Удосконалення мережі ситуаційних центрів у сфері інформаційної безпеки

Автор(и)

  • М.В. Каптан старший науковий співробітник науково-дослідного відділу правових проблем у сфері міжнародного співробітництва науково-дослідного управління проблем ресурсного забезпечення у воєнній сфері, сфері оборони та військового будівництва Центру воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України ім. І. Черняховського, Україна https://orcid.org/0009-0008-3610-4633

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.03.51

Ключові слова:

ситуаційний центр, інформаційна безпека, РНБО України, загрози інформаційної небезпеки

Анотація

Досліджено проблематику створення та забезпечення функціонування Ситуаційного центру в системі Міністерства оборони України. Доведено необхідність створення спеціалізованої організаційної структури одним із основних завдань якої визначено реагування на інформаційні загрози безпосередньо за загальною координацією Головного ситуаційного центру при Раді національної безпеки і оборони України (далі – РНБО України) у взаємодії з іншими суб’єктами забезпечення сектору національної безпеки і оборони України в інформаційній сфері.
Проаналізовано шляхи створення та функціонування Ситуаційного центру Міністерства оборони України, визначено перелік загроз за якими повинно здійснюватись реагування, як окремої структури (або його окремих елементів), так і спільного виконання визначених положенням завдань з Ситуаційним центром Збройних Сил України під час реагування Збройними Силами України на кризові (надзвичайні) ситуації в інформаційному просторі України.
Наголошено, що в умовах стрімкого розвитку інформаційних процесів в умовах глобалізації, що зумовлені (посиленням ролі соціальних мереж у національному та світовому інформаційному просторі, їх вплив на внутрішню і зовнішню суспільно-політичну ситуацію, стан додержання прав і свобод людини, зокрема щодо забезпечення принципів рівності прав користувачів соціальних мереж), РНБО України прийнято рішення, щодо розширення та подальший розвиток єдиної мережі Ситуаційних центрів та оснащення їх уніфікованим програмним та апаратним забезпеченням обробки інформації, що дозволить підвищити ефективність та спроможність ухвалень ситуаційних управлінських рішень на всіх рівнях. Причиною такого зростання є саме кризові явища, які стають довготривалими, а процеси управління перетворюються з «попередження кризи» на, переважно, «ліквідацію кризи». За цих умов постає доволі вагома проблема, щодо питань взаємодії мережі Ситуаційних центрів органів державної влади в процесі виконання покладених завдань, підготовки нормативно-правових актів за напрямком діяльності, пов’язаних із забезпеченням реалізації державної політики з питань національної безпеки у воєнній сфері, сферах оборони та інформаційної безпеки в умовах надзвичайного і воєнного стану.
Підсумовано, що В Україні триває процес становлення системи стратегічних комунікацій, органами державної влади України здійснено низку організаційних та практичних заходів зі зміцнення власної інституційної спроможності у сфері стратегічних комунікацій, однак не створено дієвого механізму координації і взаємодії між усіма органами державної влади, залученими до здійснення заходів із протидії загрозам в інформаційній сфері. Зазначене послаблює можливості до розбудови комплексного стратегічного планування інформаційного потоку, здійснення системної комунікативної діяльності Кабінету Міністрів України, об’єднання всіх ключових суб’єктів у сфері інформаційних відносин, суб’єктів формування і реалізації державної політики щодо ефективного захисту національного інформаційного простору, утвердження позитивного іміджу України, реалізації цілей захисту національної безпеки України в інформаційній сфері. У цій ситуації, задля досягнення оперативної сумісності є вкрай важливим систематизувати однотипність в використанні спеціального програмного забезпечення для забезпечення здатності до взаємодії, стійкого функціонування, тестування та відстеження продуктивності у прийнятті рішень і контролю їх виконання. Вочевидь, що у процесі розширення та нарощування потужностей мережі Ситуаційних центрів Головний ситуаційний центр при РНБО України відіграватиме вагому роль. Стає зрозумілим, що такі центри, повинні бути об’єднані в єдину захищену мережу, з наданням можливості оперативно збирати інформацію, аналізувати її та приймати критично важливі для держави рішення.

Посилання

Про національну безпеку України: Закон України від 21.06.2018 р. № 2469-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19#Text (дата звернення: 20.04.2023).

Зеленський увів у дію рішення РНБО щодо удосконалення мережі ситуаційних центрів та цифрової трансформації сфери нацбезпеки: Interfax-Україна. URL: Інформаційне агентство https://interfax.com.ua/news/general/751001.html (дата звернення: 20.04.2023).

Міноборони України отримає ситуаційний центр Український міліарний центр – громадська організація однодумців: інтернет-портал Мілітарний. URL: https://mil.in.ua/uk/news/minoborony-ukrayinyotrymaye-sytuatsijnyj-tsentr/ (дата звернення: 20.04.2023).

Бабінська А.В. Інформаційна безпека в доктрині та практиці інформаційного права Адміністративне право і процес. Юридичний науковий електронний журнал. 2014. № 2 (8). С. 153–156. URL: http://lsej.org.ua/4_2015/41.pdf (дата звернення: 20.04.2023).

Мірошниченко П.В. Суспільна значущість лідера думок під час інформаційного протистояння. Держава та регіони. Сер. Соц. комунікації. 2015. Вип. 4. С. 36–41. URL: http://www.zhu.edu.ua/journal_cpu/index.php/der_sc/issue/viewFile/63/44 (дата звернення: 20.04.2023).

Кочубей Л.О. Інформаційна безпека держави: інструменти захисту українського інформаційного поля (на прикладі особливостей інформаційно комунікаційних технологій у сучасному Донбасі. Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень імені І.Ф. Кураса. 2015. Вип. 3. С. 220–237.

Білоус А.О. Логіко-риторичний аналіз інтернет-дискурсу: дис. кан. фйіл. наук: 09.00.06. 2017. Київ, 75-76 с.

Стратегія інформаційної безпеки, затвердженою Указом Президента України від 28 грудня 2021 року № 685/2021 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 15 жовтня 2021 року «Про Стратегію інформаційної безпеки» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/685/2021#Text (дата звернення: 20.04.2023).

Конституція України : основний Закон України від 28.06.1996 р. № 254к/96-ВР. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 20.04.2023).

Нашинець-Наумова А.Ю. Інформаційна безпека: питання правового регулювання: монографія. Київ, видавничий дім «Гельветейка», 2017. 168 с.

Про інформацію: Закон України від 02.10.1992 р. № 2657-ХІІ. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12#top (дата звернення: 20.04.2023).

Одним із компонентів російської дезінформації є «відмивання наративів», − Міноборони Великобританії: LB.ua. Дорослий погляд на світ. Інтернет видавництво.URL: https://lb.ua/society/2023/04/19/552420_iz_komponentiv_rosiyskoi.html (дата звернення: 20.04.2023).

Директива Головнокомандувача Збройних Сил України «Про створення Ситуаційного центру Збройних Сил України» від 19.10.2020 № Д.

Щодо удосконалення мережі ситуаційних центрів та цифрової трансформації сфери національної безпеки i оборони : Рішення Ради національної безпеки i оборони України від 4 червня 2021 року «Щодо удосконалення мережі ситуаційних центрів та цифрової трансформації сфери національної безпеки i оборони», введеного в дію Указом Президента України від 18.06.2021 р. № 260/2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/n0039525-21#n2 (дата звернення: 20.04.2023).

Про утворення робочої групи з питань створення та забезпечення функціонування Ситуаційного центру в системі Міністерства оборони України : наказ Міністерства оборони України від 23.11.2021 № 396. URL: https://www.mil.gov.ua/content/mou_orders/mou_2021/396_nm.pdf (дата звернення: 20.04.2023).

Положення про управління забезпечення реагування на кризові ситуації наказ Міністерства оборони України від 05.10.2021 № 307. URL: https://www.mil.gov.ua/content/mou_orders/mou_2021/307_nm.pdf (дата звернення: 20.04.2023).

Боднар І.Р. Інформаційна безпека як основа національної безпеки. URL: Механізм регулювання економіки. Львів. 2014. № 1. С. 68–75. https://core.ac.uk/download/pdf/141443493.pdf (дата звернення: 20.04.2023).

Кормич Б.А. Інформаційна безпека. Організаційно-правові основи. навч. посіб. / за заг. ред. Б.А. Кормича. Київ, 2004. 382 с.

Кормич Б.А. Організаційно-правові засади політики інформаційної безпеки України: монографія. Одеса: Юридична літератур., 2003. 472 с.

Калюжний Р.А. Координація діяльності органів влади у боротьбі з організованою кіберзлочинністю. Боротьба з організованою злочинністю і корупцією. 2002. № 6. 108 с.

Щодо заходів наукового супроводження реалізації положень Указу Президента України від 18 червня 2021 року № 260/2021 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 4 червня 2021 року “Щодо удосконалення мережі ситуаційних центрів та цифрової трансформації сфери національної безпеки і оборони”» в частині щодо створення Ситуаційного центру Міністерства оборони України: лист начальника Управління забезпечення реагування на кризові ситуації від 08.02.2023 № 420/246. 1–50 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-18

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право