Поняття адміністративно-правового статусу суб’єктів державної антикорупційної політики в Україні

Автор(и)

  • Н. Гришина Кандидат юридичних наук, доцент, завідувач кафедри державно-правових дисциплін юридичного факультету Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-6828-5338
  • К. Ростовська Доктор юридичних наук, доцент, доцент кафедри державно-правових дисциплін юридичного факультету Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-6478-9114

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.01.53

Ключові слова:

корупція, антикорупційна політика, суб’єкти запобігання і протидії корупції, суб’єкти розроблення та формування антикорупційної політики

Анотація

У статті розглядаються наукові підходи до визначення понять «суб’єкт адміністративного права»,  «статус», «правовий статус», «адміністративно-правовий статус». З’ясовано, що антикорупційне законодавство не містить поняття «суб’єкт державної антикорупційної політики». Доведено, що основним суб’єктом державної антикорупційної політики повинен бути народ України, який розробляє та реалізовує заходи політики через органи державної влади та місцевого самоврядування. Обґрунтовано широкий підхід до розуміння системи суб’єктів державної антикорупційної політики, що включає  систему суб’єктів боротьби з нею як складовий елемент, а громадяни та громадянське суспільство посідає одне із головних місць у цій системі.

Проаналізовано погляди науковців, щодо класифікації суб’єктів державної антикорупційної політики. Доведено, що існуючі наукові підходи характеризуються певною складністю й обтяжливістю, або навпаки звужують чи не розкривають всієї повноти системи суб’єктів державної антикорупційної політики. Більшість існуючих класифікацій зведено до суб’єктів запобігання та боротьби з корупцією. Обґрунтовано, що  існуючий підхід до класифікації не повністю гармонує з тією системою суб’єктів державної антикорупційної політики, а також з переліком функцій, які виконують окремі суб’єкти в розробленні її заходів, здійснені моніторингу стану виконання тощо. Доведено, що система суб’єктів державної антикорупційної політики є набагато ширшою, ніж система суб’єктів боротьби з нею. Під суб’єктами державної антикорупційної політики запропоновано розуміти народ України, органи державної влади та місцевого самоврядування, громадські об’єднання, установи та організації і особи, які мають права та наділені обов’язками  (зобов’язані або мають брати участь) у розробленні та реалізації державної антикорупційної політики.

Здійснено узагальнення ознак понять «суб’єкт державної антикорупційної політики» та «адміністративно-правовий статус суб’єкта державної антикорупційної політики», сформульовано відповідні авторські поняття. Також здійснено розподіл системи суб’єктів державної антикорупційної політики на основні групи.

Посилання

Негодченко В.М. Субєкти формування та реалізації державної інформаційної політики. Європейські перспективи, №2, 2016. – с. 48-57.

Про запобігання корупції. Закон України від 26.10.2014р. http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1700-18

Основы законодательства об антикоррупционной политике: Модельный закон. Принят на ХХІІ пленарн. засед. Межпарламент. Ассамблеи гос-в – уч-в СНГ; (Постанов. № 22-15 от 15 листопада 2003 г.). Информ. бюллетень Межпарламентской Ассамблеи гос-в – уч-в СНГ. 2004. № 33: URL: http://docs.cntd.ru/document/901898824.

Створення та діяльність антикорупційних судів у Болгарії, Словаччині та Хорватії. Інформаційна довідка, підготовлена Європейським інформаційно-дослідницьким центром на запит народного депутата України [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://euinfocenter.rada.gov.ua/uploads/documents/29287.pdf

Мосенко Ю. О. Державна інформаційна політика України: організаційно-правові аспекти здійснення: автореф. дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.07. Київ. 2011. 220 с.

Демянчук В.А. Адміністративно-правові засади реалізації антикорупційної політики в Україні. Дис. …док-ра юрид.наук 12.00.07 – адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право, Дніпро, 2018. – с. 492с.

Бездольний М.Ю. Адміністративно-правові засади діяльності органів внутрішніх справ щодо протидії корупції : автореф. дис. … канд. юрид. наук : спец. 12.00.07 «Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право» / М.Ю. Бездольний. – Х., 2009. – С. 14.

Мельник М. І. Корупція – корозія влади (соціальна сутність, тенденції та наслідки, заходи протидії): монографія. Київ: Юрид. думка. 2004. 400 с.

Гвоздецький В. Д. Адміністративно-правові та організаційні засади запобігання і протидії корупції в Україні. дис. ... д-ра. юрид. наук: 12.00.07. Київ. 2014. 587 с.

Невмержицький Є. В. Корупція в Україні: причини, наслідки, механізми протидії: монографія. Київ: КНТ. 2008. 368 с.

Алфьоров С.М. Суб’єкти, які здійснюють заходи щодо запобігання і протидії корупції, відповідно до проекту закону україни «про засади запобігання і протидії корупції». Актуальні питання юридичної науки та правоохоронної діяльності. №1 2011. – с. 3-7

Машлякевич Д.С. Система субєктів запобігання та протидії корупції. Право.ua № 2, 2015. с.94-101

С.О. Шатрава Місце та особливості функціонування органів Національної поліції в системі субєктів протидії корупці Visegrad Journal on Human Rights. – с.222-226

Спеціально уповноважені інституції з питань антикорупційної політики. Центр політико-правових реформ http://pravo.org.ua/ua/news/20872035-1.6.-spetsialno-upovnovageeni-institutsiyi-z-pitan-antikoruptsiynoyi-politiki

Безпалова О. І. Адміністративно-правовий механізм реалізації правоохоронної функції держави : монографія / О. І. Безпалова. – Х. : НікаНова, 2014. – 544 с.

Ростовська К.В. Субєкти державної антикорупційної політики: поняття та підходи до класифікації. Право і суспільство – № 6. 2018. с. 165-169.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-29

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право