Особливості предмета спору у справах, пов'язаних із застосуванням заходів впливу за порушення бюджетного законодавства
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.05.73Ключові слова:
предмет спору, предмет позову, бюджетне законодавство, адміністративне судочинства, захист прав і законних інтересів, заходи впливу за порушення бюджетного законодавстваАнотація
У статті на підставі комплексного системного аналізу розглянуто теоретико-правові засади, які визначають особливості предмета спору у справах, пов'язаних із застосуванням заходів впливу за порушення бюджетного законодавства. У досліджені використано загальнона- укові методи та методи приватно-наукового пізнання - формально-логічний, формально-юридичний, історико-правовий, порівняльно-правовий, системно-структурний. На основі аналізу чинного законодавства та актуальної судової практики робиться висновок про те, що під предметом спору у справах, пов'язаних із застосуванням заходів впливу за порушення бюджетного законодавства слід розуміти об'єкт правовідносин, що став основою подання позову до суду; предмет спору визначає сферу і межі заявлених претензій і вимог, які висуваються сторонами судового процесу; визначення предмету спору є важливим завданням для сторін судового процесу та подальшого розгляду справи, оскільки воно визначає проблемні питання, які суду необхідно розглянути та вирішити. Зазначено, що предмет спору у справах, пов'язаних із застосуванням заходів впливу за порушення бюджетного законодавства залежить від конкретних обставин кожної справи, що розглядається судом, та може бути різним з огляду на не вичерпний перелік заходів впливу за порушення бюджетного законодавства. Вказано на проблему співвідношення понять «предмет спору» та «предмет позову». Вказано, що українські суди здебільшого під предметом спору розуміють питання визначення правомірності та законності прийнятого суб'єктом владних повноважень (органом, що здійснює контроль за дотримання бюджетного законодавства) рішення про застосування до учасника бюджетного процесу заходів впливу за порушення бюджетного законодавства, передбачених Бюджетним кодексом України та/ або законом про Державний бюджет України. Звернуто увагу на необхідності чіткого визначення судами предмета спору при розгляді справи для того, щоб належним чином дослідити всі обставини справи та прийняти рішення, що ґрунтується на засадах верховенства права, є законним і обґрунтованим.
Посилання
Кодекс адміністративного судочинства від 6 липня 2005 року № 2747-IV // База даних «Офіційний веб–портал парламенту України» / ВР України.URL. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2747-15#n9495.
Рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2021 року у справі № 320/11994/20. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/101031185.
Рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2021 року у справі № 320/2794/21. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/99652265.
Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 14.08.2021 р. у справі № 909/243/18.
Про судоустрій і статус суддів: Закон України від 2 червня 2016 року № 1402- VIII // База даних «Офіційний веб–портал парламенту України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1402-19#Text.
Бюджетний кодекс України 8 липня 2010 року № 2456-VI / База даних «Офіційний веб–портал парламенту України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#n1777.
Про Регламент Верховної Ради України: Закон України від від 10 лютого 2010 року № 1861-VI// База даних «Офіційний веб–портал парламенту України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1861-17#Text.
Назар Ю.С. Протидія порушенням бюджетного законодавства: монографія. Львів: СПОЛОМ, 2021. 453 с.
Чернадчук В. Д. Правова природа стягнень за порушення бюджетного законодавства. Правовий вісник Української академії банківської справи. 2008. № 1. URL. https://dspace.lvduvs.edu.ua/bitstream/1234567890/4735/1/%D0%9D%D0%B0%D0%B7%D0%B0%D1%80%20%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%82%D0%B8%D0%B4%D1%96%D1%8F%20%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%83%D1%88%D0%B5%D0%B-D%D0%BD%D1%8F%D0%BC%20%D0%B1%D1%8E%D0%B4%D0%B6%D0%B5%D1%82%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%B7%D0%B0%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B4%D0%B0%D0%B2%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%B0.pdf.
Гетманець О. Правова природа відповідальності за порушення бюджетного законодавства / Ольга Гетманець / Підприємництво, господарство і право. 2017. № 2. С. 198–202.
Конституція України прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року / База даних «Офіційний веб–портал парламенту України» / ВР України. URL. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#n4348.
Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 29.11.2022 р. у справі № 620/2138/21. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/107599016.
Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду 26 травня 2021 року у справі № 823/1711/18. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/97186383.
Постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 14 червня 2023 року у справі № 300/4663/22. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/111755103.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 23 серпня 2022 року у справі № 160/11328/22. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/105892427.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 7 липня 2022 року у справі № 160/22404/21. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/106853312.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду від 6 липня 2021 року у справі № 280/6834/20. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/98144728.
Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16 лютого 2021 року у справі № 813/2554/16. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/95235578.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 О.А. Стасишин
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.