Професійна підготовка правоохоронців як одна із найважливіших функцій держави
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.03.46Ключові слова:
правова охорона, безпека, службові обов’язки, навчання, компетентністьАнотація
У статті проаналізовано особливості професійної підготовки правоохоронців. Розкрито актуальність особливостей функцій держави із професійної підготовки вітчизняних правоохоронців, що обумовлено специфікою діяльності посадових осіб та інших службових осіб правоохоронних органів, покликаних забезпечити інтереси громадян, суспільства і держави. Проаналізовано доктринальні думки щодо професійної підготовки правоохоронців, а також здійснено дослідження низки законодавчих та підзаконних нормативно-правових актів, серед яких Закони України: «Про державну службу», «Про Національну поліцію», «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», накази Міністерства внутрішніх справ України про організацію первинної професійної підготовки поліцейських, яких вперше прийнято на службу в поліції, про вищі навчальні заклади МВС, що регулюють правовідносини професійної підготовки правоохоронців. Наголошується, що важливу роль в правоохоронній діяльності правоохоронця відіграє його професійна компетентність, особисті позитивні людські якості, які впливають на формування його як особистості. Висловлена думка, що професійна діяльність правоохоронця нерозривна із його професійною компетентністю. Надано теоретичне визначення поняття «професійна компетентність» як сукупність набутих і необхідних професійних знань, умінь та практичних навичок, які в залежності від сфери професійної діяльності може виконувати правоохоронець в межах визначених за посадою повноважень відповідно до закону та інших нормативно-правових актів. Обгрунтовано, що кожен правоохоронець повинен бути висококультурною людиною, мати високий рівень правової культури, толерантності, людяності.
Зроблено висновок, що правоохоронна функція належить до однієї із найважливіших функцій соціальної правової держави й охоплює весь комплекс внутрішніх і зовнішніх функцій держави закріплених в Конституції і законах України, кожна із яких впливає на діяльність уповноваженого державою правоохоронного органу відповідно до мети і завдань його діяльності. Необхідною умовою здійснення завдань та реалізація внутрішньої і зовнішньої функцій держави потребує належного забезпечення правоохоронних органів мaтeрiaльними рeсурсaми, фінансовим і грошовим забезпеченням, гарантією соціального захисту, визначення повноважень правоохоронного органу. Реалізація правоохоронної функції нерозривно пов’язана із діяльністю правоохоронного органу, його посадових та службових осіб. Ця функція об’єктивізується і розвивається як інтегрований показник професійної компетентності, володіння організаційними, спеціальними та правовими знаннями й покладає на державу важливу функцію із забезпечення професійного навчання та спеціальної підготовки майбутнього висококваліфікованого фахівця – правоохоронця, що оволодів відповідними теоретичними знання та практичними навичками, який психологічно готовий діяти в екстремальних умовах, уміти і знати як використовувати набуті знання з метою забезпечення охорони прав та свобод людини і громадянина, правового порядку та безпеки держави
Посилання
Танько А. Форми та методи підготовки працівників Національної поліції України до реалізації державної правоохоронної політики. Господарство, підприємництво і право. 2021. № 5. С. 107−115.
Курило В.І., Курило Л.І., Світличний О.П. Професійна діяльність як чинник формування культури особистості. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2019. № 3. С. 51−54.
Про державну службу: Закон України від 10.12.2015 р. № 889-VIII. Відомості Верховної Ради. 2016. № 4. Ст. 43.
Користін О.Є. Професійна освіта поліцейського: в якому напрямі рухатись. URL: http://www.vestnik-ua.com/politika/item/3887-profesijna-osvita-politsejskogov-yakomu-napryamku-rukhatis (дата звернення 24.05. 2023).
Швець Д.В. Первинна професійна підготовка як необхідна правова вимога до підготовки поліцейських. Право і безпека. 2017. № 3. С. 103−112.
Андрусишин Р.М. Прaвoве виховання працівників ОВС: теoретикo-правовий вимiр: дис. …канд. юрид. наук. Львів, 2016. 213 с.
Про Національну поліцію: Закон України від 02.07.2015 р. № 580-VIII. Відомості Верховної Ради. 2015. № 40-41. Ст. 379.
Положення про організацію первинної професійної підготовки поліцейських, яких вперше прийнято на службу в поліції: наказ Міністерства внутрішніх справ України від 16.02.2016 р. № 105 (в редакції наказу від 18.10. 2022 р. № 667). URL: https://ips.ligazakon.net/document/RE28706?an=7 (дата звернення 24.05.2023).
Про затвердження Положення про вищі навчальні заклади МВС: наказ Міністерства внутрішніх справ України від 14.02.2008 р. № 62 (в редакції наказу від 16.03.2015 р. № 277). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0193-08#Text (дата звернення 24.05.2023).
Яворська Г.Х. Педагогіка для правників: навч. посібник. Київ: Знання, 2004. 335 с.
Машков А.Д. Теорія держави і права: підруч. Київ: Дакор, 2015. 491 с.
Ковалів М.В., Єсімов С.С., Лозинський Ю.Р. Правове регулювання правоохоронної діяльності: навчальний посібник. Львів: ЛьвДУВС, 2018. 323 с.
Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей: Закон України від 20.12.1991 р. № 2011-XII. Відомості Верховної Ради України. 1992. № 15. Ст. 190.
Дронговський О.С. Правове регулювання участі Збройних Сил України в міжнародних операціях з підтримання миру та безпеки. Юридична наука. 2013. № 5. С. 89−98.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Ю.М. Голодник
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.