Контрольно-наглядові повноваження суб’єктів публічної адміністрації за дотриманням законодавства про охорону праці

Автор(и)

  • О.В. Кузьменко доктор юридичних наук, професор, Заслужений діяч науки і техніки України завідувач кафедри публічного та міжнародного права Юридичного інституту Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, Україна https://orcid.org/0000-0002-0830-766X
  • В.Г. Чорна доктор юридичних наук, професор, професор кафедри публічного та міжнародного права Юридичного інституту Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, Україна https://orcid.org/0000-0002-6072-0283
  • А.Ю. Брода кандидат юридичних наук, доцент кафедри фінансів, банківської справи та страхування Вінницький навчально-науковий інститут економіки Західноукраїнського національного університету, Україна https://orcid.org/0000-0003-2843-3353

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.03.35

Ключові слова:

контроль, нагляд, повноваження, охорона праці, адміністративно-правові засоби, трудове законодавство, адміністративно-правове регулювання, праця, захист прав, юридична відповідальність

Анотація

У даній статті розглянуто контрольно-наглядові повноваження суб’єктів публічної адміністрації за дотриманням законодавства про охорону праці.
Визначено, що до суб’єктів публічної адміністрації, які виконують контрольно-наглядові повноваження за дотриманням законодавства про охорону праці належать: Кабінету Міністрів України, Міністерство економіки України, Міністерство охорони здоров’я України, Міністерство розвитку громад та територій України, Міністерство соціальної політики України, Міністерство у справах ветеранів України, місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування.
Запропоновано під контрольно-наглядовими повноваженнями розуміти межі управлінської діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування, що передбачає застосування необхідних адміністративно-правових заходів з метою попередження та припинення порушення норм законодавства. Тоді як контрольно-наглядові повноваження суб’єктів публічної адміністрації за дотриманням законодавства про охорону праці – це межі діяльності суб’єктів публічної адміністрації в сфері охорони праці щодо недопущення порушення норм законодавства про охорону праці.
Акцентовано увагу, що більшість функцій Державної служби України з питань праці в сфері охорони праці має контрольно-наглядовий характер, при тому, що адміністративно-правовий статус даного органу – служба. На нашу думку, віднесення функцій контролю та нагляду в сфері охорони праці до компетенції Державної служби України з питань праці суперечить положенням пп. 2, 4 ст. 17 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади».
Центральним органом виконавчої влади, який формує та реалізує державну політику у сфері праці, зайнятості населення, трудової міграції, трудових відносин, соціального діалогу та у сфері охорони праці, гігієни праці, здійснення державного нагляду та контролю за додержанням вимог законодавства про працю та зайнятість населення є Міністерство економіки України. Органом центрально виконавчої влади, який наділений найбільшим обсягом повноважень в сфері контролю за додержанням законодавства про працю є Державна служба України з питань праці.

Посилання

Про затвердження Положення про Державну службу України з питань праці: затв. Постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 р. № 96. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/96-2015-%D0%BF#Text.

Питання Міністерства економіки: затв. Постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 р. № 459. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/459-2014-%D0%BF#Text.

Про центральні органи виконавчої влади: Закон України від 17 березня 2011 року № 3166-VI. Відомості Верховної Ради України, 2011. № 38. Ст. 385.

Про місцеві державні адміністрації: Закон України від 9 квітня 1999 року № 586-XIV. Відомості Верховної Ради України, 1999. № 20-21. Ст. 190.

Про місцеве самоврядування в Україні: Закон України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР. Відомості Верховної Ради України, 1997. № 24. Ст. 170.

Про Кабінет Міністрів України: Закон України від 27 лютого 2014 року № 794-VII. Відомості Верховної Ради, 2014. № 13. Ст. 222.

Великий енциклопедичний юридичний словник / за редакцією акад. НАН України Ю.С. Шемшученка. К.: ТОВ «Вид-во «Юридична думка», 2007. 992 с.

Новий тлумачний словник української мови: у 4 т. Т. 3: Обе- Роб / уклад.: В. Яременко, О. Сліпушко. К.: Аконіт, 1998. 928 с.

Бублик Г.В. Делегування повноважень місцевими органами влади: організаційноправовий аспект: дис. на здоб. наук. ступ. канд. юрид. наук зі спец. 12.00.07 «теорія управління; адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право». Національна академія державного управління при Президентові України, 2005. 177 с.

Бандурка О.М. Адміністративний процес: підруч. [для вищ. навч. закл.] / О.М. Бандурка, М.М. Тищенко. К.: Літера ЛТД, 2001. 336 с.

Битяк Ю.П. Адміністративне право України: [конспект лекцій] / Ю.П. Битяк, В.В. Зуй. Х.: Нац. юрид. акад. України імені Ярослава Мудрого. 1996. 160 с.

Гладун З.С. Адміністративне право України: [навч. посіб.]. Тернопіль: Карт-бланш. 2004. 579 с.

Полінець О.П. Контроль в державному управлінні України: теоретико-організаційні питання: дис. … канд. юрид. наук: 25.00.01. К. 2003. 248 с.

Адміністративне право України: [підруч.] / за ред. Ю.П. Битяка. Х.: Право, 2001. 528 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-18

Номер

Розділ

Розділ 5. Трудове право; право соціального забезпечення