Міжнародні стандарти та нормативно-правові аспекти права на освіту

Автор(и)

  • І.С. Пирога доктор юридичних наук, професор професор кафедри конституційного права та порівняльного правознавства юридичного факультету ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна https://orcid.org/0000-0002-2798-7795

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.05.29

Ключові слова:

право на освіту, конституційно-правове регулювання, міжнародно-правові стандарти, забезпечення, гарантування

Анотація

Вказується, право на освіту є фундаменталь­ним природним правом людини «другого поколін­ня», значущою сферою життя людей, держав та всього світового співтовариства, реалізація якого сприяє соціально-економічному розвитку і навіть всебічному розвитку особистості. Значимість за­безпечення права на освіту обумовлена тим, що це право розглядається у двох аспектах: як саме право на освіту; як засіб для реалізації інших прав людини у взаємозв'язку з цілями сталого розвит­ку. Незважаючи на особливу значимість реалізації права на освіту, на сьогоднішньому етапі пробле­ма забезпечення доступу до здобуття освіти для всіх залишається гострою та актуальною для ба­гатьох держав. Крім того, відсутність універсаль­ної моделі освіти на міжнародному рівні викликає суттєву диспропорцію у забезпеченні доступу до освіти у різних державах, що зумовлює необхід­ність міжнародно-правового співробітництва.

Стаття присвячена дослідженню ціннісної ха­рактеристики освіти у міжнародному аспекті. На основі аналізу міжнародних та регіональних ак­тів освіта представлена автором як цінність між­народного права, що сприяє відображенню акту­альних питань реалізації конституційного права на освіту. Автор приходить до висновку, що роль міжнародного співробітництва в галузі освіти зростає, торкаючись самих широких верств на­селення всієї земної кулі. Особливу увагу при­ділено розумінню принципу рівності права на освіту. Проводиться аналіз міжнародних актів у сфері рівності права на освіту. Вказано на розви­ток права на освіту в сучасних умовах розвитку державності. Розглядаються основні напрямки міжнародно-правового співробітництва у сфері забезпечення права на доступну та якісну освіту для всіх. Виділено проблеми забезпечення права на освіту на універсальному рівні, у тому числі пов'язані зі змінами у системі освіти, спричине­ними пандемією Covid-19. Мета роботи - вияв­лення особливостей міжнародно-правових ме­ханізмів забезпечення права на освіту, яка була досягнута за допомогою використовуваних у роботі загальнонаукових (діалектичний метод, методи аналізу, синтезу, індукції, дедукції) та приватно наукових методів (юридичний аналіз, порівняльно-правовий метод). Сформульовані висновки показують необхідність подальшого вдосконалення міжнародного співробітництва держав у галузі забезпечення доступної та якіс­ної освіти для всіх з урахуванням умов сучасного суспільства. Отримані результати дослідження підтверджують значущість права на освіту як міжнародного, так національного права, і навіть вплив міжнародних стандартів освіти на внутріш­ньодержавні механізми її реалізації.

Посилання

Локк Дж. Сочинения: в 3-х т / Дж. Локк; пер. с англ. и лат. URL: https://platona.net/load/knigi_po_filosofii/istorija_novoe_vremja/lokk_dzhon_sochinenija_v_3_tomakh_t_1_2_3/10-1-0-55.

Красняков Є. Міжнародні нормативно-правові акти про освіту та їхній вплив на формування державної політики в галузі освіти України. 2012. № 14. С. 22-267.

Гольбін М. Болонський процес в Україні - як воно студентам сім років потому. URL: http://www.osvita.org.ua/bologna/articles/.

World Declaration on Education for All and Framework on Meeting Basic Learning Needs. (Jomtien, Thailand. 5-9 Mart 1990.). URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001211/121147R.pdf.

World Conference on Education (Dakar, Senegal, 26-28 April 2000). Dakar Action Framework. URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001211/121147R.pdf.

Конвенція про боротьбу з дискримінацією у галузі освіти ( 14 грудня 1960 року, Париж). URL: https://ips.ligazakon.net/document/MU60K04U?ed=1960_12_15.

Із самого початку: побудова інклюзивного суспільства за допомогою інклюзивної дошкільної освіти: Звіт ЮНЕСКО про глобальний моніторинг освіти URL: https://www.unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000378078/PDF/378078eng.pdf.multi.

Посібник з освіти з прав людини за участі молоді. Страсбург: Видавництво Ради Європи F-67075, 2020. URL: https://rm.coe.int/compass-2020-ukr-yfdua/1680a23873.

Інклюзивність та освіта: для всіх означає для всіх: Резюме всесвітньої доповіді щодо моніторингу освіти. URL: URL: http://www.gcedclearinghouse.org/sites/default/files/resources/200213rus_0.pdf.

Miles S., Singal N. The Education for All and inclusive education debate: conflict, contra-diction or opportunity? International Journal of Inclusive Education, 2009. V. 14, N 1. P. 1-15.

Рідей Н., Паламарчук С, Шофолов Д. Між-народні стандарти як інструменти управління якістю освіти в Україні та США. Порівняльно педагогічні студії. 2013. № 3.

Про вплив кризи COVID-19 на право на освіту: Звіт Спеціального доповідача з права на освіту від 20 червня 2020 р. URL: https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/G20/158/05/PDF/G2015805.pdf?OpenElement.

Бєлов Д.М., Бєлова М.В., Конституційно-правoві засади статусу: окремих категорії громадян (на прикладі біженців). Науковий вісник УжНУ. Серія «Право». Випуск 75(1). Частина 1. 2023. С. 65-71.

Громовчук М.В., Бєлов Д.М. Гуманізм як філософсько-правова категорія в умовах формування нової парадигми в праві. Аналітично-порівняльне право. № 3/2022. С. 301-310.

Бєлов Д.М. Бєлова М.В. Система захисту прав і свобод людини і громадянина: доктринальні та нормативні основи. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Право». 2022. Вип. 74. С. 85-90.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-17

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право