Релігійні підґрунтя обов'язку

Автор(и)

  • Т.П. Попович кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри теорії та історії держави і права ДВНЗ « Ужгородський національний університет», Україна https://orcid.org/0000-0002-8333-3921

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.01.12

Ключові слова:

релігійний обов'язок, правовий обов'язок, взаємодія права та релігії, релігійні цінності

Анотація

Відзначається, одночасно з появою та розвит­ком людського суспільства з'являється необхід­ність у регулюванні поведінки членів суспільства певними загальними правилами. Суспільне жит­тя на всіх етапах свого розвитку потребувало на­явності таких правил, з якими ми б люди могли узгоджувати свою поведінку, вчинки та розраховувати на певний передбачуваний результат від такої поведінки чи вчинків. Інструментом для забезпечення такої потреби, на різних стадіях розвитку суспільства, стають ті чи інші суспільні регулятори. Історично першим суспільним регулятором стають соціальні норми, сформовані під впливом вимог та закономірностей розвитку пер­вісного суспільства. Більшою мірою такі соціаль­ні норми фокусували свою увагу на обов'язках індивіда, шляхом встановлення великої кілько­сті заборон, що вимагали від членів суспільства утриматися від небажаної поведінки.

Вказується, з ускладненням та розгалужен­ням соціальних зав'язків усередині суспільства, загальні соціальні норми отримують поштовх до подальшого розвитку та диференціюються у наступні види суспільних регуляторів, зокре­ма, мораль, релігію, право. Саме такий порядок поступового розвитку суспільних регуляторів, на наш погляд, є правильним та закономірним. Тобто, спочатку індивід у первісному суспільстві починає усвідомлювати свою відповідальність перед тим чи іншим суспільним об'єднанням, що свідчить про зародження моральних обов'язків. Поступово у первісному суспільстві з'являються певні вірування, що сприяють появі релігійних обов'язків, які не виключають існування мораль­них, а доповнюють їх та існують у взаємодії з ними. І лише з появою перших державних утво­рень, можемо говорити про входження обов'язків у правове поле з їх подальшим юридичним закріпленням. Важливо зауважити, що у додержавний період розвитку людства, що займає достатньо великий проміжок часу, обов'язки, розвивалися поза правом та виникали безпосередньо із при­роди людини, звичаєвих норм, традицій, релі­гійних догм чи моральних уявлень, базуючись на найпростіших правилах міжособистісної взаємодії. Всі ці чинники - релігія, мораль, звичаї та традиції більшою чи меншою мірою відіграли свою роль у формуванні майбутнього уявлення про обов'язок, саме тому вважаємо за необхідне дослідити підґрунтя інституту обов'язку, зокрема крізь призму релігійного впливу.

Посилання

Бєлов Д., Громовчук М., Штучне запліднення: релігійні та правові засади. Visegrad Journal on Human Rights. 2021. Issue 2. S. 51-55.

Громовчук М.В., Бєлов Д.М., Релігія і право людини на штучне запліднення. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія Право. 2021. Випуск 64. С. 46-50.

Громовчук М.В., Бєлов Д.М., Принцип гуманізму, як основоположний принцип побудови сучасної правової держави. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія Право. 2021. Випуск 65. С. 46-50.

Evans S St. al., God and Moral Obligation. Oxford Academic Books, 2013. 541 p.

Міма І.В. Релігійні норми та їх місце в системі соціально-правового регулювання суспільних відносин. Монографія. Варшава, 2020, 176 с.

Вовк Д.О. Право і релігія: загальнотеоретичні проблеми співвідношення. Монографія. Харків, 2009, 223 с.

Пайда Ю.Ю. Право та релігія як регулятори суспільних відносин: суперечності доктринального характеру. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. №1, 2018, с. 36-46.

Пресс Д.Ф. Християнські основи концепції природного міжнародного права. Часопис Київського університету права. №1, 2021, с. 369-373.

Міма І.В. Аксіологічне значення християнсько - правових традицій для правової системи України. Національний правничий журнал: теорія та практика. 2014, с. 41-46.

Parboteeah P., Hoegl M. Cullen J. Religious dimensions and work obligation: A country institutional profile model. Human Relations. Volume 62(1). P. 119-148.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-20

Номер

Розділ

Розділ 1. Теорія та історія держави і права; історія політичних і правових учень