Проблеми організації судово-експертної діяльності в Україні та шляхи їх вирішення
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2023.06.112Ключові слова:
судово-експертна діяльність, судова експертиза, організація діяльності, кримінальний процесАнотація
Стаття присвячена дослідженню проблемних аспектів організації судово-експертної діяльності в Україні, визначенню шляхів їх вирішення. В ході проведеного аналізу були встановлені наступні напрями в яких фіксуються недоліки організації судово-експертної діяльності в Україні: фінансування; методичне забезпечення; кадрове забезпечення та правове регулювання судово-експертної діяльності. Оновлення організації судово-експертної діяльності є нагальною необхідністю, зумовленою структурними змінами, викликаними, у свою чергу, проведеною широкомасштабною судовою реформою.
Зроблено висновок, що важливо встановити уніфікований методичний підхід до проведення судових експертиз, який буде гарантією надійного та ефективного функціонування цього невід'ємного елемента кримінального, адміністративного, цивільного та ін. форм судочинства. Запропоновано покращити систему державного управління судово-експертної діяльності шляхом створення державного органу відповідального за формування державної політики у сфері судово-експертної діяльності. Відзначено, що повноваження цього органу повинні мати не рекомендаційний, а обов'язковий характер. Запропоновано змінити підхід до фінансування судово-експертної діяльності в Україні: здійснити оптимізацію кадрів суб'єктів судово-експертної діяльності, що дозволить підвищити оплату праці державним експертам; визначити економічно обґрунтовану нормативну вартість однієї експер- тогодини; дозволити недержавним експертним установам проводити судові експертизи у кримінальних провадженнях за дорученням слідчого, дізнавача, прокурора, суду та у справах про адміністративні правопорушення. Наголошено на необхідності: реформування законодавства, в напрямі прийняття оновленого базового закону, який буде визначати правові, організаційні та фінансові основи судово-експертної діяльності в Україні; модернізації та вдосконаленні матеріально-технічної бази державних спеціалізованих установ; шляхом вироблення та впровадження загального освітнього підходу розширити та уніфікувати професійні компетентності судових експертів.
Посилання
Габрелян А.Ю. Аналіз сучасного стану ринку експертних послуг в світі та в Україні. Траектория науки, 2020. № 6 (10). С. 2001-2013.
Про судову експертизу: Закон України від 25.02.1994 р. № 4038-XII. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1994. № 28. Ст. 232.
Пояснювальна записка до проекту Закону України «Про судово-експертну діяльність та самоврядування судових експертів». URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/pubFile/1047407 (дата звернення: 21.09.2023).
Кримінальний процесуальний кодекс України від 13.04.2012 р. № 4651-VI. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2013. № 9-10. № 11-12. № 13. Ст. 88.
Інструкція про порядок і розміри компенсації (відшкодування) витрат та виплати винагороди особам, що викликаються до органів досудового розслідування, прокуратури, суду або до органів, у провадженні яких перебувають справи про адміністративні правопорушення, та виплати державним спеціалізованим установам судової експертизи за виконання їх працівниками функцій експертів і спеціалістів, затверджена Постановою Кабінету Міністрів України від 01.07.1996 р. № 710. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-96-%D0%BF#Text (дата звернення: 21.09.2023).
Про встановлення вартості однієї експертогодини у 2023 році: Наказ Міністерства юстиції України від 16.01.2023 р. № 230/5. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0084-23#Text (дата звернення: 21.09.2023).
Експертогодина. Особливості. Об'єктив¬ність. URL: https://seu.in.ua/last_news/ekspertogodyna-osoblyvosti-ob-yektyvnist/ (дата звернення: 21.09.2023).
Про розгляд Звіту про результати аудиту ефективності управління науково-дослідними установами судових експертиз Міністерства юстиції України, що має фінансові наслідки для державного бюджету: Рішення Рахункової палати від 23.12.2022 р. № 28-1. URL: http://rp.gov.ua/FinControl/!FinResolutions/?id=1336 (дата звернення: 21.09.2023).
Габрелян А. Вектор розвитку України: дилема вибору. Матеріали конференцій МЦНД, 2021. URL:https://doi.org/10.36074/mcnd-19.02.2021.lawgov.02 (дата звернення: 21.09.2023).
Положення про Координаційну раду з проблем судової експертизи при Міністерстві юстиції, затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.1994 р. № 778 (у редакції Постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2007 р. № 770). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/778-94-%D0%BF#Text (дата звернення: 21.09.2023).
Габрелян А.Ю. Особливості функціонування міжнародних стратегічних альянсів в ІТ-сфері. «Правові системи». Науково-практичний електронний журнал, 2018. № 1/2. С. 490-498.
Габрелян А.Ю. Переваги та недоліки створення міжнародних стратегічних альянсів. «Правові системи». Науково-практичний електронний журнал, 2018. № 3. С. 601-610.
Репешко П.І. Механізми кадрового забезпечення судово-експертної діяльності в Україні. Економіка та держава, 2011. № 8. С. 138-140.
Чепель О.В., Габрелян А.Ю. Показання свідка в кримінальному процесі: поняття, зміст, вимоги. Аналітично-порівняльне правознавство, 2023. № 4. С. 451-458.
Сизоненко О.А. Організація кадрового забезпечення судово-економічної експертизи. Глобальні та національні проблеми економіки, 2015. № 4. С. 1041-1045.
Габрелян А.Ю. Поняття та сутність дефініції експертне консультування. Держава і право. Юридичні і політичні науки, 2013. № 59. С. 270-276.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Т.В. Лоза
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.