Адміністративно-процесуальна складова заборони політичної партії в Україні

Автор(и)

  • М. Колеснікова Кандидат юридичних наук, доцент кафедри адміністративного, господарського права та фінансово-економічної безпеки ННІ права Сумського державного університету, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-3060-158X
  • Д. Шеін Студент 3 курсу бакалаврату Навчально-наукового інституту права Сумського державного університету, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.01.55

Ключові слова:

адміністративний процес, політична партія, процедура заборони, процесуальна форма, інстанційна юрисдикція

Анотація

Стаття присвячена дослідженню питання адміністративно-процесуальної складової заборони політичних партій в Україні. Повномасштабне вторгнення росії стало точкою екстремуму для активізації заходів із забезпечення державної та національної безпеки України, у тому числі шляхом унеможливлення діяльності проросійських політичних сил. Практика заборони функціонування та діяльності політичних партій є одним із механізмів захисту суверенітету та традиційно належить до інструментарію войовничої демократії (militant democracy).

Наголошено, що правова основа процедури заборони політичних партій була сформована відносно нещодавно та під впливом воєнного стану (Закон України № 2243-IX від 03.05.2022 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони політичних партій).

Резюмовано, що у зв'язку з великою політичною та соціальною значущістю що адміністративні справи про заборону політичної партії інстанційно належить до підсудності апеляційного адміністративного суду в апеляційному окрузі, що включає місто Київ.

Констатовано, що наразі правова природа розглядуваної процедури багато в чому залишається неоднозначною, зокрема в частині підстав для відкриття провадження й звернення з адміністративним позовом для заборони політичної партії, а також механізмів судового розгляду й повноважень суду при вирішенні такої справи (щодо заборони та передачі майна партії у власність держави). Адміністративне провадження відносно заборони політичної партії є специфічним і характеризується низкою різноманітних відмінностей у порівнянні із загальними засадами адміністративного провадження в суді. Заборона політичної партії під час судового розгляду є публічним процесом із обов’язковим залученням Верховної Ради України та Міністерства юстиції України до легалізації цього адміністративного провадження.

Посилання

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони політичних партій: Закон України № 2243-IX від 03.05.2022. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2243-20#n7. Дата звернення: 23.02.2023.

Пояснювальна записка до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони політичних партій». URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/pubFile/1249796.

Конституція України: Закон України № 254к/96-ВР від 28.06.1996. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#n4233. Дата звернення: 23.02.2023.

Про політичні партії в Україні: Закон України № 2365-III від 05.04.2001. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2365-14#n28. Дата звернення: 23.02.2023.

Про правовий режим воєнного стану: Закон України № 389-VIII від 12.05.2015. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19. Дата звернення: 23.02.2023

Ковбас І. Матеріально-правові заборони діяльності політичних партій у мирний час та в умовах воєнного стану: міжнародні стандарти та перспективи для законодавства України. Концептуальні засади розвитку адміністративно-правової науки. № 3. 2022. С. 382-404.

Про затвердження Положення про Міністерство юстиції України: постанова № 228-2014-п від 02.07.2014. Кабінет Міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/228-2014-%D0%BF#Text. Дата звернення: 23.02.2023.

Кодекс адміністративного судочинства України: Закон України № 2747-IV від 06.07.2005. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2747-15#n13017. Дата звернення: 23.02.2023.

Романюк І. Доктринально-нормативні аспекти заборони діяльності політичних партій. Гарантії та забезпечення прав людини в Україні: становлення, розвиток та перспективи: збірник тез за матеріалами круглого столу. Грудень 2022, Харків. С. 87-93.

Бернацький Б.В. Формування української моделі заборони політичних партій у світлі міжнародних стандартів і практик: дис. … канд. юрид. наук: 12.00.11 «Міжнародне право». Національний університет «Києво-Могилянська академія», Київ, 2019. 210 с.

Лапко А.Г., Тернавська В.М. Заборона політичних партій як засіб забезпечення національної безпеки. Європейський вибір України, розвиток науки та національна безпека в реаліях масштабної військової агресії та глобальних викликів ХХІ століття: у 2 т.: матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Одеса, 17 червня 2022 р.) / за загальною редакцією С.В. Ківалова. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2022. Т. 1.С. 352-355.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-29

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право