Правове регулювання обставин, що виключають адміністративну відповідальність за законодавством України

Автор(и)

  • С.М. Желізняк ад’юнкт кафедри адміністративного права, процесу та адміністративної діяльності Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ, Україна https://orcid.org/0000-0002-5264-572X

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.03.47

Ключові слова:

обставини, що виключають відповідальність, адміністративна відповідальність, крайня необхідність, необхідна оборона, неосудність, нормативно-правова основа

Анотація

Адміністративна відповідальність як невід’ємна складова юридичної відповідальності відрізняється багатоманітністю адміністративних правопорушень. Водночас, належне забезпечення прав людини може передбачати звільнення від адміністративної відповідальності у чітко передбачених законодавством випадках. Проблема звільнення від адміністративної відповідальності в Україні стосується не лише справедливості, але й ефективності правової системи. Під час правозастосування важливо зберегти баланс між адміністративним примусом та наявністю умов, що дозволяють довести або спростувати винуватість особи у вчиненні протиправного діяння. Наголошено на важливості оновлення національного законодавства для забезпечення справедливості й захисту прав людини і громадянина під час провадження у справах про адміністративні правопорушення. Наголошено, що до обставин, які виключають адміністративну відповідальність належать: необхідна оборона, крайня необхідність та неосудність. Зроблено висновок про нетотожність між обставинами, що виключають провадження в справі про адміністративне правопорушення та обставинами, що виключають адміністративну відповідальність. Проаналізоване національне законодавство на предмет правового регулювання обставин, що виключають адміністративну відповідальність. Звернуто увагу на міжнародні акти «м’якого права» щодо застосування заходів адміністративного примусу. Наголошено на визначальній ролі Кодексу України про адміністративні правопорушення серед інших актів законодавства. Запропоновано напрямок удосконалення інституту адміністративної відповідальності в Україні. Зроблено висновок про те, що конкретизація порядку застосування обставин, що виключають адміністративну відповідальність дозволить посилити захист прав і свобод людини і громадянина під час провадження у справах про адміністративні правопорушення.

Посилання

Конституція України: Закон України від 28.06.1996 № 254к/96- ВР URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення 17.05.2023).

Панасюк О.В. Адміністративно-деліктне право України: теоретичні питання розвитку та реформування: дис. д.ю.н. 12.00.07. Київ. 2021. 525 с.

Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 – 212-24): Закон України від 07.12.1984 № 8073-X. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#Text (дата звернення 17.05.2023).

Іванов І.Є. Адміністративно-правові засади провадження в справах про проступки: дис. к.ю.н. 12.00.07. Київ – Запоріжжя, 2019. 221 с.

Рекомендація Rec (2000) 22 Комітету Міністрів державам-членам щодо вдосконалення реалізації європейських правил щодо громадських санкцій та заходів від 29.11.2000. URL: https://rm.coe.int/16806f407d (дата звернення 17.05.2023).

Митний кодекс України: Закон України від 13.03.2012 № 4495-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4495-17#Text (дата звернення 19.05.2023).

Про правовий режим воєнного стану: Закон України від 12.05.2015 № 389-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text (дата звернення 21.05.2023)

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-18

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право