Гідна оплата праці як один із важливих факторів матеріального заохочення державних службовців
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.05.81Ключові слова:
державна служба, держава, державні службовці, заохочення, оплата праці, мотивація, посадовий оклад, реформа, соціальні гарантіїАнотація
Стаття присвячена питанням оплати праці державних службовців як одному із важливих факторів їх матеріального заохочення на державній службі. Зазначено про важливість державної служби, головне завдання якої полягає в ефективному забезпеченні комплексної взаємопов'язаної діяльності службовців, спрямованої на вироблення й реалізацію державної політики та управлінських рішень, здійснення регулятивних та обслуговуючих функцій в інтересах суспільства. Зауважено, що одним зі стратегічних завдань є реформування державної служби України, одним із напрямків якого є оплата праці державних службовців. На чому й наголошується в Стратегії реформування державного управління України на 2022-2025 роки, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 21.07.2021, одним із завдань якої є проведення комплексної реформи системи оплати праці державних службовців. Тому враховуючи сучасні виклики запропоновано нові теоретичні та практичні підходи до вирішення проблем, пов'язаних із оплатою праці, зокрема оплатою праці державних службовців як одного із важливих факторів їх матеріального стимулювання в умовах сьогодення. Внесено пропозицію, підтримуючи інших дослідників у цій сфері, у процесі реформування оплати праці державних службовців врегулювати, по-перше, рівень посадового окладу працівників місцевої, районної, обласної державної адміністрації чи центрального органу виконавчої влади в рівнозначному розмірі, тобто на всіх рівнях повинен бути однаковий посадовий оклад; по-друге, додаткові стимулюючі виплати (надбавки та премії) державним службовцям; по-третє, засоби мотивації державних службовців додатковими соціальними гарантіями (наприклад, безкоштовне щорічне профілактичне медичне обстеження, санаторно-курортне лікування). Зазначено, що сьогодні у цьому напрямку державою вже робляться певні кроки. Так, Прем'єр-міністр Д. Шмигаль прогнозує впровадження нової системи оплати праці державних службовців з 1 січня 2024 року. За його словами, «основна мета реформи оплати праці держслужбовців - справедливість та усунення зловживань. Зміни в оплаті праці спрямовані на зменшення диспропорцій і справедливий підхід до встановлення заробітної плати державних службовців. Нова система посилить роль посадового окладу і допоможе усунути зловживання під час нарахування додаткових виплат і премій».
Посилання
Дрозд О.Ю. Правове регулювання проходження державної служби в Україні: проблеми співвідношення норм трудового та адміністративного права: дис. д-ра юрид. наук: 12.00.05; 12.00.07. Дніпро, 2017. 438 с.
Стратегія реформування державного управління України на 2022-2025 роки, схвал. розпорядженням Каб. Міністрів України від 21.07.2021 № 831-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/reforms/pars-2022-2025-ukr.pdf.
Про державну службу: Закон України від 10.12.2015 № 889-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/889-19#top.
Панченко М.В. Правовий механізм забезпечення гідної праці державних службовців України: дис. ... д-ра юрид. наук: 12.00.05. Київ. 2019 469 с.
Савина Т.Н. Достойная оплата труда - ключевой критерий социально ответственного поведения бизнеса. Актуальні проблеми економіки. 2016. № 10. С. 269-277.
Про оплату праці: Закон України від 24.03.1995 № 108/95-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1995. № 17. Ст. 121.
Рішення Конституційного суду України у справі за конституційним зверненням громадянина Дзьоби Юрія Володимировича щодо офіційного тлумачення положення частини другої статті 233 Кодексу законів про працю України. Офіційний вісник України. 2013. № 84. Ст. 3118.
Загальна декларація прав людини : прийнята резолюцією 217 A (III) ГА ООН від 10.12.1948. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/995_015.
Міжнародний пакт ООН про економічні, соціальні і культурні права 16.12.1966 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_042.
Європейська соціальна хартія (переглянута): Хартія Ради Європи від 03.05.1996. Відомості Верховної Ради України. 2007. № 51. Ст. 2096.
Про Концепцію дальшого реформування оплати праці в Україні: Указ Президента України від 25.12.2000 № 1375/2000. Офіційний вісник України. 2000. № 52. Ст. 2257.
Мельник Я.О. Правове регулювання оплати праці в державному секторі економіки: дис. ... д-ра філософії за спец. 081 «Право» / Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого. Харків, 2022. 224 с.
Потриваєва Н.В., Савченко І.В. Стан та перспектива обліку розрахунків з оплати праці: теоретичний аспект. Економічний форум. 2014. № 1. С. 93-98.
Сімутіна Я.В. Проблеми правового регулювання заробітної плати у проекті Трудового кодексу України. Держава і право. 2004. Вип. 25. С. 374-380.
Бондар В.Д. Матеріальний чинник мотивації як спосіб підвищення ефективності діяльності державних службовців в Україні. Ефективність державного управління. 2005. № 8. С. 233-239.
Жулавський А.Ю., Гордієнко В.П., Малько Н.О. Мотивація державної служби в Україні. Вісник СумДУ. Серія «Економіка». 2021. № 1. URL: https://visnyk.fem.sumdu.edu.ua/issues/1_2021/8.pdf.
Зміни по зарплатах держслужбовців вже закладають в проєкт бюджета: реформа має запрацювати з 1 січня. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2023/08/31/703778/.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 О.М. Ярошенко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.