Правова природа комплаєнсу та його архетипи в банківських установах

Автор(и)

  • С.А. Шелудько кандидат економічних наук, доцент, керівник проектів та програм Департаменту оцінки та заставних операцій ПАТ Акціонерний банк «Південний», Україна https://orcid.org/0000-0003-0636-4940

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.03.29

Ключові слова:

комплаєнс, банк, нормативні вимоги, ризик, контроль, організаційна структура

Анотація

Статтю присвячено дослідженню правової природи комплаєнсу та аналізу основних способів (архетипів) його організації в сучасних банках. Обґрунтовано необхідність комплаєнсу в сучасній господарській організації, що пояснюється важливістю дотримання як правових, так і етичних вимог до здійснення економічної діяльності. Подано короткий етимологічний екскурс щодо рецепції терміну: з латинської мови до української через англійську. За результатами узагальнення та систематизації наукових джерел виокремлено та охарактеризовано спеціально-юридичні підходи до визначення сутності комплаєнсу, а саме: процесний, функціональний, системний та інституційний. Доведено, що за процесним підходом обов’язок із забезпечення комплаєнсу поширюється за межі професійної діяльності; у функціональному підході наголошується на контрольних і превентивних заходах; системний підхід розглядає комплаєнс як ланку загального механізму мінімізації ризиків; інституційний підхід ототожнює цю категорію зі спеціальним органом внутрішнього контролю. Внаслідок критичного аналізу поглядів окремих правників запропоновано власну дефініцію, згідно з якою комплаєнс доцільно розглядати як стан відповідності всіх елементів, процесів і систем організації чинним застосовним нормам правового, професійного, технічного, етичного, екологічного характеру тощо. Подано узагальнений огляд міжнародно-правових засад організації комплаєнсу в банках, що включають американську модель COSO, рекомендації Базельського комітету з банківського нагляду 1998 та 2005 років, європейські директиви CRD та CRD IV, приписи Європейського банківського органу. Обґрунтовано виділення чотирьох архетипів служби комплаєнсу в сучасному банку: юридико-центричний, ризико-центричний, моніторинго-центричний та незалежний. Здійснено їх порівняльний аналіз, що довів транзитивність сучасних поглядів на службу комплаєнсу в банку.

Посилання

Miller G.P. The Law of Governance, Risk Management, and Compliance. New York: Wolters Kluwer, 2020. 847 p.

Li N., van Rooij B. Law Lost, Compliance Found: A Frontline Understanding of the Non-linear Nature of Business and Employee Responses to Law. Journal of Business Ethics. 2022. No. 178. P. 715–734.

Griffith S.J. Corporate Governance in an Era of Compliance. William & Mary Law Review. 2016. No. 57. P. 2075–2140.

Ковалишин О.Р. Корпоративний комплаєнс: правове запозичення через практики суб’єктів господарювання. Актуальні проблеми держави і права. 2019. Вип. 83. С. 69–76.

Матвєєв П.С., Можаровський М.Ю. Теоретико-правові засади комплаєнс-заходів суб’єктів господарювання в Україні. Актуальні проблеми держави і права. 2021. Вип. 90. С. 113–125.

Чернишова В.Ю. Вплив комплаєнс культури на ефективність функціонування публічного адміністрування. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права. 2023. Вип. 1. С. 172–177.

Подоляк С. Комплаєнс-контроль у діяльності юридичних осіб в Україні. Підприємництво, господарство і право. 2020. № 12. С. 70–74.

Кисельова О.І., Неверова С.А. Особливості впровадження трудового комплаєнсу в Україні. Правові горизонти. 2018. Вип. 13 (26). С. 44–47.

Сметаніна Н.В., Попова Д.І. Значення впровадження комплаєнс-програм для зростання прозорості українського бізнесу. Часопис Київського університету права. 2018. № 3. С. 266–269.

Framework for Internal Control Systems in Banking Organizations: Guidelines. 1998 / Basel Committee on Banking Supervision. URL: https://www.bis.org/publ/bcbs40.pdf (дата звернення: 12.05.2023).

Directive 2006/48/EC of the European Parliament and of the Council of 14 June 2006 relating to the taking up and pursuit of the business of credit institutions. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=celex%3A32006L0048 (дата звернення: 13.05.2023).

Directive 2013/36/EU of the European Parliament and of the Council of 26 June 2013 on access to the activity of credit institutions and the prudential supervision of credit institutions and investment firms, amending Directive 2002/87/EC and repealing Directives 2006/48/EC and 2006/49/EC. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32013L0036 (дата звернення: 13.05.2023).

Guidelines on internal governance: Guidelines. 2017 / European Banking Authority. URL: https://www.eba.europa.eu/regulation-and-policy/internal-governance/guidelines-on-internal-governance-revised- (дата звернення: 13.05.2023).

Guidelines on the Application of the Supervisory Review Process under Pillar 2 : Guidelines. 2006 / Committee of European Banking Supervisors. URL: https://www.eba.europa.eu/regulation-and-policy/supervisory-review-and-evaluation-srep-and-pillar-2/guidelines-on-the-application-of-the-supervisory-review-process-under-pillar-2 (дата звернення: 13.05.2023).

Compliance and the compliance function in banks: Guidelines. 2005 / Basel Committee on Banking Supervision. URL: https://www.bis.org/publ/bcbs113.htm (дата звернення: 12.05.2023).

Kaminski P., Robu K. A best-practice model for bank compliance. McKinsey&Company. 2016. URL: https://www.mckinsey.com/capabilities/risk-and-resilience/our-insights/abest-practice-model-for-bank-compliance (дата звернення: 12.05.2023).

Misha E. The Compliance Function in Banks and the Need for Increasing and Strengthening its Role – Lessons Learned from Practice. European Journal of Sustainable Development. 2016. No. 5. Vol. 2. P. 171–180

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-18

Номер

Розділ

Розділ 4. Господарське право, господарсько-процесуальне право