Конституційно-правовий статус Ради національної безпеки і оборони України

Автор(и)

  • І.І. Омелько кандидат юридичних наук, доцент, асистент кафедри державного будівництва Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого, Україна https://orcid.org/0000-0003-2493-7044

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.05.28

Ключові слова:

збройна агресія, територіальна цілісність, рашизм, Президент України, Кабінет Міністрів України, санкції, олігархи, доктрина вичерпності повноважень, закон, конституція

Анотація

У статті з'ясовано конституційно-правовий статус Ради національної безпеки і оборони України, її природа, місце в системі органів дер­жавної влади і особливості наділення окремими повноваженнями і проблеми, що виникають в практиці їх реалізації. Зроблено висновок, що в мовах збройної агресії проти України і посягання на її територіальну цілісність з боку режиму рашизму особливого значення набуває обговорен­ня питань, пов'язаних із національною безпекою і обороною України. Рада національної безпеки і оборони України, яка діє як координаційний ор­ган з питань національної безпеки і оборони при Президентові України (ст. 107 Конституції Украї­ни), в умовах війни стає дуже важливим органом публічної влади. За Конституцією вона коорди­нує і контролює діяльність органів виконавчої влади у сфері національної безпеки і оборони. Ми маємо дві моделі (із конституційного права зарубіжних держав). Орган може бути суто кон­сультативним (Польща, Туреччина, Косово, Ес­тонія), або бути наділеним правом прийняття ряду важливих оборонних і безпекових рішень (Чорногорія). В українському випадку вжите сло­во «координація», яке навряд чи підпадає суто під рекомендаційний характер. Проте в цьому випадку питання наділення деякими повнова­женнями РНБО, а не, наприклад, Кабміну, має бути досить обґрунтоване і справді пов'язане суто із питаннями оборони і національної безпе­ки. Доктрина обмеженості повноважень Прези­дента самою Конституцією недарма вмонтована в конституційний дизайн (ст. 106 Конституції). Незважаючи на досить широке і оціночне фор­мулювання повноважень Президента щодо керівництва в сфері національної безпеки, все ж таки індивідуальне правозастосування шляхом накладення санкцій, присвоєння статусу олігар­ха тощо навряд чи може бути охарактеризоване саме як «керівництво». Їх застосування більше стосується реалізації державної політики в цій сфері. Саме тому, можливо, слід замислитися над наданням відповідних повноважень Кабіне­ту Міністрів України. Адже сама природа Кабміну полягає у забезпеченні проведення державної політики. Крім того, ст. 116 Конституції (п. 10) прямо дозволяє надавати Кабміну повноваження законами.

Посилання

Антонов В.О. Конституційно-правові засади національної безпеки України; наук. ред. Ю.С. Шемшученко. Київ: ТАЛКОМ, 2017. 576 с.

Коротюк О.В. Закон України «Про санкції»: науково-практичний коментар. Київ: ОВК, 2022. 98 с.

Салазський О. Застосування інституту спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) крізь призму приписів Конституції України. Право України. 2023. № 1. С. 148-159.

Серьогіна С.Г. Теоретично-правові та організаційні засади функціонуванні інституту президентства в Україні. Харків: «Ксілон», 2001. 280 с.

Федоренко В.Л. Конституційно-правовий статус Ради національної безпеки і оборони України. Бюлетень Міністерства юстиції України. 2010. № 12. С. 32-39.

lakymchuk N. Sanctions As A Legal Phenomenon In The Law Of Ukraine And International Standards Of Their Application. Конституційно-правові академічні студії. Випуск 1. 2021. С. 73-86.

Конституція України: науково-практ. коментар / редкол.: В.Я. Тацій (голова ред- кол.), О.В. Петришин (відп. секретар), Ю.Г. Барабаш та ін. 2-ге вид., перероб. і допов. Харків: Право, 2011. 1128 с.

Конституція Республіки Косово. Конституції країн світу: Республіка Сербія, Республіка Косово, Республіка Албанія, Чорногорія. Київ: ОВК, 2022. С. 118-202.

Конституція Чорногорії Конституції країн світу: Республіка Сербія, Республіка Косово, Республіка Албанія, Чорногорія. Київ: ОВК, 2022. С. 271-322.

Конституція Турецької Республіки. Конституції країн світу: Конституція Грецької Республіки, Конституція Республіки Кіпр, Конституція Турецької Республіки. Київ: ОВК, 2021. С. 257-403.

Конституція Республіки Польща. Конституції країн світу: Королівство Данія, Французька Республіка, Республіка Польща. Київ: ОВК, 2021. с. 151-231.

Конституція Болгарії. Конституції країн світу: Республіка Болгарія, Румунія, Угорщина, Республіка Хорватія. Київ: ОВК, 2021. С. 17-67.

Конституція Естонської Республіки. Конституції країн світу: Латвійська Республіка, Литовська Республіка, Естонська Республіка. Київ: ОВК, 2022. с. 101-160.

Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до плану заходів щодо запобігання зловживанню надмірним впливом особами, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархами)» від 19 вересня 2023 р. № 827-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-vnesennia-zmin-do-planu-zakhodiv-shchodo-zapobihannia-zlovzhyvanniu-nadmirnym-vplyvom-s827-190923.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-17

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право