Адміністративно-правове регулювання у сфері надання освітніх послуг: кращі практики зарубіжних країн
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.02.39Ключові слова:
адміністративно-правове регулювання в сфері освіти, регулювання в сфері освіти, зарубіжний досвід регулювання сфери освіти, кращі європейські практики правового регулювання в сфері освіти, зарубіжний досвід забезпечення якості освітиАнотація
Статтю присвячено дослідженню зарубіжного досвіду адміністративно-правового регулювання в сфері освіти. На сьогодні адміністративне регулювання закордоном значно розвинуте ніж в Україні. Поняття «адміністративна послуга» там не існує взагалі, а має назву «публічні послуги», оскільки послуги у них надаються публічний сектором. Регулювання надання адміністративних послуг у європейських країнах регулюється спеціальними нормативно-правовими актами у яких прописаний послідовний порядок надання таких послуг. Західні країни особливу увагу приділяють якості освіти, акцентується увага, що її додержання є дуже важливою, освіта закладає в особу основні цінності та формує майбутній стиль життя. В Україні розбудові освіти та її розвитку сприяє діяльність Кабінету Міністрів України, який ще 2017 році розробив Цілі сталого розвитку. У статті розглянуто приклади забезпечення якості освіти у Республіці Казахстан, Австрії та Німеччини у сфері акредитації, сертифікації та якості освіти. У роботі розглянутий досвід Німеччини, щодо контролю за навчальними закладами з боку роботодавців, а також їх участь у залученні школярів до отримання вищої освіти. Розглянуто способи та нормативне урегулювання надання релігійної освіти. Запропоновано детально дослідити та розглянути можливості запозичити в нашу систему освіти. Звернута увагу да автономію у навчальних закладах не тільки на вищому управлінському рівні, а і в середині навчального закладу, тобто наприклад автономія у університетах на рівні факультетів. Розглянуто досвід США, щодо фінансування. Більшість навчальних закладів відмовляються від фінансування для можливості мати незалежність у прийнятті рішень. З досвіду Японії потрібно почерпнути підхід до матеріального забезпечення вчителів. КНР має гарну практику з фінансування вищих навчальних закладів, там фінансово заохочуються лише ті, хто займає найвищі показники у міжнародних рейтингах з наукової діяльності. Також в них створені спеціальні програми, які фінансуються урядом, щодо залучення найкращих викладачів та випускників.
На основі системного вивчення цього питання було запропоновано більш детально дослідити позитивні досягнення у сфері освіти і за можливості почати впроваджувати його в національну систему освіти.
Посилання
Бабаєв В.М. Управління міським господарством: теоретичні та прикладні аспекти: [монографія] В. М. Бабаєв. Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр». Харків. 2004. 204 с.
Act LXV of 1990 On Local Governments URL: https://www.urban.org/PDF/hgy_locgov.pdf
Про послуги на внутрішньому ринку: Директива 2006/123/ЄС європейського парламенту та ради. 2006. URL: https://insat.org.ua/files/nav/law/3/dir_2006_123_uk.pdf
Буханевич О. М. Особливості правового регулювання адміністративних послуг в країнах європейського союзу. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2014. № 12. С. 120–122. URL: http://old.univer.km.ua/statti/24_Bukhanevich_O._M._Osoblivosti_pravovogo_regulyuvannya_administrativnikh_poslug_v_krainakh_evropeyskogo_Soyuzu.pdf
Освіта для сталого розвитку: національна доповідь. URL: http://eprints.library.odeku.edu.ua/id/eprint/6286/1/%D0%9D%D0%90%D0%A6.%D0%94%D0%9E%D0%9F.%20%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0%D0%B2%20%D0%B4%D0%BB%D1%8F%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BB-%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BA%D1%83%20%282007%29.pdf.
Тимчак В.В., Лошак О.С. Адміністративно-правове регулювання освітньої діяльності України з урахуванням європейських стандартів. Порівняльно-аналітичне право. 2017. № 5. С. 273–276. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/525278.pdf.
Опыт высшей школы Казахстана: стратегия обеспечения качества. Аккредитация в образовании. Электронный журнал об образовании. URL: http://www.akvobr.ru/ opyt_ vysshey_shkoly_kazahstana.html.
Про затвердження Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти: Наказ Міністерства освіти і науки України. 2019 № 977. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0880-19#Text.
Ногас Н.І. Адміністративно-правові засади забезпечення якості вищої освіти. дисертація на ступень доктора філософії. Тернопіль. 2022. 200 с.
Лисов В. Довузовское профессиональное образование в России: нынешнее состояние и вопросы модернизации. Российский экономический журнал. 2008. № 7-8. С. 35–55.
Чирич А. Современная роль университета и его реформа. Університетські наукові записки. 2007. № 2 (22). С. 438–447.
Конституции зарубежных стран : сборник / сост. В.Н. Дубровин. Юрлитинформ. Москва. 2003. 447 с.
Писенко К.А. Уроки религии в государственной школе – норма светского правового государства (европейский опыт правового регулирования школьного религиозного образования). Журнал зарубежного законодательства и сравнительного правоведения. 2010. № 4. С. 79–90.
Деревянко Б.В. Адміністративно-правове регулювання надання послуг у сфері освіти: монографія Б.В. Деревянко; МВС України. Донецький юридичний інститут. Донецьк. 2012. 527 с.
Волкова Н.С. К вопросу о статусе частных образовательных организаций за рубежом. Журнал зарубежного законодательства и сравнительного правоведения. 2010. № 3. С. 74–78.
Молодякова Э. В. Система образования в Японии и ее перманентное реформирование. Ежегодник российского образовательного законодательства. 2006. Т. 1. URL: http://www.lexed.ru/pravo/theory/ezegod/?09.html.
Система образования Японии. Мир Японии. URL: http://worldofjapan.ru/obrazovanie/sistema-obrazovaniya-yaponii.html.
Современная система образования в КНР. URL: http://edubelarus.info/index.php?newsid=880.
Li Y. The Higher Education Transformation in China and Its Global Implications / Yao Li, John Whalley, Shunming Zhang, Xiliang Zhao // Centre for International Governance Innovation. Policy Brief. 2008. № 3 (June). P. 23–34
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Аналітично-порівняльне правознавство
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.