Поняття та сутність кінематографічного твору як об’єкта правової охорони в авторському праві

Автор(и)

  • П.П. Черевко доцент, кандидат юридичних наук доцент кафедри цивільного права та процесу ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.02.25

Ключові слова:

авторське право, кінематографічний твір, ознаки, структура, правова охорона

Анотація

У даній статті автор розкриває юридичну природу та сутність кінематографічного твору як об’єкта авторського права. Відзначається, що сучасне законодавство України не має законодавчої дефініції кінематографічного твору, але в Законі України «Про авторське право і суміжні права» пропонується визначення аудіовізуального твору, який не може бути ототожнений із кінематографічним твором. Звертається увага, що багато важливих міжнародних нормативно-правових документів у сфері захисту авторських прав оперують поняттям кінематографічні твори та дають його визначення (Бернська конвенція про охорону літературних і художніх творів, Європейська конвенція про спільне кінематографічне виробництво тощо). Ряд зарубіжних країн також володіють законодавчою дефініцією кінематографічних творів (Канада, Франція тощо). На підставі існуючих у доктрині права інтелектуальної власності визначень кінематографічних творів, їх авторсько-правових характеристик та чинного законодавства України, пропонується виокремлювати загальні та спеціальні ознаки кінематографічних творів. Перші проявляються у всіх творах, у тому числі й кінематографічних, а останні предметно розкривають сутність кінематографічних творів. Зокрема, до них автор пропонує віднести наступне: 1) кінематографічний твір представляється у вигляді кадрів; 2) кадри послідовні; 3) кадри поєднані творчим задумом; 4) твір доступний для сприйняття за допомогою технічних засобів; 5) послідовність кадрів утворює рухоме зображення. Ілюструється взаємозв’язок даних ознак, де одні випливають з інших. Аналізується структура кінематографічного твору, де виділяються охоронювані та неохоронювані його елементи. Робиться висновок, що кінематографічний твір можна віднести до складних творів серед об’єктів авторського права, а тому для належної експлуатації кінематографічного твору необхідно, щоби його виробники дотримувалися немайнових та майнових прав на ті об’єкти права інтелектуальної власності, які були використані під час створення кінофільму.

Посилання

Про державну підтримку кінематографії в Україні: Закон України від 23 березня 2017 р. №1977-VIII Відомості Верховної Ради України. 2017. № 20. Ст. 240.

Про кінематографію: Закон України від 13 січня 1998 р. № 9/98-ВР Відомості Верховної Ради України. 1998. № 22. Ст. 114.

Словник української мови: в 11 т. / АН Української РСР, Ін-т мовознав. ім. О. О. Потебні ; редкол.: І. К. Білодід (голова) [та ін.]. Київ : Наук. думка, 1970-1980. Т. 10 : Т-Ф / ред. тому: А. А. Бурячок, Г. М. Гнатюк. 1979. 658 c.

Про авторське право і суміжні права: Закон України від 1 грудня 2022 р. № 2811-IX. Офіційний вісник України. 2023. №3. Ст. 74.

Бернська конвенція про охорону літературних і художніх творів від 9 вересня 1886 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_051 (дата звернення: 01.03.2023)

Європейська конвенція про спільне кінематографічне виробництво від 2 жовтня 1992 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_136 (дата звернення: 01.03.2023)

Цивільний кодекс України: Закон України від 16 січня 2003 р. Відомості Верховної Ради України. 2003. №40-44. Ст. 356.

Про затвердження Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень та Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень: Наказ Міністерства юстиції України від 8 жовтня 1998 р. №53/5. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0705-98?find=1&text=%D0%BA%D1%96%D0%BD%D0%B5%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96#w11 (дата звернення: 01.03.2023)

Лубчук О. Кінематографічний твір як об’єкт права інтелектуальної власності. InterConf. 2021. №84. С. 205-210.

An Act to amend the Copyright Act, S.C. 1997 (Assented to 25 April 1997). URL: https://www.parl.ca/DocumentViewer/en/40-3/bill/C-32/first-reading (дата звернення: 01.03.2023)

Law on Author’s Rights and on the Rights of Performers, Producers of Phonograms and Videograms and Audiovisual Communication Enterprises (No. 85-660, of July 3, 1985). URL: https://internet-law.ru/law/int/nation_cleo/france/fr001en.pdf (дата звернення: 01.03.2023)

Безклубенко С. Кіна не буде. Тепер уже на “законній” підставі. Віче. 2000. № 3 (96). С. 86-99.

Райгородский Н.А. Авторское право на кинематографическое произведение. Ленинград: Изд-во Ленинградского ун-та, 1958. 64 с.

Павлов А.И. Авторское право на кинематографическое произведение в СССР: автореф. дис. … канд. юрид. наук. Москва: 1972. 23 с.

Петров М.В. Авторское право на произведение кино и телевидения: автореф. дис. … канд. юрид. наук. Москва, 1981. 22 с.

Про захист суспільної моралі: Закон України від 20 листопада 2003 р. № 1296-IV. Відомості Верховної Ради України. 2004. №14. Ст. 192.

Бурлаков С.Ю. Поняття кінематографічного твору як об’єкта авторського права. Наукові записки ХЕПУ. 2005. № 1(2). С. 18-29.

Бурлаков С.Ю. Кінематографічний твір як об’єкт права інтелектуальної власності: автореф. дис. …канд. юрид. наук: 12.00.03. Київ, 2008. 20 с.

Лубчук О. Поняття та ознаки аудіовізуального твору як об’єкта права інтелектуальної власності. Вісник Львівського університету. Серія юридична. 2019. Випуск 68. С. 220-230.

Чернышева С.А. Правовое регулирование авторских отношений в кинематографии и телевидении. Москва: Наука, 1984. 178 с.

Семенюк О.С. Складні об’єкти права інтелектуальної власності: автореф. дис. …канд. юрид. наук. Хмельницький, 2021. 20 с.

Штефан А.С. Авторське право і суміжні права: особливості правової охорони, здійснення та захисту : монографія. Київ: НДІ інтелектуальної власності НАПрНУ, ТОВ «НВП Інтерсервіс», 2017. 150 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-23

Номер

Розділ

Розділ 3. Цивільне право і цивільний процес; сімейне право; міжнародне приватне право