Неінституалізовані міжнародні альянси безпеки: на варті глобального миру та регіональної стабільності
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.01.97Ключові слова:
неінституалізовані міжнародні альянси (полюси) безпеки, регіональні системи захисту прав людини, основоположні міжнародні організації, регіональна стабільність, мир і безпекаАнотація
У статі проаналізовано успіхи дипломатичного корпусу України у започаткуванні нестандартних форм, методів, способів, інструментів взаємодії з різними міжнародними акторами, спрямованих взаємодію з метою захисту основоположних прав людини, підтримання підвалин міжнародного правопорядку і стабільності.
Зазначені форми, методи, способи, інструменти є своєрідними альянсами безпеки, які забезпечують міждержавну координацію з метою, в першу чергу, міжнародного захисту прав людини, а також поглиблення політичної, економічної, культурної, освітньої дипломатії.
Автор дає авторське визначення поняттю «неінституалізовані» альянси безпеки, наводить практичні приклади функціонування таких альянсів на постійній основі, а також звертає увагу на потребі враховувати поточну кооперації у межах відповідних неінституалізованих форматів для розуміння статусу кво в контексті архітектури безпеки в Європі та світі.
Хоча класичні міждержавні організації неформально всіляко підтримують захист України від збройної агресії російської федерації, мова про формалізацію цих відносин, як от наприклад вступ України в НАТО та ЄС, у найближчій перспективі точно не йде. У цьому прикладі автором проілюстрована дуалістична природа неінституалізованих міжнародних альянсів безпеки, які, з одного боку, допомагають таким фундаментальним гравцям в регіоні як НАТО та ЄС реалізовувати свою політику без будь-яких формальних обіцянок чи зобов’язань для України, а, з іншого боку, своїми діями гармонізують та імпліцитно сприяють влиттю України в порядок денний та структуру функціонування таких організацій. Це безперечно наближає Україну до євроатлантичної та європейської інтеграції з окремими країнами ЄС і НАТО, так і зазначеними організаціями в цілому.
Зрештою, у відповідь на потребу забезпечувати регіональну стабільність та глобальний мир передові держави світу, у пошуках альтернативних шляхів співпраці, дедалі більше практикують започаткування та підтримання міждержавної співпраці у межах екстраординарних альянсів безпеки. У цьому випадку досвід України, у зв’язку з повномасштабним міжнародним збройним конфліктом, є дуже гарним прикладом для майбутніх досліджень.
Посилання
Хар О.Ю. Особливості інституалізації міжнародних неурядових організацій та їх взаємодії з міжнародними урядовими організаціями / Вісник НТУУ «КПІ». Політологія. Соціологія. Право. 2019. №2 (42). URL: https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/32669/1/VPSP2019-2_62-66.pdf.
Назарчук О. Захист прав людини: сучасний стан та проблеми реалізації / Актуальні проблеми правознавства: наук. журн. 2022. №2 (2022). URL: http://appj.wunu.edu.ua/index.php/appj/article/view/1374.
Касич А. О. Міжнародні стратегічні альянси як чинник розвитку конкурентних переваг підприємства /Економіка та суспільство. 2017. Вип. 13. С. 78-83. URL: http://economyandsociety.in.ua/journal-13/20-stati-13/1422-kasich-a-o-chumachenko-yu-v
Situation in Ukraine: ICC-01/22 / International Criminal Court. URL: https://www.icc-cpi.int/ukraine.
Україна, Литва та Польща створили спільну слідчу групу для розслідування воєнних злочинів РФ / Офіс Генерального прокурора. 25 березня 2022 року. URL: https://www.gp.gov.ua/ua/posts/ukrayina-litva-ta-polshha-stvorili-spilnu-slidcu-grupu-dlya-rozsliduvannya-vojennix-zlociniv-rf.
Офіс прокурора Міжнародного кримінального суду приєднався до спільної слідчої групи України, Литви та Польщі щодо розслідування злочинів РФ / Офіс Генерального прокурора. 25 квітня 2022 року. URL: https://www.gp.gov.ua/ua/posts/ofis-prokurora-mks-prijednavsya-do-spilnoyi-slidcoyi-grupi-ukrayini-litvi-ta-polshhi-shhodo-rozsliduvannya-zlociniv-rf.
Про Міжнародну Санкційну Групу Єрмака-Макфола / KSE Institute. URL: https://sanctions.kse.ua/grupa-yermaka-makfola/.
Європейський Союз, Сполучені Штати та Велика Британія створили Консультативну групу щодо злочинів, пов’язаних зі звірствами (ACA), для України / Державний департамент США. 25 травня 2022 року. URL: https://www.state.gov/creation-of-atrocity-crimes-advisory-group-for-ukraine/.
Questions and Answers: Atrocity Crimes Advisory Group (ACA) for Ukraine / EEAS Press Team. 25 травня 2022 року. URL: https://www.eeas.europa.eu/eeas/questions-and-answers-atrocity-crimes-advisory-group-aca-ukraine_en.
Оксана Юрчик. «Рамштайн»: становлення та місія / Укрінформ. 21 листопада 2022 року. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-ato/3618714-ramstajn-stanovlenna-ta-misia.html.
Cергій Шевчук. «Фінансовий Рамштайн». ЄС, країни G7, МВФ та український уряд створили координаційну платформу донорів України / Forbes. 26 січня 2023 року. URL: https://forbes.ua/news/finansoviy-ramshtayn-es-kraini-g7-mvf-ta-ukrainskiy-uryad-stvorili-koordinatsiynu-platformu-donoriv-ukraini-26012023-11344.
Володимир Зеленський. Президент України. 22 лютого 2022 року. URL: https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/1496728317969539076.
Олексій Резніков. Міністр оборони України. 21 лютого 2022 року. URL: https://nv.ua/ukr/world/geopolitics/antirosiyska-koaliciya-skladayetsya-z-54-derzhav-ostanni-novini-50305629.html?preview.
Олександр Ткаченко. "Інформаційний Рамштайн" – початок єдиного інформаційного фронту країн-союзників / Українська правда. 30 вересня 2022 року. URL: https://www.pravda.com.ua/columns/2022/09/30/7369845/.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Аналітично-порівняльне правознавство
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.