Проблеми призначення, перерахунку пенсії ВПО під час воєнного стану
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.03.32Ключові слова:
внутрішньо переміщена особа, пенсійне забезпечення, конституційне правоАнотація
Соціальне забезпечення та захист громадян України є одним із найважливіших напрямків діяльності держави. Держава відповідає за матеріальне забезпечення своїх громадян, створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та трудової діяльності, реалізує програми професійно-технічної освіти і навчання відповідно до суспільних потреб.
Право на соціальний захист закріплено в українському законодавстві, зокрема статтею 46 Конституції України передбачено: «Громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Це право гарантується загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
З початком повномасштабної збройної агресії яка призвело до масової міграції українців з тимчасово окупованих територій та появи все більше осіб зі статусом внутрішньо переміщеної особи, проблема конституційно правової захищеності внутрішньо переміщених осіб стала ще гострішою та актуальнішою, особливо в питанні їхнього пенсійного забезпечення як форми реалізації гарантування достатнього рівня життя. Найактивніше внутрішнє переміщення населення з території Луганської, Донецької, Запорізької областей розпочалося одразу після початку бойових дій в окремих районах і містах цих територій.
У статті розглянуто особливості правого внутрішньо переміщеної особи та особливості їх пенсійного забезпечення, досліджено судова практика предметом спору яких є підтвердження трудового стажу внутрішньо переміщеної особи. Розглянуто міжнародну практику у схожих спорах.
Особлива увага приділяється дослідженню правового статусу внутрішньо переміщеної особи.
Посилання
Пенсійне забезпечення внутрішньо переміщених осіб. URL: 7328_26_Pamyatka_ChPG.
Про пенсійне забезпечення: Закон України від 5 листопада 1991 року №1788-XII. / Відомості Верховної Ради України. 1992. № 3. Ст. 10.
Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам : постанова Кабінету Міністрів України від 5 листоп. 2014 р. № 637. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/637-2014-%D0%BF.
Іляшко О.О. Реалізація та захист прав жителів тимчасово окупованих територій: проблема легітимізації документів. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. 2019. № 3. Т. 30 (69). С. 24–28. (Серія «Юридичні науки»). doi: https://doi.org/10.32838/1606-3716/2019.3/05.
Віденська конвенція про право міжнародних договорів: міжнар. док. від 23 трав. 1969 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_118.
Правовые последствия для государств, вызываемые продолжающимся присутствием Южной Африки в Намибии (Юго-Западная Африка) вопреки Резолюции 276 (1970) Совета Безопасности : консультативный вывод Международного Суду ООН от 21 июня 1971 г. URL: https://precedent.in.ua/2016/05/06/pravovyeposledstvyya-dlyagosudarstv.
Мазур М.В. Українська Намібія: чи визнавати окупаційні папери? URL: https://precedent.in.ua/2016/05/15/ukrayinskanamibiya-chy-vyznavaty-okup.
Нестерович В.Ф. Громадські протести на окремих територіях Українського Донбасу протягом весни 2014 року: причини та наслідки. Віче. 2014. № 21. С. 14–17.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Г. Русак
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.