Захист персональних даних у процесі використання таргетованої реклами

Автор(и)

  • К.О. Калаченкова кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри господарського та адміністративного права Донецького національного університету імені Василя Стуса, Україна https://orcid.org/0000-0003-0720-2476
  • К.В. Бородата здобувачка вищої освіти Донецького національного університету імені Василя Стуса, Україна https://orcid.org/0000-0001-7607-6034

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.03.2

Ключові слова:

діджиталізація, персональні дані, таргетована реклама, файли cookies

Анотація

Стаття присвячена дослідженню питання захисту персональних даних у процесі використання таргетованої реклами. Актуальність теми дослідження зумовлена розвитком та впровадженням інформаційних техналогій в усі сфери економики. У статті зазначено, що використання таргетованої реклами є більш ефективним, ніж орієнтація на велику кількість користувачів, хоча вимагає дотримання великої кількості стандартів щодо захисту персональних даних. Це питання не є належним чином врегульованим законодавцем, що дає змогу зловживати та обходити визначальні чинників у законодавстві.
Аналіз законів України «Про захист персональних даних» та «Про електронну комерцію», дозволив виявити обов’язкові вимоги для використання персональних даних в контексті реклами та продажу товарів, а саме: правовою підставою для використання персональних даних у контексті продажу й просування в Інтернеті майже завжди є згода суб’єкта персональних даних; для отримання згоди суб’єкта персональних даних його необхідно попередньо повідомити про порядок обробки таких даних (зокрема, надати інформацію про володільця персональних даних, склад і зміст зібраних персональних даних, права, мету збору, а також про осіб, яким буде передано персональні дані); для отримання прямих маркетингових повідомлень (вітчизняне законодавство вживає термін «комерційні електронні повідомлення») треба отримати згоду особи. Надсилання без згоди можливе лише за умови, що суб’єкт даних може відмовитися від подальшого отримання таких повідомлень; комерційні електронні повідомлення повинні містити дані про правовий статус продавця, вартість товару (роботи, послуги), суму податків, вартість доставки (у разі наявності), а також доступну інформацію щодо знижок, премій, заохочувальних подарунків, якщо вони є.
Запропоновано внести зміни до Закону України «Про захист персональних данних», а саме шляхом: приведення термінології сфери захисту персональних даних у відповідність до нових міжнародних стандартів; зазначення чітких підстав обробки персональних даних; закріплення вимог до згоди на обробку персональних даних, які дозволять уникнути зловживань та маніпуляцій; створення відповідальної особи з питань захисту персональних даних; закріплення санкцій за порушення права на захист персональних даних, які дозволять забезпечити дієвість закону та виконання його вимог.

Посилання

Телегей Н.В. Теоретичний аналіз поняття «інтернет-реклама»: міждисциплінарний підхід. Актуальні проблеми психології. 2019. Том І. Вип. 53. С. 44–49.

Таргетована реклама у соцмережах: що це таке і в чому її переваги. 2019. URL: https://ag.marketing/blog/targetovanareklama-u-socmerezhah/ (дата звернення: 26.03.2023).

Zhao Jiang, Dan Wu. Targeting Precision in Imperfect Targeted Advertising: Implications for the Regulation of Market Structure and Efficiency. SAGE Open. 2022. Volume 12, Issue 1, https://doi.org/10.1177/2158244022108213.

Законодавство про захист даних і конфіденційність у всьому світі. ЮНКТАД. URL: https://unctad.org/page/data-protectionand-privacy-legislation-worldwide (дата звернення: 26.03.2023).

Про захист персональних даних: Закон України від 1 червня 2010 р. № 2297-IV. Відомості Верховної Ради України. 2010. № 34. Ст. 481 (Із змінами).

Про електронну комерцію: Закон України від 3 вересня 2015 р. № 2529-ІХ. Відомості Верховної Ради України. 2015. № 45. Ст. 410 (Із змінами).

Правдиченко А. Персональні дані онлайн: проблеми регулювання та перспективи захисту. Центр демократії та верховенства права: вебсайт. URL: https://cedem.org.ua/analytics/personalni-dani-onlajn/ (дата звернення: 25.03.2023).

Регламент Європейського парламенту і ради (ЄС) 2016/679 від 27 квітня 2016 року про захист фізичних осіб у зв’язку з опрацюванням персональних даних і про вільний рух таких даних, та про скасування Директиви 95/46/ЄС (Загальний регламент про захист даних). Відомості Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_008-16#Text (дата звернення: 26.03.2023).

Директива 2002/58/EC Європейського Парламенту та Ради від 12 липня 2002 року щодо обробки персональних даних та захисту конфіденційності в секторі електронних комунікацій (Директива про конфіденційність та електронні комунікації). URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32002L0058&from=EN (дата звернення: 26.03.2023).

Vidal-Hall v Google Inc. [2015] EWCA Civ 311. URL: https://www.judiciary.uk/wp-content/uploads/2015/03/google-vvidal-hall-judgment.pdf (дата звернення: 26.03.2023).

Amanda Breen. Tim Hortons App Violated Privacy Laws, Infuriating Canadian Authorities: «Our Daily Lives Are Treated as a Commodity». Entrepreneur. URL: https://www.entrepreneur.com/business-news/tim-hortons-appviolated-privacy-lawsinfuriating-canadian/428830/ (дата звернення: 10.04.2023).

Digital Services Act: Commission welcomes political agreement on rules ensuring a safe and accountable online environment: European Commission website. URL: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_2545 (дата звернення: 26.03.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-18

Номер

Розділ

Розділ 1. Теорія та історія держави і права; історія політичних і правових учень