Розвиток освіти на Закарпатті у 1944-1946 роках (аналіз нормативно-правових актів Народної Ради Закарпатської України)

Автор(и)

  • С.М. Болдижар кандидат юридичних наук, доцент кафедри теорії та історії держави і права Ужгородського національного університету, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.06.2

Ключові слова:

Закарпатська Україна, Народна Рада, освіта, законодавство

Анотація

Вказується, освітній процес - це один з най­важливіших інститутів суспільства, що забезпе­чує відтворення і передачу знань, вмінь та на­вичок сформованих суспільством в ході історич­ного розвитку. Він має на меті підготувати до життя наступні покоління, надати їм можливість вирішувати актуальні проблеми суспільства, ви­рішувати питання політичного, соціального, еко­номічного та культурного розвитку.

Цей інститут сформований із цілого ряду вза­ємопов'язаних структурних елементів, що охо­плюють підготовку громадян до реалій суспіль­ного та державного життя в межах дошкільних дитячих установ, середніх спеціальних, профе­сійно-технічних і вищих навчальних закладів. При цьому, процес освіти не обмежується нав­чанням у відповідних закладах, він продовжу­ється безперервно протягом життя, що дозволяє вдосконалювати та розвивати нові форми і мето­ди управління суспільством та державою.

Здійснено аналіз нормативно-правових актів прийнятих Народною Радою Закарпатської Укра­їни у сфері навчально-виховної діяльності.

У період 1944-1945 років, після визволення краю від угорсько-німецьких окупантів, в умовах необхідності вирішення цілого ряду господар­сько-відбудовчих завдань, Народна Рада Закар­патської України проводить значну діяльність у культурній сфері. Велике місце серед дотичних проблем займають питання розвитку системи ос­вітньо-навчальних закладів. З метою їх вирішен­ня, органи влади на Закарпатті приймають понад тридцять нормативно-правових актів завданням яких стає підвищення загального освітнього рів­ня населення регіону та підготовка до входжен­ня у єдину навчально-виховну систему Радян­ської України.

Аналіз основних документів цього періоду дозволяє умовно поділити їх на три групи:

  1. Постанови та Декрети спрямовані на розви­ток системи навчальних закладів;
  2. Акти направленні на забезпечення на­вчально-освітніми педагогічними кадрами;
  3. Документи, завданням яких є сприяння роз­витку заходів дотичних до освіти та виховання.

Таким чином, Народна Рада Закарпатської України намагалась в повній мірі регламентувати діяльність пов'язану з культурно-освітнім роз­витком та вихованням населення Закарпаття.

Посилання

Возз'єднання. Збірник архівних документів і матеріалів (травень 1944 - січень 1946 рр.) про возз'єднання Закарпатської України з Радянською Україною / [упоряд. О.Д. Довганич, А.М. Шекета, М.В. Деле- ган]. Ужгород: Закарпаття. 2000. 341 с.

Нариси історії Закарпаття. Т. 2 (1918¬1945) / [гол. редкол. І.М. Гранчак]. Ужгород: Закарпаття. 1995. 663 с.

Магочій П. Формування національної самосвідомості: Підкарпатська Русь (1848-1948). Ужгород: Карпатський край, 1994. 296 с.

Особливості політичного режиму Закарпатської України (1944-1945 рр.): деякі аспекти методології дослідження. Закарпаття і Чехословаччина в 1945-1948 роках / Матеріали наук. конф. Ужгород - Кошіце, 1999. С. 15-18.

Розпорядження № 6 "Про початок навчання в школах Закарпатської України” від 5 грудні 1944 р. Вісник НРЗУ 1944. № 2. С. 14

Декрет № 17 "Про створення Педагогічної Комісії Закарпатської України” від 5 грудня 1944 р. Вісник НРЗУ 1944. № 2. С. 11-12.

Постанова Народної Ради Закарпатської України "Про утворення в місті Ужгороді Центрального методичного комітету та в округах - окружних методичних кабінетів у Закарпатській Україні” від 31 травня 1945 р. Вісник НРЗУ 1945. № 11. С. 136.

Розпорядження Уповноваженого у справах освіти № 33-V/1945 від 27 січня 1945 р. Вісник НРЗУ 1945. № 2. С. 20-21.

Розпорядження Уповноваженого у справах освіти № 50.398/1945 від 27 січня 1945 р. Вісник НРЗУ 1945. № 2. С. 21.

Постанова Народної Ради Закарпатської України "Про відкриття курсів для перепідготовки та підготовки вчителів та робітників дошкільного виховання влітку 1945 року” від 22 червня 1945 р. Вісник НРЗУ 1945. № 13. С. 153.

Постанова Народної Ради Закарпатської України "Про підготовку вчителів для по-чаткової школи та робітників дошкільного виховання” від 3 липня 1945 р. Вісник НРЗУ 1945. № 14. С. 159.

Постанова Народної Ради Закарпатської України "Про реформу системи освіти на Закарпатській Україні” від 3 липня 1945 р. Вісник НРЗУ 1945. № 14. С. 158-159.

Постанова Секретаріату Центрального Ко-мітету Комуністичної партії та Народної Ради Закарпатської України "Про утворення Закарпатоукраїнського університету” від 20 липня 1945 р. Вісник НРЗУ 1945. № 15. С. 177-178.

Постанова Народної Ради Закарпатської України "Про відкриття музичної школи імені Петра Ілліча Чайковського” від 20 березня 1945 р. Вісник НРЗУ 1945. № 7. С. 85.

Постанова Народної Ради Закарпатської України "Про відкриття школи малярства, скульптури та школи народних ремесел” від 26 липня 1945 р. Вісник НРЗУ 1945. № 15. С. 179-180.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-27

Номер

Розділ

Розділ 1. Теорія та історія держави і права; історія політичних і правових учень