Адміністративне право: від державного управління до людиноцентризму

Автор(и)

  • М.С. Міхровська кандидат юридичних наук, докторантка кафедри адміністративного права та процесу Інституту права Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0000-0002-0949-6124

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.02.40

Ключові слова:

людиноцентризм, адміністративне право, сервісно-орієнтована держава, електронна публічна адміністрація, державне управління

Анотація

Динамічність законодавства, на якому базується адміністративне право, робить його надзвичайно чутливим до всіх суспільних змін, зокрема до змін, що стосуються безпосередньої взаємодії держави та суспільства, як позитивних, так і негативних. Автор звертає увагу на те, що під час радянського панування адміністративне право стало потужним інструментом впливу на свідомість громадян, і, «завдяки» підміні поняття адміністративного права та його основоположних категорій на аналоги державного управління, радянській владі вдалося перетворити адміністративне право на систему імперативних приписів та заборон. Крім того, автор наголошує на тому, що саме через це адміністративне право залишилося без базових категорій як таких – без власного предмета, мети та, навіть, принципів.
В статті показано, чому саме на даному етапі розвитку нашої держави ми не можемо та більше не повинні звертатися до категорії «державне управління» та послуговуватися нею як в законодавстві, так і у повсякденному житті. Зауважено, що основна частина правовідносин, які на сьогодні складають зміст адміністративного права, за своїм змістом не є управлінськими, а тому і саме адміністративне право більше не може називатись «управлінським» та «імперативним».
Автор підкреслює, що адміністративне право і сьогодні залишається надзвичайно важливою і фундаментальною галуззю права, яка потребує свого оновлення шляхом переходу від вищезгаданого державного управління до публічної адміністрації шляхом переходу від концепції державоцентризму до людиноцентризму. Адже саме концепція людиноцентризму, на відміну від державоцентризму, визнає людину, її життя і здоров’я, честь і гідність найвищою соціальною цінністю, а її права і свободи визначають зміст і спрямованість діяльності держави, як того і вимагає Основний Закон держави.

Посилання

Адміністративне право України: навч. посіб. Д.О. Беззубов, В.Д. Гвоздецький, О.В. Дудник, В.О. Заросило, А.Й. Міллер, А.М. Подоляка. 2014. 320 с.

Советское административное право. Под ред. Р.С. Павловского, 1986.

Авер’янов В. Нова доктрина українського адміністративного права: концептуальні позиції. Право України : Респ.юрид. журнал . 2006 . № 5 . С. 11–17.

Сущность советского государственного управления . Атаманчук Г.В. Юрид. лит., 1980. 256 с.

Бачило И.Л. Организация советского государственного управления: правовые проблемы. Наука, 1984. 237 с.

Козлов Ю.М. Научная организация управления и право. 1986. 246 с.

Ківалов Адміністративне право України. 2004. URL: http://yport.inf.ua/132-sovetskiy-period-razvitiya-nauki.html.

Цуркаленко Ю. Джерела радянського адміністративного права як відображення тоталітарного режиму. URL: http://jurnaluljuridic.in.ua/archive/2018/6/part_1/23.pdf.

Адміністративне право. В. Колпаков, О. Кузьменко. 2003. URL: https://law.sspu.edu.ua/files/documents/books/library/5/kolpakov.pdf.

Конституція (Основний Закон) України : прийнята Верховною Радою Української РСР 20 квіт. 1978 р. URL: https://www.zakon1.rada.gov.ua.

Авер’янов В. Ще раз про зміст і співвідношення понять «державне управління» і «виконавча влада»: полемічні нотатки. Право України : Респ.юрид. журнал . 2004 . №5 . С.113-116 .

Нижник Н.Р. Деякі аспекти сучасної концепції державного управління в Україні. Вісник УАДУ. 1995. Вип. 4. С. 17-18.

Атаманчук Г.В. Теория государственного управления: Курс лекций. Юрид.Лит., 1997. 400 c.

Міхровська М. Роль реординаційних відносин у демократизації виконавчої влади. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Юридичні науки. 2013. Вип. 2. С. 91–93. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_Yur_2013_2_27.

Білозерська Т.О.Реформування публічної адміністрації в Україні як крок до європейської інтеграції. URL: www.nbuv.gov.ua/ejournals/FP/2007-2/07btodei.pdf.

Міхровська, М. С. (2021). Деякі аспекти модернізації державного управління в контексті цифрових трансформацій. Прикарпатський юридичний вісник, (2), 75–78.

Міхровська, М. (2022). Публічна адміністрація, державне управління та електронне урядування: особливості взаємозв’язку. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право, (69), 299–303.

Адміністративне право України. Академічний курс : ред. В.Б. Авер’янов. 2004.

Конституція України: Закон України від 28 червня 1996 р. Відомості Верховної Ради України. 1996. No 30. Ст. 141.

Галунько В., Діхтієвський П., Кузьменко О.Адміністративне право України. Повний курс. 2018. 446 c. URL: http://lib-net.com/book/109_Administrativne_pravo_Ykraini_Povnii_kyrs.html.

Права громадян у сфері виконавчої влади: «адміністративно-правове забезпечення реалізації та захисту. Заг. ред. В.Б. Авер’янова. 2008. 588с.

Антропоцентризм. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Антропоцентризм.

Антропоцентризм. URL: https://slovnyk.ua/index.php?swrd=антропоцентризм

Аверьянов В.Б. Обновление украинской административно- правовой доктрины на основе принципа верховенства права. Часопис Київського університету права. 2008. N 3. С. 9–14.

Авер’янов В.Б. Людиноцентристська ідеологія як основа реформування українського адміністративного права в умовах інтеграційного процесу Держава та регіони. Сер. Право. 2010. Вип. 2. С. 87–9

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-23

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право