Поняття обов’язку у поглядах І. Бентама та О. Конта

Автор(и)

  • Т.П. Попович кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри теорії та історії держави і права ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна https://orcid.org/0000-0002-8333-3921

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.03.8

Ключові слова:

обов’язок, утилітаризм, позитивізм, принцип корисності, соціальна солідарність

Анотація

Стаття присвячена аналізу поняття обов’язку у світлі поглядів окремих мислителів утилітаризму та позитивізму, а саме: І. Бентама та О. Конта. Автором наголошується, що у контексті вчення І. Бентама обов’язок постає необхідним елементом сприяння щастю на індивідуальному та суспільному рівнях. Він також поширюється і на уряд через встановлення для суспільства системи заохочень і покарань. У такий спосіб, діючи на основі принципу корисності, індивід здатен реалізувати максимальну міру щастя (зниження рівня страждань і збільшення рівня задоволень) як для себе, так і для соціуму в цілому. Обов’язок значимий, передусім, для самої людини, адже вона, таким чином, може очікувати й від інших того ж сприяння і участі. Правовий же обов’язок, виходячи з принципу корисності, окреслює реалізацію двох можливостей: якщо індивід діє так, як це передбачено законом, він сприяє щастю індивідуальному й суспільному; якщо діє не в спосіб, визначений законом, який постає зобов’язуючою його поведінкою, то повинен зазнати страждань, що фіксуються санкціями (через систему покарань).
У свою чергу, виходячи з поглядів О. Конта, можна відзначити, що категорія обов’язку, хоча й не висвітлюється масштабно, однак являє собою вагомий чинник суспільного розвитку. Обов’язок – це необхідний елемент соціальної солідарності, «перемоги» альтруїзму над егоїзмом, соціальних навичок і почуттів над природними. Розвиток людиною своїх фізичних, інтелектуальних і моральних сил – це значима передумова для гармонійних відносин у суспільстві. Філософ переконаний, що людина вчиться обов’язкам (підкоренню і послуху), перш за все, в сім’ї як головній структурній одиниці суспільства. В подальшому таке «навчання» переноситься на суспільство й державу. О. Конт вважає, що людина має так у перспективі налаштувати себе, аби бути здатною підкорятися суспільним вимогам. У результаті ж єдине право, яким кожна людина володіє, є право виконувати свій обов’язок. Високий дух обов’язку, який охоплюватиме всі сфери суспільного життя, зможе забезпечити умови для суспільного прогресу, ідеєю якого в цілому і прониані праці мислителя.

Посилання

Попович Т.П. Природа обов’язку у поглядах Дж. Ст. Мілля та Дж. Остіна. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: «Право». 2022. Випуск 73. Том 1. С. 31–36.

Бентам И. Введение в основания нравственности и законодательства. М., 1998. 415 с.

Hart H.L.A. Essays on Bentham. Oxford: Clarendon Press, 2001. 272 p.

Аносов С.С. Консолидация как социальный феномен: социально-философский анализ: автореф. дисс. канд. филос. наук; спец.: 09.00.11. Чита, 2019. 22 с.

Батуренко С.А. Солидаристская традиция в истории социологической теории: О. Конт, Э. Дюркгейм. Вестник Московского ун-та. Социология и политология. 2012. № 4. С. 86–92.

Ефременко Д.В., Симонова О.А., Евсеева Я.В. Солидарность и альтруизм как факторы социального сплочения. Социальная солидарность и альтруизм: Социологическая традиция и современные междисциплинарные исследования: Сб. науч. тр.; Отв. ред. Ефременко Д.В. М., 2014. С. 5–15.

Naletova I.V., Okatov A.V., Zhulikova O.V. Classical concepts of social solidarity as the basis of theoretical studies on the institutions of modern civil society. International Journal of Environmental and Science Education. 2016. Vol. 18. P. 11529–11540.

Конт О. Общий обзор позитивизма. Москва: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2012. 296 с.

The emergence of sociological theory / J.H. Turner, L. Beeghley, C.H. Powers. SAGE Publ., 2012. 502 p.

Comte A. System of positive polity. Vol. 2. London: Longmans, Green and Co, 1875. 387 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-18

Номер

Розділ

Розділ 1. Теорія та історія держави і права; історія політичних і правових учень