Моніторинг і аудит як інструмент досягнення балансу приватних і публічних інтересів у фінансовому праві

Автор(и)

  • І.М. Проць кандидат юридичних наук, доцент доцент кафедри адміністративно-правових дисциплін Львівського державного університету внутрішніх справ, Україна https://orcid.org/0000-0002-6483-0121

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.05.69

Ключові слова:

фінансовий контроль, форми та методи, податки та збори, конфлікт інтересів, фінансова та податкова звітність

Анотація

У статті на основі комплексного системного аналізу національного законодавства, у контек­сті європейської інтеграції, розглянуто питання пошуку оптимального балансу між приватними та публічними інтересами не втрачають своєї актуальності. Конфлікт таких інтересів неми­нучий у разі. регулювання відносин, властивих сфері реалізації державою фіскальної функції та здійснення фінансового контролю. Згладжуван­ня суперечностей між платниками обов'язкових платежів та податковими органами можливе за допомогою таких інструментів, як моніторинг та аудит.

Аналіз правових норм, що регламентують по­рядок проведення виявлення проблем, що вини­кають при їх застосуванні визначення шляхів їх розвитку. Усі ці питання потребують наукового осмислення. Мета: на основі розкриття особли­востей проведення податкового моніторингу, аудиту у сфері фінансової діяльності. показати можливості досягнення балансу приватних та публічних інтересів. У статті використано мето­ди аналізу та синтезу, формально-логічний, по­рівняльно-правовий, історичний, статистичний. Визначено, що фінансові та податкові відносини можуть мати певною мірою фідуціарний харак­тер розкрито; сутність та функції податкового моніторингу як інноваційної форми податкового контролю. Проведено співвідношення між ауди­том та фінансовим контролем, встановлено роль податкового моніторингу для оптимального спів­відношення приватних та публічних інтересів. Виділено основні функції податкового моніторин­гу та аудиту - фіскальна, превентивна, аналі­тична. З метою подальшого пошуку балансу між приватними та публічними інтересами запропо­новано розглянути перспективи розвитку зазна­чених форм фінансового контролю, розширити коло суб'єктів господарювання, щодо яких може проводитись податковий моніторинг. Аргументо­вано ідею можливості використання фінансови­ми органами. аудиторських висновків у рамках категорування учасників зовнішньоекономічної діяльності для визначення фінансової стійкості уповноважених економічних операторів.

Посилання

Про затвердження Національної економічної стратегії на період до 2030 року: Постанова Кабінету Міністрів від 03.03.2021 р. № 179. URL.https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/179-2021-%D0%BF#Text.

Бюджетний кодекс України: Закон України від 08.07.2010 р. № 2456-VI. URL.https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/2456-17.

Податковий кодекс України: Закон України від 02.12.2010 р. № 2755-VI. URL.https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/2755-17.

Про валюту та валютні операції:Закон України від 21.06.2018 р. № 2473-VIII. URL.https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/2473-19.

Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні:Закон України від 26.01.1993 р. № 2939-XII. URL.https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/2939-12.

Про схвалення Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2022-2025 роки та плану заходів з її реалізації:Розпорядження Кабінету Міністрів від 29.12.2021 р. № 1805-р. URL.https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1805-2021-%D1%80#Text.

Єсімов С.С. Превентивне регулювання: теоретичні аспекти. Соціально-правові студії. 2020. Випуск 3 (9). С. 40-47.

Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність: Закон України від 21.12.2017 р. № 2258-VIII.

Про Рахункову палату:Закон України від 02.07.2015 р. № 576-VIII. URL.https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/576-19.

Фінансове право України: навчальний посібник. Ковалів М.В., Скриньковський Р.М., Лозинський Ю.Р. і інші. Львів: СПОЛОМ, 2022. 394 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-17

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право