Адміністративно-правове регулювання форм та засобів громадського контролю за діяльністю суддів

Автор(и)

  • І. Ткаченко Аспірантка Університету митної справи та фінансів, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.01.69

Ключові слова:

судова влада, діяльність суддів, судочинство, принципи судочинства, громадський контроль, форми та засоби громадського контролю за діяльністю суддів в Україні

Анотація

В статті на досягнення мети дослідження заплановано виконання наступних дослідницьких завдань: з’ясування сутності громадського контролю за діяльністю суддів в Україні, виокремлення його найбільш дієвих форм та засобів.

В результаті дослідження встановлено, що громадський контроль за діяльністю суддів це визначена законом діяльність представників громадськості спрямована на перевірку (спостереження, нагляд) за законністю здійснення суддями судочинства з урахуванням дотримання принципів врахування громадської думки при формуванні суддівського корпусу, гласності і відкритості судового процесу, доступності громадян до судового процесу, відкритості та доступності до судових рішень.

Виокремлено найбільш дієві форми та засоби громадського контролю за діяльністю суддів в Україні, а саме: 1) здійснення громадського контролю на етапі відбору на посаду судді, який включає моніторинг способу життя судді, який здійснюється з метою встановлення відповідності рівня життя судді наявному у нього та членів його сім’ї майну і одержаним ними доходам, проводиться моніторинг способу життя судді відповідно до закону, перевірки декларації особи, яка претендує на посаду судді; 2) діяльності  громадської ради доброчесності, яка утворюється з метою сприяння Вищій кваліфікаційній комісії суддів України у встановленні відповідності судді (кандидата на посаду судді) критеріям професійної етики та доброчесності для цілей кваліфікаційного оцінювання; 3)  надання публічної інформації про діяльність суду на підставі надходження запиту на отримання інформації про діяльність суду; 4) надання громадськості публічної інформації про діяльність судів в Україні, шляхом узагальнення такої інформації аналітичними підрозділами Державної судової адміністрації України; 5) надання доступу акредитованих ЗМІ до судочинства на підставі рішення суду; 6) створення  та запровадження ефективної діяльності у вищих спеціалізованих судах та апеляційних судах  повноцінних прес-служб; 7) створення контакт-центу при Державній судовій адміністрації України, який має приймати та узагальнювати інформацію від громадян щодо якості здійснення судочинства, дотримання суддями доброчесності, порушення ними та іншими учасниками принципів судочинства та судового процесу; 8) забезпечення діяльності громадської ради при Раді суддів України.

Посилання

Про затвердження Стратегії розвитку системи правосуддя та конституційного судочинства на 2021-2023 роки: Указ Президента України від 11 червня 2021 року № 231/2021. Офіційний вісник Президента України: офіційне видання від 22.06.2021. № 17 Стор. 29. Ст. 836.

Конституція України від 28 червня 1996 року (зі змінами і допов.). Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.

Про судоустрій та правовий статус суддів: Закон України від 2 червня 2016 року № 1402-VIII: Відомості Верховної Ради України. 2016. № 31. Ст.545.

Кравчук В. Громадський контроль судової влади як спосіб відновлення довіри суспільства до судів та суддів. Актуальні проблеми правознавства. 2016. Вип. 3. С. 11-16.

Каблак П. І. Взаємовідносини судової влади та громадськості (правові і організаційні аспекти) : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.10. Львів, 2015. 211 с.

Кравченко І. М. Поняття та зміст громадського контролю над діяльністю адміністративних судів. Вісник ЛДУВС ім. Е.О. Дідоренка. 2019. Вип. 2 (86). С. 115-124. URL: https://orcid.org/0000-0001-8693-1428. (дата звернення 10.02.2023)

Ковбасюк В. В. Шляхи розвитку та удосконалення правового регулювання відносин у сфері адміністративного судочинства. Наукові записки Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія : Право. 2018. Вип. 4. С. 122-126.

Кравченко І.М. Громадський контроль як окремий напрям взаємодії адміністративних судів із громадськістю. Актуальні проблеми вітчизняної юриспруденції. № 5. 2019. С.94-98. URL: https://doi.org/10.15421/391965. (дата звернення 10.02.2023)

Миронюк Р.В. Громадський контроль за діяльністю поліції: монограф. Дніпро: Дніпроп. держ. ун-т внутр. справ , 2019. 134 с.

Прилуцький С. В. Судова влада і громадянське суспільство: взаємозв’язок, місце та роль у правовій державі. Правова держава. 2010. Вип. 21. С. 342–351.

Наливайко Л. Р., Олійник В. М. Теоретико-правова характеристика взаємодії органів судової влади та інститутів громадянського суспільства: монографія. / Л. Р. Наливайко, В. М. Олійник. Дніпро: Дніпроп. держ. унт внутр. справ, 2019. 192 с.

Олійник В. М. Громадський контроль за діяльністю органів судової влади: теоретико-правовий аспект. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2017. № 3. С. 88-94ю

Про доступ до публічної інформації: Закон України від 13.01.2011 № 2939-VI. Відомості Верховної Ради України. № 32. 2011. Стор. 1491. Ст. 314.

Положення про громадську раду при Раді суддів України: Рішення Ради суддів України 05.02.2015 № 3. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/vr003414-15/card6#Public. (дата звернення 10.02.2023)

Про Вищий антикорупційний суд: Закон України від 7 червня 2018 року № 2447-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2018. № 24. Ст.212.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-29

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право