Проблеми організації судово-експертної діяльності в Україні та шляхи їх вирішення

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.06.112

Ключові слова:

судово-експертна діяльність, судова експертиза, організація діяльності, кримінальний процес

Анотація

Стаття присвячена дослідженню проблемних аспектів організації судово-експертної діяльно­сті в Україні, визначенню шляхів їх вирішення. В ході проведеного аналізу були встановлені на­ступні напрями в яких фіксуються недоліки ор­ганізації судово-експертної діяльності в Україні: фінансування; методичне забезпечення; кадро­ве забезпечення та правове регулювання судо­во-експертної діяльності. Оновлення організації судово-експертної діяльності є нагальною необ­хідністю, зумовленою структурними змінами, ви­кликаними, у свою чергу, проведеною широко­масштабною судовою реформою.

Зроблено висновок, що важливо встановити уніфікований методичний підхід до проведення судових експертиз, який буде гарантією надій­ного та ефективного функціонування цього не­від'ємного елемента кримінального, адміністра­тивного, цивільного та ін. форм судочинства. Запропоновано покращити систему державного управління судово-експертної діяльності шля­хом створення державного органу відповідаль­ного за формування державної політики у сфе­рі судово-експертної діяльності. Відзначено, що повноваження цього органу повинні мати не рекомендаційний, а обов'язковий характер. За­пропоновано змінити підхід до фінансування су­дово-експертної діяльності в Україні: здійснити оптимізацію кадрів суб'єктів судово-експертної діяльності, що дозволить підвищити оплату пра­ці державним експертам; визначити економічно обґрунтовану нормативну вартість однієї експер- тогодини; дозволити недержавним експертним установам проводити судові експертизи у кри­мінальних провадженнях за дорученням слідчо­го, дізнавача, прокурора, суду та у справах про адміністративні правопорушення. Наголошено на необхідності: реформування законодавства, в напрямі прийняття оновленого базового закону, який буде визначати правові, організаційні та фінансові основи судово-експертної діяльності в Україні; модернізації та вдосконаленні матері­ально-технічної бази державних спеціалізованих установ; шляхом вироблення та впроваджен­ня загального освітнього підходу розширити та уніфікувати професійні компетентності судових експертів.

Посилання

Габрелян А.Ю. Аналіз сучасного стану ринку експертних послуг в світі та в Україні. Траектория науки, 2020. № 6 (10). С. 2001-2013.

Про судову експертизу: Закон України від 25.02.1994 р. № 4038-XII. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1994. № 28. Ст. 232.

Пояснювальна записка до проекту Закону України «Про судово-експертну діяльність та самоврядування судових експертів». URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/pubFile/1047407 (дата звернення: 21.09.2023).

Кримінальний процесуальний кодекс України від 13.04.2012 р. № 4651-VI. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2013. № 9-10. № 11-12. № 13. Ст. 88.

Інструкція про порядок і розміри компенсації (відшкодування) витрат та виплати винагороди особам, що викликаються до органів досудового розслідування, прокуратури, суду або до органів, у провадженні яких перебувають справи про адміністративні правопорушення, та виплати державним спеціалізованим установам судової експертизи за виконання їх працівниками функцій експертів і спеціалістів, затверджена Постановою Кабінету Міністрів України від 01.07.1996 р. № 710. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-96-%D0%BF#Text (дата звернення: 21.09.2023).

Про встановлення вартості однієї експертогодини у 2023 році: Наказ Міністерства юстиції України від 16.01.2023 р. № 230/5. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0084-23#Text (дата звернення: 21.09.2023).

Експертогодина. Особливості. Об'єктив¬ність. URL: https://seu.in.ua/last_news/ekspertogodyna-osoblyvosti-ob-yektyvnist/ (дата звернення: 21.09.2023).

Про розгляд Звіту про результати аудиту ефективності управління науково-дослідними установами судових експертиз Міністерства юстиції України, що має фінансові наслідки для державного бюджету: Рішення Рахункової палати від 23.12.2022 р. № 28-1. URL: http://rp.gov.ua/FinControl/!FinResolutions/?id=1336 (дата звернення: 21.09.2023).

Габрелян А. Вектор розвитку України: дилема вибору. Матеріали конференцій МЦНД, 2021. URL:https://doi.org/10.36074/mcnd-19.02.2021.lawgov.02 (дата звернення: 21.09.2023).

Положення про Координаційну раду з проблем судової експертизи при Міністерстві юстиції, затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.1994 р. № 778 (у редакції Постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2007 р. № 770). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/778-94-%D0%BF#Text (дата звернення: 21.09.2023).

Габрелян А.Ю. Особливості функціонування міжнародних стратегічних альянсів в ІТ-сфері. «Правові системи». Науково-практичний електронний журнал, 2018. № 1/2. С. 490-498.

Габрелян А.Ю. Переваги та недоліки створення міжнародних стратегічних альянсів. «Правові системи». Науково-практичний електронний журнал, 2018. № 3. С. 601-610.

Репешко П.І. Механізми кадрового забезпечення судово-експертної діяльності в Україні. Економіка та держава, 2011. № 8. С. 138-140.

Чепель О.В., Габрелян А.Ю. Показання свідка в кримінальному процесі: поняття, зміст, вимоги. Аналітично-порівняльне правознавство, 2023. № 4. С. 451-458.

Сизоненко О.А. Організація кадрового забезпечення судово-економічної експертизи. Глобальні та національні проблеми економіки, 2015. № 4. С. 1041-1045.

Габрелян А.Ю. Поняття та сутність дефініції експертне консультування. Держава і право. Юридичні і політичні науки, 2013. № 59. С. 270-276.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-27

Номер

Розділ

Розділ 9. Кримінальний процес та криміналістика; судова експертиза; оперативно-розшукова діяльність