Інституціоналізація підтримки українських дослідників – молодих вчених: досвід та проблеми

Автор(и)

  • І.Б. Жиляєв доктор економічних наук, старший дослідник, головний науковий співробітник Інституту вищої освіти НАПедН України, Україна https://orcid.org/0000-0001-7118-0254

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.03.48

Ключові слова:

вчений, дослідник, правовий статус, молодий вчений, молодий дослідник, дослідник на початку кар’єри, кадровий потенціал науки, державна наукова політика

Анотація

Метою даної статті є вивчення українського та іноземного досвіду правового регулювання підтримки молодих дослідників, виявлення особливостей регламентації статусу молодих вчених. Сучасні глобальні виклики науково-технологічного розвитку актуалізують питання збереження національного наукового потенціалу, застосування кращих практик євроінтеграції науки та інновацій, академічної мобільності підготовки молодих наукових кадрів. Українська держава реалізує заходи з подолання негативної ситуації, що посилилась протягом ХХІ століття, для якої характерним є зниження кількості і якості наукових досліджень, виїзд талановитих вчених за кордон для продовження академічної кар’єри тощо. Вирішенню проблеми наукових кадрів сприяє просування різних форм стимулювання дослідницької діяльності та заходів підтримки дослідників, оновленню концепції правового статусу дослідника. Правовий статус дослідника формувався міжнародним правом протягом ХХ-ХХІ століття. Була сформована стандартна модель правового статусу дослідників, що включає їх права і свободи, а також обов’язки та відповідальність. В було статті праналізовано термінологічні особливості розвитку законодавства про науку в частині застосування понять «молодий вчений», «молодий дослідник», «дослідник на початку кар’єри»; стан кадрового потенціалу української науки. Досліджується передбачені національним та іноземним законодавством інструментарій підтримки молодих вчених, практика його застосування.
Провівши дане дослідження можна дійти наступного висновку: вдосконалення статусу молодих дослідників є актуальним завданням розвитку законодавства про науку. Національний та іноземний досвід демонструє різноманіття правового інструментарію: механізмів та інструментів, які забезпечують стимулювання молоді до зайняття дослідницькою діяльності, перш за все – фінансових інструментів.

Посилання

Жиляєв І.Б., Ковтунець В.В., Сьомкін М.В. Вища освіта України: стан та проблеми. – К.: НДІ інформатики і права НАПрН України, Інститут вищої освіти НАПедН України, 2015. – 96 с. URL : http://ippi.org.ua/vishcha-osvita-ukraini-stan-ta-problemi.

Coates H. (2019) Editorial: Eight Tactics for Engineering Consequential Higher Education Policy Research Papers. Policy Reviews in Higher Education. Vol. 3. No. 1. P. 1−3. URL : https://doi.org/10.1080/17460263.2019.1565635.

de Rijcke S., Wouters P.F., Rushforth A.D., Franssen T.P., Hammarfelt B. (2016) Evaluation Practices and Effects of Indicator Use− A Literature Review. Research Evaluation. Vol. 25. No. 2. P. 161−169. URL : https://doi.org/10.1093/reseval/rvv038.

Söderlind J., Geschwind L. (2019) Making Sense of Academic Work: The Influence of Performance Measurement in Swedish Universities. Policy Reviews in Higher Education. Vol. 3. No. 1. P. 75−93. URL : https://doi.org/10.1080/23322969.2018.1564354.

Nesvetailov, G. A. (1997). The aging of research personnel. Knowledge, Technology & Policy, 9(4), 86–102. URL: https://link-springercom.libproxy.viko.lt/content/pdf/10.1007/BF02912438.pdf?error=cookies_not_supported&code=ce713140-3c4e-472f-8fdadbfe96e1d1c2.

Diamond, A.M. (1986). The Life-Cycle Research Productivity of Mathematicians and Scientists. Journal of Gerontology 1986, Vol. 41, No. 4, 520-525. URL: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.922.6367&rep=rep1&type=pdf.

Наукова та інноваційна діяльність України за 2020 рік. Статистичний збірник. К.: Держстат. 2021. 243 с. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2021/zb/10/zb_Nauka_2020.pdf.

Про наукову і науково-технічну діяльність: Закон України від 26.11.2015 № 848-VIII (Редакція від 06.04.2022) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text.

Young Vision Scientist URL: http://www.vision-research.eu/index.php?id=177.

Закон Республіки Польщі «Про вищу освіту і науку», прийнятий 20 липня 2018 року (зі змінами) / Пер. з польської І. Дегтярьова, С. Федонюк, Л. Колесник. Наук. ред. Т. Фінікова та І. Дегтярьова. К. Таксон. 2020. 336 с.

Friesenhahn, I. and Beaudry, C. (2014) The Global State of Young Scientists – Project Report and Recommendations, Berlin: Akademie Verlag. URL: https://globalyoungacademy.net/wp-content/uploads/2015/06/GYA_GloSYS-report_webversion.pdf.

DAAD Internationaler Preis für akademische Grundwerte erstmals vergeben. 29.11.2022. URL: https://www.daad.de/en/the-daad/communication-publications/press/press_releases/internationaler-preisfuer-akademische-grundwerte-erstmalsvergeben.

План законопроектної роботи Верховної Ради України на 2021 рік: Постанова Верховної Ради України від 02.02.2021 № 1165-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1165-20#Text.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-18

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право