Міжнародні стандарти та нормативно-правові аспекти права на освіту
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.05.29Ключові слова:
право на освіту, конституційно-правове регулювання, міжнародно-правові стандарти, забезпечення, гарантуванняАнотація
Вказується, право на освіту є фундаментальним природним правом людини «другого покоління», значущою сферою життя людей, держав та всього світового співтовариства, реалізація якого сприяє соціально-економічному розвитку і навіть всебічному розвитку особистості. Значимість забезпечення права на освіту обумовлена тим, що це право розглядається у двох аспектах: як саме право на освіту; як засіб для реалізації інших прав людини у взаємозв'язку з цілями сталого розвитку. Незважаючи на особливу значимість реалізації права на освіту, на сьогоднішньому етапі проблема забезпечення доступу до здобуття освіти для всіх залишається гострою та актуальною для багатьох держав. Крім того, відсутність універсальної моделі освіти на міжнародному рівні викликає суттєву диспропорцію у забезпеченні доступу до освіти у різних державах, що зумовлює необхідність міжнародно-правового співробітництва.
Стаття присвячена дослідженню ціннісної характеристики освіти у міжнародному аспекті. На основі аналізу міжнародних та регіональних актів освіта представлена автором як цінність міжнародного права, що сприяє відображенню актуальних питань реалізації конституційного права на освіту. Автор приходить до висновку, що роль міжнародного співробітництва в галузі освіти зростає, торкаючись самих широких верств населення всієї земної кулі. Особливу увагу приділено розумінню принципу рівності права на освіту. Проводиться аналіз міжнародних актів у сфері рівності права на освіту. Вказано на розвиток права на освіту в сучасних умовах розвитку державності. Розглядаються основні напрямки міжнародно-правового співробітництва у сфері забезпечення права на доступну та якісну освіту для всіх. Виділено проблеми забезпечення права на освіту на універсальному рівні, у тому числі пов'язані зі змінами у системі освіти, спричиненими пандемією Covid-19. Мета роботи - виявлення особливостей міжнародно-правових механізмів забезпечення права на освіту, яка була досягнута за допомогою використовуваних у роботі загальнонаукових (діалектичний метод, методи аналізу, синтезу, індукції, дедукції) та приватно наукових методів (юридичний аналіз, порівняльно-правовий метод). Сформульовані висновки показують необхідність подальшого вдосконалення міжнародного співробітництва держав у галузі забезпечення доступної та якісної освіти для всіх з урахуванням умов сучасного суспільства. Отримані результати дослідження підтверджують значущість права на освіту як міжнародного, так національного права, і навіть вплив міжнародних стандартів освіти на внутрішньодержавні механізми її реалізації.
Посилання
Локк Дж. Сочинения: в 3-х т / Дж. Локк; пер. с англ. и лат. URL: https://platona.net/load/knigi_po_filosofii/istorija_novoe_vremja/lokk_dzhon_sochinenija_v_3_tomakh_t_1_2_3/10-1-0-55.
Красняков Є. Міжнародні нормативно-правові акти про освіту та їхній вплив на формування державної політики в галузі освіти України. 2012. № 14. С. 22-267.
Гольбін М. Болонський процес в Україні - як воно студентам сім років потому. URL: http://www.osvita.org.ua/bologna/articles/.
World Declaration on Education for All and Framework on Meeting Basic Learning Needs. (Jomtien, Thailand. 5-9 Mart 1990.). URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001211/121147R.pdf.
World Conference on Education (Dakar, Senegal, 26-28 April 2000). Dakar Action Framework. URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001211/121147R.pdf.
Конвенція про боротьбу з дискримінацією у галузі освіти ( 14 грудня 1960 року, Париж). URL: https://ips.ligazakon.net/document/MU60K04U?ed=1960_12_15.
Із самого початку: побудова інклюзивного суспільства за допомогою інклюзивної дошкільної освіти: Звіт ЮНЕСКО про глобальний моніторинг освіти URL: https://www.unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000378078/PDF/378078eng.pdf.multi.
Посібник з освіти з прав людини за участі молоді. Страсбург: Видавництво Ради Європи F-67075, 2020. URL: https://rm.coe.int/compass-2020-ukr-yfdua/1680a23873.
Інклюзивність та освіта: для всіх означає для всіх: Резюме всесвітньої доповіді щодо моніторингу освіти. URL: URL: http://www.gcedclearinghouse.org/sites/default/files/resources/200213rus_0.pdf.
Miles S., Singal N. The Education for All and inclusive education debate: conflict, contra-diction or opportunity? International Journal of Inclusive Education, 2009. V. 14, N 1. P. 1-15.
Рідей Н., Паламарчук С, Шофолов Д. Між-народні стандарти як інструменти управління якістю освіти в Україні та США. Порівняльно педагогічні студії. 2013. № 3.
Про вплив кризи COVID-19 на право на освіту: Звіт Спеціального доповідача з права на освіту від 20 червня 2020 р. URL: https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/G20/158/05/PDF/G2015805.pdf?OpenElement.
Бєлов Д.М., Бєлова М.В., Конституційно-правoві засади статусу: окремих категорії громадян (на прикладі біженців). Науковий вісник УжНУ. Серія «Право». Випуск 75(1). Частина 1. 2023. С. 65-71.
Громовчук М.В., Бєлов Д.М. Гуманізм як філософсько-правова категорія в умовах формування нової парадигми в праві. Аналітично-порівняльне право. № 3/2022. С. 301-310.
Бєлов Д.М. Бєлова М.В. Система захисту прав і свобод людини і громадянина: доктринальні та нормативні основи. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Право». 2022. Вип. 74. С. 85-90.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 І.С. Пирога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.