedazionale=21G00170&elenco30giorni=false (дата звернення: 27.02.2023)
Колодяжний М. Г. Стратегія Vision Zero: уроки для України : монографія / М. Г. Колодяжний. – Харків : Право, 2022. – 300 с.
China's 250 million scooters riders required to wear helmets, price soaring. Global Times Published: 2020/5/18. URL: https://www.globaltimes.cn/content/1188673.shtml (дата звернення: 27.02.2023)
Everything you need to know about electric bicycles in Beijing (E-bike & E-scooter) – Purchase, Transfer, Regulation, Fines, etc. JUNE 17, 2020. URL: http://www.beijingrelocation.com/blog/everything-you-need-to-know-about-electric-bicycles-in-beijing-e-bike-e-scooter-purchase-transfer-regulation-fines-etc-2 (дата звернення: 27.02.2023)
Beijing's New Rules for Scooters Are Now in Effect. The Beijing. https://www.thebeijinger.com/blog/2021/11/02/beijing-electric-vehicles#:~:text=As%20of%20Nov%201%2C%20Beijing,battery%2C%20cannot%20exceed%2055%20kilograms. URL: (дата звернення: 27.02.2023)
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Аналітично-порівняльне правознавство
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.