Реформування інституту нотаріату в сучасних умовах євроінтеграції
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.01.95Ключові слова:
нотаріус, медіація, правосуддя, юридична допомога, нотаріат в Україні, юридична необізнаність, професія нотаріуса, нотаріальні дії, інститут попереджувального правосуддя, нотаріальна практика нотаріусівАнотація
Наукова стаття присвячена процесу реформування та вдосконаленню інституту нотаріату відповідно до міжнародних стандартів. Розгляд шляхів реформування нотаріату як комплексної проблеми має забезпечити такому реформуванню успішність і стабільне функціонування системи. Враховуючи потреби цивільного обігу, можна говорити про актуальність порушеної у статті теми, її науково-прикладний характер та безумовний зв’язок із нотаріальною практикою.
Реформа нотаріату – передусім це вигода для людей, адже реалізація запланованого дозволить економити час і гроші громадян та бізнесу, забезпечити доступність нотаріальних дій, подолати корупцію у сфері юстиції, створити надійний захист від шахрайства, відчутно економити державний бюджет та нарешті перейти до стандартів Європейського Союзу».
Сьогодні в Україні відбуваються значні економічні та політичні зміни, що суттєво впливають на процес реформування нотаріату.
Автор статті доходить висновку, що реалізація реформи передбачає три стратегічні кроки. По-перше, запровадження електронної системи нотаріату. Цей проєкт покликаний поліпшити якість нотаріальних дій шляхом зменшення часу на вчинення дії та захисту нотаріального документу від підробки. Переваги від роботи такої системи отримають усі – громадяни, нотаріуси й уся юридична спільнота.
Зокрема, масштабна цифровізація нотаріальної діяльності передбачає: відмову від ведення паперових книг обліку діяльності нотаріуса; зменшення кількості документів, які особа має подавати для вчинення нотаріальної дії; автоматизацію низки процесів у діяльності нотаріусів; ефективну інформаційну взаємодію між державними інформаційними ресурсами; ведення нотаріального архіву в електронній формі.
Наступний крок – перехід до єдиного нотаріату. Це дозволить закріпити єдиний статус нотаріуса в Україні, відмовившись від системи поділу нотаріусів на державних та приватних, як це було зроблено у багатьох європейських державах. Перехід до єдиного нотаріату передбачатиме поступове припинення діяльності державних нотаріальних контор (сьогодні в Україні працює 687 таких контор), а отже, дозволить суттєво зменшити державні видатки на їх утримання, що сприятиме економії бюджетних коштів. Розроблено концепт заходів, який гарантуватиме доступність базових нотаріальних дій для соціально незахищених верств населення. Можливість звернутися до нотаріуса має бути в кожного громадянина, незалежно від рівня його доходу і місця проживання. Також буде суттєво розширено кількість дій, які можуть вчиняти нотаріуси. Нотаріат отримає право реєструвати шлюби, розлучення, забезпечувати докази тощо. І третій крок – це саморегулювання нотаріальної професії. Важливим аспектом у реалізації переходу до єдиного нотаріату є передача низки повноважень органу професійного самоврядування нотаріусів, зокрема: здійснювати контроль за організацією діяльності нотаріату, діловодством, дотриманням правил Кодексу професійної етики нотаріуса, організовувати підвищення професійного рівня нотаріусів, а також створювати умови для рівномірного територіального розташування робочих місць нотаріусів, аби громадяни із найвіддаленіших куточків нашої країни мали доступ до нотаріальних дій. Певні кроки в напрямі саморегулювання вже зроблені. Ми змінили склад Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату. Тепер до її складу входить лише 3 представники Мін'юсту України та 11 приватних нотаріусів, тобто контроль за рішеннями ВККН вже передано нотаріальній спільноті. Реалізація реформи дозволить закласти міцний фундамент для становлення і розвитку в Україні нотаріату латинського типу, який є світовим еталоном у сфері захисту прав та законних інтересів громадян.
Реформування – це тривалий процес, який залежить не тільки від прагнень Мін'юсту та нотаріусів, але й від політичної та соціально-економічної ситуації в країні.
Посилання
Про нотаріат: Закон України від 02.09.1993/Відомості Верховної Ради України. 1993. №39. Ст.383.
Про медіацію: проект Закону України від 27 березня 2015 р. № 2480. URL: http:// w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1? pf3511=54558.
Директива Європейського парламенту та Ради № 2008/52/ЄС «Про деякі аспекти посередництва (медіації) в цивільних та комерційних справах» (Страсбург, 21 травня 2008 р.). URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/994_a95.
Горбань Н.С. Медіація в діяльності нотаріусів України: теорія і практика. Цивілістична процесуальна думка. 2017. № 4. С. 27–32.
Козьяков Ю. Нотаріат у дзеркалі проблем / Право України. 2010. № 6. С. 84–85.
Сосименко Ю. П., Коломоєць Т. О., Гулєвська Г. Ю. Яким бути нотаріату України / Влада. Людина. Закон. 2010. № 1. С. 159–161.
Фурса С. Я. Проблема формування принципів організації та діяльності нотаріату в Україні / Часопис Київського університету права. 2008. № 1. С. 59–65.
Фурса С.Я. Медіація в Україні: актуальні питання теорії і практики та необхідність законодавчої регламентації. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. 2014. Вип. 1(99). С. 5–8
Пропозиції щодо розвитку медіації у нотаріальній практиці нотаріусів України URL: http://mirn.com.ua/publikaciyi/1-publikaciyi/29-2010-11-29-09-46- 49
Медіація як засіб вирішення конфліктом URL: http://blog.liga.net/user/vkrupelnytskyj/article/7962.aspx
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Аналітично-порівняльне правознавство
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.