Особливості організації роботи Верховної Ради України в умовах воєнного стану

Автор(и)

  • О.І. Зозуля доктор юридичних наук, доцент, завідуючий науковим сектором порівняльного конституційного та муніципального права Науково-дослідного інституту державного будівництва та місцевого самоврядування НАПрН України, Україна https://orcid.org/0000-0002-5428-4622

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.04.9

Ключові слова:

Верховна Рада України, парламент, регламент, безпека, безперервність, воєнний стан, російсько-українська війна

Анотація

Під час повномасштабної фази російсько-української війни працездатність Верховної Ради України є визначальним фактором підтримки національної безпеки, працездатності усієї владної вертикалі та збереження керованості державою в цілому. У статті проаналізовано правові засади організації роботи Верховної Ради України в умовах воєнного стану, визначено її сутність та особливості, а також обґрунтовано пріоритетні напрямки вдосконалення правового регулювання функціонування парламенту під час повномасштабної фази російсько-української війни. Встановлено, що організація роботи Верховної Ради України, як вищого представницького та єдиного законодавчого органу, має враховувати ризики та загрози, зумовлені повномасштабною фазою російсько-української війни. Сьогодні адаптація організації роботи парламенту в умовах воєнного стану відбувається недостатньо системно та ситуативно, характеризується поглибленням відхилень у парламентській практиці та підзаконному регулюванні від правил і процедур, законодавчо встановлених Регламентом Верховної Ради України. Обґрунтовано, що вирішення проблем і викликів у діяльності Верховної Ради України та її органів в умовах воєнного стану має ґрунтуватись на основі балансу між ефективністю і безпечністю роботи Верховної Ради України та її відкритістю і дотриманням існуючих парламентських процедур. Це першочергово потребує закріплення у Регламенті Верховної Ради України засад організації роботи парламенту в умовах воєнного стану, гарантій її безпеки та безперервності, а також особливостей більш прискореного порядку розгляду та прийняття законів в умовах воєнного стану. Наголошено, що перед Україною стоїть завдання не лише безпосереднього відвернення повномасштабного вторгнення РФ, але й захисту засад свого конституційного ладу, зокрема цінностей вітчизняного парламентаризму, які не мають нехтуватись заходами, встановлюваними у зв’язку з воєнним станом.

Посилання

Кириченко Ю., Чоудрі С. Парламент України у воєнний час. Український часопис конституційного права. 2022. № 2. С. 59–63. URL: https://doi.org/10.30970/jcl.2.2022.6.

Моніторинг роботи Верховної Ради ІХ скликання за 7 сесію (пів року війни). URL: https://parlament.org.ua/wp-content/uploads/2022/12/Monitoring_7-9-1.pdf.

Проект Плану відновлення України. Матеріали робочої групи «Державне управління» (липень 2022). URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/recoveryrada/ua/governance.pdf.

Про внесення змін до Регламенту Верховної Ради України щодо проведення дистанційних засідань Верховної Ради України: проєкт Закону України від 08.03.2022 № 7129. URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/pubFile/1243885.

Про організацію роботи Верховної Ради України в умовах дії надзвичайного та/або воєнного стану: Постанова Верховної Ради України від 23.02.2022 № 2100-IX. Офіційний вісник України. 2022. № 31. Ст. 1640.

Про організацію роботи Верховної Ради України у зв’язку з актом збройної агресії Російської Федерації проти України 24 лютого 2022 року: Постанова Верховної Ради України від 24.02.2022 № 2103-IX. Офіційний вісник України. 2022. № 19. Ст. 1037.

Про Регламент Верховної Ради України: Закон України від 10.02.2010 № 1861-VI. Офіційний вісник України. 2010. № 12. Ст. 565.

Про деякі питання організації роботи Верховної Ради України дев’ятого скликання під час проведення восьмої сесії в умовах дії воєнного стану: Постанова Верховної Ради України від 06.09.2022 № 2558-IX. Офіційний вісник України. 2022. № 73. Ст. 440.

Про деякі питання організації роботи Верховної Ради України дев’ятого скликання під час проведення дев’ятої сесії в умовах дії воєнного стану: Постанова Верховної Ради України від 07.02.2023 № 2912-IX. Офіційний вісник України. 2023. № 22. Ст. 1178.

Голова ВР під час засідань ігнорує повітряні тривоги. Якщо буде знищено парламент, нові вибори провести в умовах війни буде складно, – Княжицький. URL: https://espreso.tv/golova-vr-pid-chas-zasidanignorue-povitryani-trivogi-yakshcho-budeznishcheno-parlament-novi-vibori-provestiv-umovakh-viyni-bude-skladno-knyazhitskiy.

Про деякі питання висвітлення роботи Верховної Ради України дев’ятого скликання в умовах дії воєнного стану: Постанова Верховної Ради України від 06.09.2022 № 2568-IX. Офіційний вісник України. 2022. № 73. Ст. 4405.

Про медіа: Закон України від 13.12.2022 № 2849-IX. Офіційний вісник України. 2023. № 3. Ст. 205.

Про особливості висвітлення роботи Верховної Ради України дев’ятого скликання в умовах дії воєнного стану: проєкт Постанови Верховної Ради України від 01.08.2022 № 7620. URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/pubFile/1422617.

Про внесення змін до Постанови Верховної Ради України «Про порядок висвітлення роботи Верховної Ради України дев’ятого скликання» щодо висвітлення діяльності Верховної Ради України в умовах воєнного стану: проєкт Постанови Верховної Ради України від 05.09.2022 № 7734. URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/pubFile/1456916.

Про внесення змін до деяких законів України щодо заборони поширення інформації про пленарне засідання Верховної Ради України під час дії воєнного стану: проєкт Закону України від 09.02.2023 №9005. URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/pubFile/1648609.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-14

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право