Моніторинг і аудит як інструмент досягнення балансу приватних і публічних інтересів у фінансовому праві
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.05.69Ключові слова:
фінансовий контроль, форми та методи, податки та збори, конфлікт інтересів, фінансова та податкова звітністьАнотація
У статті на основі комплексного системного аналізу національного законодавства, у контексті європейської інтеграції, розглянуто питання пошуку оптимального балансу між приватними та публічними інтересами не втрачають своєї актуальності. Конфлікт таких інтересів неминучий у разі. регулювання відносин, властивих сфері реалізації державою фіскальної функції та здійснення фінансового контролю. Згладжування суперечностей між платниками обов'язкових платежів та податковими органами можливе за допомогою таких інструментів, як моніторинг та аудит.
Аналіз правових норм, що регламентують порядок проведення виявлення проблем, що виникають при їх застосуванні визначення шляхів їх розвитку. Усі ці питання потребують наукового осмислення. Мета: на основі розкриття особливостей проведення податкового моніторингу, аудиту у сфері фінансової діяльності. показати можливості досягнення балансу приватних та публічних інтересів. У статті використано методи аналізу та синтезу, формально-логічний, порівняльно-правовий, історичний, статистичний. Визначено, що фінансові та податкові відносини можуть мати певною мірою фідуціарний характер розкрито; сутність та функції податкового моніторингу як інноваційної форми податкового контролю. Проведено співвідношення між аудитом та фінансовим контролем, встановлено роль податкового моніторингу для оптимального співвідношення приватних та публічних інтересів. Виділено основні функції податкового моніторингу та аудиту - фіскальна, превентивна, аналітична. З метою подальшого пошуку балансу між приватними та публічними інтересами запропоновано розглянути перспективи розвитку зазначених форм фінансового контролю, розширити коло суб'єктів господарювання, щодо яких може проводитись податковий моніторинг. Аргументовано ідею можливості використання фінансовими органами. аудиторських висновків у рамках категорування учасників зовнішньоекономічної діяльності для визначення фінансової стійкості уповноважених економічних операторів.
Посилання
Про затвердження Національної економічної стратегії на період до 2030 року: Постанова Кабінету Міністрів від 03.03.2021 р. № 179. URL.https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/179-2021-%D0%BF#Text.
Бюджетний кодекс України: Закон України від 08.07.2010 р. № 2456-VI. URL.https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/2456-17.
Податковий кодекс України: Закон України від 02.12.2010 р. № 2755-VI. URL.https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/2755-17.
Про валюту та валютні операції:Закон України від 21.06.2018 р. № 2473-VIII. URL.https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/2473-19.
Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні:Закон України від 26.01.1993 р. № 2939-XII. URL.https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/2939-12.
Про схвалення Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2022-2025 роки та плану заходів з її реалізації:Розпорядження Кабінету Міністрів від 29.12.2021 р. № 1805-р. URL.https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1805-2021-%D1%80#Text.
Єсімов С.С. Превентивне регулювання: теоретичні аспекти. Соціально-правові студії. 2020. Випуск 3 (9). С. 40-47.
Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність: Закон України від 21.12.2017 р. № 2258-VIII.
Про Рахункову палату:Закон України від 02.07.2015 р. № 576-VIII. URL.https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/576-19.
Фінансове право України: навчальний посібник. Ковалів М.В., Скриньковський Р.М., Лозинський Ю.Р. і інші. Львів: СПОЛОМ, 2022. 394 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 І.М. Проць
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.