Особливості взаємодії України та Міжнародного кримінального суду: правові аспекти

Автор(и)

  • Р.В. Мурачов аспірант кафедри міжнародного права та порівняльного правознавства факультету міжнародних відносин Національного авіаційного університету, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.05.115

Ключові слова:

Міжнародний кримінальний суд, кримінально-правові відносини, національне законодавство, Римський статут, ратифікація, стандарти міжнародного правосуддя

Анотація

У статті досліджено основні передумови ство­рення Міжнародного кримінального суду. З'ясо­вано, що міжнародне співтовариство тривалий час намагалося сформувати стандарти міжна­родного правосуддя та побудувати повноцін­ний, незалежний, постійно діючий міжнародний судовий інститут. У 2002 році на підставі Рим­ського статуту створено Міжнародний криміналь­ний суд, основним принципом діяльності якого є принцип комплементарності (доповнюваності), тобто пріоритет при здійсненні криміналь­ної юрисдикції надається національним судовим системам. Основним завданням МКС є посилення національної спроможності України з питань роз­слідування, а також розгляду найтяжчих міжна­родних злочинів. Україною Римський статут було підписано ще у січні 2000 року, чим зроблено перший крок щодо приєднання до цього доку­менту, проте до цього часу його не ратифікова­но. Україна може визнати юрисдикцію Міжнарод­ного кримінального суду на умовах, визначених Римським статутом Міжнародного кримінального суду. Розглянуто правові аспекти щодо взаємо­дії України з Міжнародним кримінальним судом, передумови внесення змін у національне зако­нодавство. Здійснено аналіз основних законо­давчих змін, внесених у період з 2016 по 2022 роки - закони України «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)» та «Про внесення змін до Кримінального процесуально­го кодексу України та інших законодавчих актів України щодо співробітництва з Міжнародним кримінальним судом». Розглянуто заяви України щодо визнання юрисдикції МКС, висновки про­курора та канцелярії МКС. Проаналізовано умови співпраці як держав-учасниць, так і держав, які не є учасницями, з МКС при проведенні розсліду­вання. Розглянути наслідки відмови від співпра­ці. Зроблено висновок, що ратифікація Україною Римського статуту надасть їй можливість бути повноправним учасником у процесах МКС, права організаційного та процесуального характеру, а також додаткові гарантії щодо притягнення до кримінальної відповідальності за вчинення осо­бливо тяжких злочинів винних осіб, обмеживши вирішення цього питання винятково внутрішніми засобами, що можуть виявитися неефективними.

Посилання

Смирнов М.І. Концептуальні питання ратифікації Римського статуту Міжнародного кримінального суду та співробітництва України з Міжнародним кримінальним судом в контексті військової агресії Росії проти України. Юридичний науковий електронний журнал. 2023. № 1. С. 542-546.

Смирнов М.І. Особливості співробітництва України з міжнародним кримінальним судом в контексті військової агресії Росії проти України. Право і суспільство. Серія: «Міжнародне право». 2023. №1. С. 395-402.

Кучевська С.П. Проблеми гармонізації законодавства України про кримінальну відповідальність та Статуту Міжнародного кримінального суду: дис. ... канд. юрид. наук:12.00.08. Львів. 2009. 331 с.

Римський статут міжнародного кримінального суду від 17.07.1998. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/995_588.

Конституція України: Закон України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text.

Висновок Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Президента України про надання висновку щодо відповідності Конституції України Римського Статуту Міжнародного кримінального суду (справа про Римський Статут) від 11.07.2001 № 3-в/2001 (справа N 1-35/2001) URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v003v710-01#Text.

Про визнання Україною юрисдикції міжнародного кримінального суду щодо скоєння злочинів проти людяності вищими посадовими особами держави, які призвели до особливо тяжких наслідків та масового вбивства українських громадян під час мирних акцій протестів у період з 21 листопада 2013 року по 22 лютого 2014 року: постанова Верховної Ради України. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2014. № 13. Ст. 230. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/790-18#Text.

Про визнання Україною юрисдикції Міжнародного кримінального суду щодо скоєння злочинів проти людяності та воєнних злочинів вищими посадовими особами Російської Федерації та керівниками терористичних організацій «ДНР» та «ЛНР», які призвели до особливо тяжких наслідків та масового вбивства українських громадян: постанова Верховної Ради України. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2015. № 12. Ст. 77. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/145-19#Text.

Україна та Міжнародний кримінальний суд. Звіт міжнародної групи Global Rights Compliance. Київ. 2021. 390 с.

У МЗС привітали висновок Міжнародного кримінального суду у справі щодо ситуації в Україні. 11.12.2020. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/news-mks-vysnovok-mzs/30997138.html.

МС ООН, відповідність міжнародному праву односторонньої декларації незалежності по відношенню до Косова, Консультативна думка, Звіти МС ООН (2010). п. 81. С. 403.

Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя): Закон України від 02.06.2016 № 1401-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2016. № 28. Ст. 532. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1401-19#Text.

Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України щодо співробітництва з Міжнародним кримінальним судом: Закон України від 03.05.2022 № 2236-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2236-20#Text.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-17

Номер

Розділ

Розділ 11. Міжнародне право