Еволюція освіти як конституційно-правової парадигми: історичний контекст та філософський дискурс

Автор(и)

  • В.І. Продан assistant, postgraduate student of the Department of Constitutional Law and comparative jurisprudence State Higher Educational Institution «Uzhhorod National University», Uzhhorod, Україна https://orcid.org/0009-0008-3805-5150

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.05.31

Ключові слова:

освіта, освіта як конституційно-правова категорія, конституційне право на освіту, історичний розвиток, зародження освіти, філософія освіти, соціальні гарантії, права особи

Анотація

Дана стаття присвячена дослідженню еволю­ції освіти як конституційно-правової парадигми в історичному контексті та філософському дискур­сі. В межах роботи було розглянуто історичний шлях розвитку освіту, починаючи з первісно-ан­тичних часів і завершуючи сьогоденням. Акцен­тується увага на розвитку освітньої парадигми з погляду філософських та культурних аспектів, які справили вплив на сприйняття та регулюван­ня освітнього процесу.

Зокрема, історичну градацію розвитку та утвердження освіти, як конституційно-правової категорії пропонується розглядати крізь призму наступних хронологічних рамок:

І етап: Епоха давнього світу (Первісна доба і Античність);

ІІ етап: Доба Середньовіччя;

ІІІ етап: Епоха Просвітництва;

ІV етап: Період індустріальної революції та модернізації;

V етап: Сучасність.

Стаття розглядає роль великих філософів та давніх юристів, таких як Аристотель, Демокріт, Платон, Сенека, Сократ, Ульпіан, Цицерон тощо у формуванні концепцій права на освіту.

Особлива увага приділяється тому, як історія освіти відображає суспільні та культурні зміни. Охоплюючи період від первісних форм навчання до сучасних систем освіти, ця стаття показує, як освіта завжди була не тільки правом, але й важ­ливим чинником суспільної еволюції.

Акцентується увага на працях наступних ві­домих філософів, американського - Дж. Дьюї, бразильського - П. Фрейре та вітчизняного - П. Куліша, які справили вплив на формування та розвиток філософії сучасної освіти.

Висновки статті наголошують на тому, що право на освіту характеризується не лише юри­дичними нормами, але й суспільним контекстом та філософськими поглядами. Вони підкреслю­ють важливість розуміння історичного розвитку освіти для сучасної інтерпретації конституцій­но-правової парадигми освіти, яка відображає динаміку суспільства та його потреби у навчанні та розвитку.

Посилання

Історія світової культури. Либідь. 1994. 320 с.

Кравець В.П. Історія класичної зарубіжної педагогіки та шкільництва: [Навч. посіб.] І В.П. Кравець. Тернопіль. 1996. 436 с.

Voros F.K. Democritus' educational thought. International Journal of the History of Education. 1975. Vol. 15. P. 457-470.

Shigeru Yonezawa. Socrates on educational success. History of Philosophy Quarterly. 2016. Vol. 33. No. 1. Р. 1-20.

Marina Nasaina. Plato's Educational System in Athens - 4th Century. Open Journal for Studies in History. 2018. No. 1(2). P. 39¬48.

Felix C. Robb. Aristotle and Education. Peabody Journal of Education. 1943. Vol. 20. No. 4. Р. 202-213.

Студентський історико-педагогічний аль-манах. Випуск 2. Історія університетської освіти: виникнення, становлення, розвиток: збірн. наук. праць молодих дослідн. І за ред. О.Є. Антонової, В.В. Павленко. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2013. 325 с.

Історія педагогіки. Історія зарубіжної пе-дагогіки: курс лекцій для студентів денної та заочної форм навчання спеціальності 013 «Початкова освіта» освітнього ступеня «бакалавр» І укладач С.Ю. Човрій. Мукачево: МДУ, 2021. 40 с.

Єрасов Б., Тищенко Т. Освіта в країнах західної Європи епохи середньовіччя. Пе-дагогічні науки. 2010. Вип. 1. С. 119-124.

Муранова Н.П., Волярська О.С., Літвінчук Л.Й. Ідеї філософії Просвітництва в українському освітньому контексті: монографія. К.: ТОВ «НВФ «Славутич- Дельфін». 2020. 154 с.

Claude Adrien Helvetius. A Treatise on Man, His Intellectual Faculties and His Education, Vol. 1: A Posthumous Work of M. Helvetius; Translated From the French, With Additional Notes. Publisher Forgotten Books. 2018. 430 р.

Коляда Т. Суспільні умови розвитку середньої освіти у великій британії (ХІХ - перша половина ХХ століття). Соціальна робота та соціальна освіта. Вип. 2. 2020. С. 179-192.

Філософія освіти: навчальний посібник І За заг. ред. В. Андрущенка, І. Передборської. К.: Вид-во НПУ імені М.П. Драгома- нова. 2009. 329 с.

Dewey John. Experience and Education. Kappa Delta Pi Publisher. 1998. 181 p.

Sabarish P. Educational Philosophe of Paulo Freire. Sabarish blog. 2014.

Тютюнник О.М. Основні ідеї філософії освіти Пантелеймона Куліша. Вісник Чернігівського державного педагогічного університету. Серія: Філософські науки. 2002. Вип. 14. С. 80-83.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-17

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право