Гідна оплата праці як один із важливих факторів матеріального заохочення державних службовців

Автор(и)

  • О.М. Ярошенко доктор юридичних наук, професор, професор кафедри трудового права Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого, провідний науковий співробітник Науково-дослідного інституту правового забезпечення інновац'йного розвитку НАПрН України, член-кореспондент НАПрН України, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.05.81

Ключові слова:

державна служба, держава, державні службовці, заохочення, оплата праці, мотивація, посадовий оклад, реформа, соціальні гарантії

Анотація

Стаття присвячена питанням оплати праці державних службовців як одному із важливих факторів їх матеріального заохочення на дер­жавній службі. Зазначено про важливість дер­жавної служби, головне завдання якої полягає в ефективному забезпеченні комплексної взає­мопов'язаної діяльності службовців, спрямованої на вироблення й реалізацію державної політики та управлінських рішень, здійснення регуля­тивних та обслуговуючих функцій в інтересах суспільства. Зауважено, що одним зі стратегіч­них завдань є реформування державної служби України, одним із напрямків якого є оплата праці державних службовців. На чому й наголошуєть­ся в Стратегії реформування державного управ­ління України на 2022-2025 роки, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 21.07.2021, одним із завдань якої є проведення комплексної реформи системи оплати праці дер­жавних службовців. Тому враховуючи сучасні виклики запропоновано нові теоретичні та прак­тичні підходи до вирішення проблем, пов'язаних із оплатою праці, зокрема оплатою праці держав­них службовців як одного із важливих факторів їх матеріального стимулювання в умовах сього­дення. Внесено пропозицію, підтримуючи інших дослідників у цій сфері, у процесі реформування оплати праці державних службовців врегулю­вати, по-перше, рівень посадового окладу пра­цівників місцевої, районної, обласної державної адміністрації чи центрального органу виконавчої влади в рівнозначному розмірі, тобто на всіх рів­нях повинен бути однаковий посадовий оклад; по-друге, додаткові стимулюючі виплати (над­бавки та премії) державним службовцям; по-тре­тє, засоби мотивації державних службовців до­датковими соціальними гарантіями (наприклад, безкоштовне щорічне профілактичне медичне обстеження, санаторно-курортне лікування). Зазначено, що сьогодні у цьому напрямку держа­вою вже робляться певні кроки. Так, Прем'єр-мі­ністр Д. Шмигаль прогнозує впровадження нової системи оплати праці державних службовців з 1 січня 2024 року. За його словами, «основна мета реформи оплати праці держслужбовців - справедливість та усунення зловживань. Зміни в оплаті праці спрямовані на зменшення диспро­порцій і справедливий підхід до встановлення заробітної плати державних службовців. Нова система посилить роль посадового окладу і до­поможе усунути зловживання під час нарахуван­ня додаткових виплат і премій».

Посилання

Дрозд О.Ю. Правове регулювання проходження державної служби в Україні: проблеми співвідношення норм трудового та адміністративного права: дис. д-ра юрид. наук: 12.00.05; 12.00.07. Дніпро, 2017. 438 с.

Стратегія реформування державного управління України на 2022-2025 роки, схвал. розпорядженням Каб. Міністрів України від 21.07.2021 № 831-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/reforms/pars-2022-2025-ukr.pdf.

Про державну службу: Закон України від 10.12.2015 № 889-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/889-19#top.

Панченко М.В. Правовий механізм забезпечення гідної праці державних службовців України: дис. ... д-ра юрид. наук: 12.00.05. Київ. 2019 469 с.

Савина Т.Н. Достойная оплата труда - ключевой критерий социально ответственного поведения бизнеса. Актуальні проблеми економіки. 2016. № 10. С. 269-277.

Про оплату праці: Закон України від 24.03.1995 № 108/95-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1995. № 17. Ст. 121.

Рішення Конституційного суду України у справі за конституційним зверненням громадянина Дзьоби Юрія Володимировича щодо офіційного тлумачення положення частини другої статті 233 Кодексу законів про працю України. Офіційний вісник України. 2013. № 84. Ст. 3118.

Загальна декларація прав людини : прийнята резолюцією 217 A (III) ГА ООН від 10.12.1948. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/995_015.

Міжнародний пакт ООН про економічні, соціальні і культурні права 16.12.1966 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_042.

Європейська соціальна хартія (переглянута): Хартія Ради Європи від 03.05.1996. Відомості Верховної Ради України. 2007. № 51. Ст. 2096.

Про Концепцію дальшого реформування оплати праці в Україні: Указ Президента України від 25.12.2000 № 1375/2000. Офіційний вісник України. 2000. № 52. Ст. 2257.

Мельник Я.О. Правове регулювання оплати праці в державному секторі економіки: дис. ... д-ра філософії за спец. 081 «Право» / Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого. Харків, 2022. 224 с.

Потриваєва Н.В., Савченко І.В. Стан та перспектива обліку розрахунків з оплати праці: теоретичний аспект. Економічний форум. 2014. № 1. С. 93-98.

Сімутіна Я.В. Проблеми правового регулювання заробітної плати у проекті Трудового кодексу України. Держава і право. 2004. Вип. 25. С. 374-380.

Бондар В.Д. Матеріальний чинник мотивації як спосіб підвищення ефективності діяльності державних службовців в Україні. Ефективність державного управління. 2005. № 8. С. 233-239.

Жулавський А.Ю., Гордієнко В.П., Малько Н.О. Мотивація державної служби в Україні. Вісник СумДУ. Серія «Економіка». 2021. № 1. URL: https://visnyk.fem.sumdu.edu.ua/issues/1_2021/8.pdf.

Зміни по зарплатах держслужбовців вже закладають в проєкт бюджета: реформа має запрацювати з 1 січня. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2023/08/31/703778/.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-17

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право