Щодо необхідності врахування міжнародного досвіду правового регулювання у сфері захисту інформації про дитину
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.06.70Ключові слова:
персональні дані, інформація про особу, персональні дані дитини, інформація про дитинуАнотація
У статті розглянуто актуальність захисту персональних даних, зокрема дітей, у контексті стрімкого розвитку Інтернету та інформаційної сфери. Аналізуються принципи та особливості правового регулювання захисту персональних даних дітей, визначені Конвенцією ООН та Законом України «Про охорону дитинства». Здійснюється оцінка впливу Регламенту щодо захисту даних на українське законодавство. Порівняння положень Регламенту з вітчизняним законодавством вказує на суттєві відмінності, зокрема, відсутність окремого регулювання персональних даних дітей та принципів обробки таких даних. Висловлено позицію щодо необхідності гармонізації українського законодавства з європейськими стандартами як важливої складової ефективного захисту персональних даних. Також здійснено аналіз положень законопроєк- ту №8153 «Про захист персональних даних» та зроблено висновок, що законопроєкт спрямований на встановлення відповідності європейським нормам, розширення принципів обробки даних та встановлення нових вимог до згоди. Важливі зміни стосуються термінології, правил обробки, захисту даних дітей, фінансової відповідальності та інших аспектів, Разом з тим, питанню захисту персональних даних дитини як окремої категорії так і не приділено належну увагу.
Зроблено висновок, що на сьогодні питання захисту персональних даних, зокрема дітей, врегульовано численними міжнародними та національними нормативно-правовими актами. При цьому зазначено, що Регламент ЄС передбачає особливий захист прав дітей, відмінний від Закону України «Про захист персональних даних», а законопроєкт №8153 також залишає осторонь питання захисту персональних даних конкретно дитини. У підсумку зазначено, що для зменшення ризиків, необхідно врахувати принципи Регламенту у національному законодавстві, зокрема прозорості та обмеження налаштувань, окрім того, важливо також підвищувати правову культуру громадян у сфері захисту персональних даних, сприяючи вдосконаленню нормативного середовища.
Посилання
Конституція України. Прийнята Верховною Радою України 28 червня 1996 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text.
Про охорону дитинства: Закон України від 26. 04. 2001 р. №2402-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14#Text.
Конвенції Організації Об'єднаних Націй про права дитини від 20.11.1989 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021#Text.
Про інформацію: Закон України від 02.10.1992 №2657-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12#Text.
Про захист персональних даних: Закон України від 23.04.2021 р. № 2297-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2297-17#Text.
Регламент Європейського парламенту і Ради (ЄС) 2016/679 від 27 квітня 2016 року про захист фізичних осіб у зв'язку з опрацюванням персональних даних і про вільний рух таких даних, та про скасуван-ня Директиви 95/46/ЄС (Загальний регламент про захист даних). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_008-16#n6.
Про захист персональних даних: Проєкт Закону від 25.10.2022 р. №8153 URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=75101.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 І.І. Бочкова, К.М. Врублевська-Місюна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.