Відповідальність за порушення правил фінансування політичної партії, передвиборної агітації чи агітації референдуму

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.01.113

Ключові слова:

вибори, референдум, відповідальність, фінансування політичної партії, фінансування передвиборної агітації, фінансування агітації референдуму, звітування, юридична відповідальності за порушення правил політичного фінансування

Анотація

В статті підкреслюється, що формуванню і вираженню політичної волі громадян сприяють політичні партії. Завдяки їм громадяни України можуть реалізувати своє право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Формою прямої демократії окрім виборів є референдум. Акцентується увага на тому, що фінансування політичних партій, передвиборної агітації чи агітації референдуму може бути тим інструментом, який при наявності недоліків чинного законодавства, що регулює суспільні відносини, які виникають при наданні або отриманні внеску на підтримку політичної партії, або при отриманні державного фінансування статутної діяльності політичної партії, або при наданні або отримання фінансової (матеріальної) підтримки для здійснення передвиборної агітації або агітації референдуму, може  бути застосованим для нівелювання волі виборців. Також звертається увага на таке явище, як політична корупція.

Виосновується, що штрафи за порушення правил фінансування політичної партії, передвиборної агітації чи агітації референдуму є неспівмірними з обсягом коштів, які отримує і витрачає будь-яка політична партія під час виборів. Наслідком цього є те, що розміри штрафу, закріплені в Кодексі України про адміністративні правопорушення, Кримінальному кодексі України, не є запобіжником від порушень. Сума коштів, яка йде на політичну рекламу та передвиборну агітацію і розмір штрафів за порушення правил політичного фінансування – не пропорційні. Пропонується внести зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, застосувавши підхід, відповідно до якого штраф становить 100% від суми отриманих незаконних внесків або підтримки, але не менше 100 неоподаткованих мінімумів доходів громадян. Якщо порушено порядок звітування –
штраф становить не менше 1000 неоподаткованих мінімумів доходів громадян.

Недоліки законодавства України полягають і в тому, що надання фінансової (матеріальної) підтримки на здійснення агітації або на користь політичної партії ототожнюється з передачею права власності; за кримінальні правопорушення, які характеризуються більшим ступенем суспільної небезпеки, штрафи є меншими, ніж за адміністративні порушення. Пропонуються шляхи вдосконалення чинного законодавства України, в тому числі, в ст. 1591 Кримінального кодексу України пропонується передбачити таку санкцію, як конфіскація майна.

Посилання

Конституція України. URL: https://www.president.gov.ua/documents/constitution.

Поличко Т., Бисага Ю., Берч В., Дешко Л., Нечипорук Г., Петрецька Н. Верховенство конституційних норм у національній системі права. Ужгород: ТОВ «РІК-У», 2021. 220 с.

Бисага Ю.М., Нечипорук Г.Ю., Берч В.В., Дешко Л.М., Орос М.М. Право народу на спротив: конституційно-правове дослідження. Ужгород, ТОВ «РІК-У», 2020. 232 с.

Виборчий кодекс України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/396-20#Text.

Васильченко О.П. Фінансування політичних партій в зарубіжних країнах. Теорія і практика інтелектуальної власності. 2008. № 6. С. 82-83.

Deshko L., Vasylchenko О., Lotiuk О. Crimean Tatar National-Territorial Autonomy: Regulatory and Legal Guarantees of the Rights and Freedoms for the Indigenous Peoples of Ukraine. Visegrad Journal on Human Rights. 2022. № 3. Р. 24–28.

Дешко Л., Тимченко Л. Поняття та класифікація цензів у виборчому праві. Visegrad Journal of Human Rights. 2021. URL: https://journal-vjhr.sk/2021-rik.

Бисага Ю., Дешко Л. Методологія дослідження конституційного права звертатися до міжнародних судових установ та міжнародних організацій. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія Юридичні науки. 2016. № 21. С. 14–16.

Бисага Ю., Дешко Л., Нечипорук Г. Міжнародна безпека, національна безпека, конституційна безпека: теоретико-правові підходи. Порівняльно аналітичне право. 2020. №4. С. 43-49.

10. Buletsa S., Deshko L., Zaborovskyy V. The peculiarities of changing health care system in Ukraine. Medicine and Law. 2019. Vol. 38. № 3. Р. 427–442.

Deshko L. Patenting of medicinal products: the experience of implementation of the flexible provisions of the TRIPS-plus Agreement by foreign countries and the fundamental patent reform in Ukraine. Georgian Medical News. 2018. № 9. Р. 161–164.

Gurzhii T., Deshko L., Gurzhii A., Berlach A., Radyshevska O. State audits in modern Ukraine: Issues, challenges, perspectives. Public Policy and Administration. 2019. Vol 18. No 2. Р. 281–298.

Конституційне право України / Бисага Ю.М., Берч В.В. та ін. Ужгород, ТОВ «РІК-У», 2021. 504 с.

Дешко Л.М. Предмет місцевого референдуму. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Державотворчі процеси в Україні: реалії сьогодення». 24 квітня 2020 р., м. Луцьк.

Дешко Л., Бондарєва К. Кібербезпека в Україні: національна стратегія та міжнародне співробітництво. Порівняльноаналітичне право. 2018. № 2. С. 379– 382. http://pap-journal.in.ua/wp-content/uploads/2020/08/2_2018.pdf.

Барнич К., Бисага Ю., Берч В., Дешко Л., Фрідманський Р. Реалізація конституційного права на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань. Ужгород: ТОВ «РІК-У», 2021.

Кодекс України про адміністративні правопорушення. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/80731-10#Text.

Кримінальний кодекс України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14#Text.

Byelov D., Hromovchuk M., Berlinger D. Modern doctrine of constitutionalism and classification of human and civil rights and freedoms: some aspects. Visegrad Journal on Human Rights. 2021. Issue 3. S. 34–37.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-29

Номер

Розділ

Розділ 12. Філософія права