Суб’єкт адміністративного правопорушення у сфері охорони праці

Автор(и)

  • Н.В. Дараганова доктор юридичних наук, професор кафедри адміністративного, фінансового та інформаційного права Державного торговельно-економічного університету, Україна https://orcid.org/0000-0002-1512-2938

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.02.46

Ключові слова:

адміністративне право, суб’єкт адміністративного правопорушення, охорона праці

Анотація

У статті проаналізовано питання щодо суб’єкта адміністративного правопорушення у сфері охорони праці. Установлено, що суб’єктом адміністративного правопорушення у сфері охорони праці може бути: 1) працівник; 2) посадова особа підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності; 3) громадянин - суб’єкт підприємницької діяльності; 4) фізична особа, яка не має статусу підприємця та використовує найману працю. Доведено, що ознаки, які характеризують суб’єкта адміністративного правопорушення у сфері охорони праці поділяються на загальні та спеціальні ознаки.
Обґрунтовано, що наділення осіб посадовими повноваженнями здійснювати організаційно-розпорядчі чи адміністративно-господарські функції є визначальним при визначенні функцій (обов’язків) того чи іншого працівника та визначення терміну «посадова особа».
Організаційно-розпорядчими функціями (обов’язками) визначено обов’язки щодо здійснення керівництва галуззю промисловості, трудовим колективом, ділянкою роботи, виробничою діяльністю окремих працівників на підприємствах, в установах чи організаціях незалежно від форм власності. Адміністративно-господарськими функціями (обов’язками) є обов’язки з управління або розпорядження державним, комунальним майном (установлення порядку його зберігання, переробки, реалізації, забезпечення контролю за цими операціями тощо).
Проаналізовано ознаки суб’єктів складу правопорушення, установленого частиною 5 статті 41 КУпАП та визначено, що всі ці суб’єкти (і працівники; і посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності; і громадяни - суб’єкти підприємницької діяльності) належать до сторін трудових відносин. Запропоновано змінити суб’єктний склад, визначений у частині 5 статті 41 КУпАП та розширити його. Запропоновано ввести до суб’єктного складу адміністративного правопорушення (проступку), визначеного у частині 5 статті 41 КУпАП, таких осіб, як учні та студенти, що проходять трудове і професійне навчання (виробничу практику).
Запропоновано визначити термін «посадова особа», а саме: у статтю 14 КУпАП додати абзац другий такого змісту: «Посадовими особами є особи, до повноважень яких належить виконання організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій».

Посилання

Дараганова Н.В. Засади юридичної відповідальності за порушення вимог законодавства про охорону праці. Право і суспільство. 2017. № 4. С. 137.

Вітюк Р.В. Особливості дослідження суб’єкта кримінального правопорушення, передбаченого статтею 271 КК України «порушення вимог законодавства про охорону праці». Науковий вісник публічного та приватного права. 2017. Випуск 2, том 2. С. 224–229.

Остапенко Л.О. Адміністративна відповідальність за правопорушення, вчинені в галузі охорони праці: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. юрид. наук: спец. 12.00.07 – адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право. Львів, 2014. URL: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/13862.

Кодекс України про адміністративні правопорушення, введений в дію Постановою ВР УРСР від 7 грудня 1984 р. № 8073-X. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws.

Про професійний розвиток працівників: Закон України від 12 січня 2012 р. № 4312- VI. URL:http://zakon.rada.gov.ua/laws.

Про внесення змін і доповнень до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності посадових осіб: Закон України від 11 липня 1995 р. № 282/95-ВР. URL:http://zakon.rada.gov.ua/laws.

Щодо застосування антикорупційного законодавства: листі від 11 березня 2014 р. № 1050-0-4-14-1111 / Міністерство юстиції України. URL:http://zakon.rada.gov.ua/laws.

Про судову практику у справах про хабарництво: постанова Пленуму Верховного Суду України від 26 квітня 2002 р. № 5. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws.

Хто вважається «посадовими особами юридичних осіб публічного права», відповідно до підпункту «а» пункту 2 частини першої статті 3 Закону України «Про запобігання корупції»? / Національне агентство з питань запобігання корупції. URL: https://nazk.gov.ua/naychastishi-zapytannya.

Кравчук О.О. Три види правового статусу фізичної особи. Вісник НТУУ «КПІ» Політологія. Соціологія. Право. 2017. № 1/2. URL: http://visnyk-psp.kpi.ua/article/view/152616.

Господарський кодекс України від 16 січня 2003 р. № 436-IV URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws.

Про охорону праці: Закон України від 14 жовтня 1992 р. № 2694-XII. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws.

Кодекс законів про працю України від 10 грудня 1971 р. № 322-VIII. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws.

Цивільний кодекс України від 16 січня 2003 р. № 435-IV. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-23

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право