Режим військової окупації, права людини, вибори та референдуми: досвід України
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.01.20Ключові слова:
військова окупація та державний суверенітет, правовий режим на тимчасово окупованій території України, прямі форми демократії, вибори та референдум, фінансування виборів та референдумів, анексія, принцип ex injuria jus non oritur, територіальне верховенство держави, злочин проти миру, військова міць, права людиниАнотація
З 2014 року і до сьогодні частини Донецької, Херсонської, Луганської та Запорізької областей України перебувають у міжнародно-правовому режимі військової окупації. Для реалізації одного зі своїх намірів - змінити територіальний статус-кво силою зброї - Росія використовує такі інструменти, як вибори та референдуми на тимчасово окупованих частинах України. У статті характеризується правовий режим військової окупації, акцентується увага на забезпеченні прав і свобод громадян та правовому режимі на тимчасово окупованій території України, наголошується на тому, що вибори та референдуми, які проводить Росія, не мають нічого спільного з прямими формами демократії. Це юридично недійсні заходи, організовані окупаційними адміністраціями як спроба незаконної анексії українських територій Російською Федерацією. Їх результати не мають жодних правових наслідків і не можуть бути прийняті та визнані міжнародним співтовариством. Також акцентуючи увагу на режимі військової окупації, автори статті наголошують, що окупація не означає втрату суверенітету окупованої території. Територіальне верховенство держави безпосередньо пов'язане з державним суверенітетом і є одним із його складових елементів. Для окупації характерні збереження владних структур та продовження опору і військових операцій проти держави-окупанта.
Проаналізовано рішення Міжнародного суду ООН та Міжнародного військового трибуналу (Нюрнберг). Наголошується, що методи, які застосовувала РФ для досягнення мети - включення територій України, на яких РФ проводила «референдуми» та вибори - були агресивними, вирішальним фактором була військова міць РФ, яка вступила в дію і зустріла опір суверенної незалежної України та українського народу. Наголошується, що Росія вчиняє військові злочини та використовує «засоби тероризму», одним із яких є фінансування так званих виборів і референдумів на тимчасово окупованих Росією територіях України. Україна здійснює збройний опір прийняттю до складу рф територій України, на яких рф провела «референдуми» («референдуми» в Херсонській, Запорізькій, Донецькій та Луганській областях), негативно реагує на прояви територіального суверенітету з боку рф, а також Україна своєю поведінкою демонструє, що референдуми, проведені рф в Херсонській, Запорізькій, Донецькій та Луганській областях, є неконституційними, а їх результати та прийняття територій України до складу рф - не мають юридичної сили.
Посилання
Agreements establishing the Commonwealth of Independent States. URL: https://www.venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL(1994)054-e.
Almaty declaration of December 21, 1991. URL: https://digitallibrary.un.org/record/197253?ln=fr.
Memorandum on security assurances in connection with Ukraine's accession to the Treaty on the Non-Proliferation of Nuclear Weapons. URL: https://treaties.un.org/Pages/showDetails.aspx?objid=0800000280401fbb.
Agreement on friendship, cooperation and partnership between Ukraine and the Russian Federation (The Agreement has been terminated) URL: https://treaties.un.org/Pages/showDetails.aspx?objid=08000002803e6fae&clang=_en.
Treaty between Ukraine and the Russian Federation on the Ukrainian-Russian State border URL: https://treaties.un.org/Pages/showDetails.aspx?objid=08000002803fe18a.
Constitution of Ukraine. URL: https://rm.coe.int/constitution-of-ukraine/168071f58b.
Deshko L., Vasylchenko O., Lotiuk O. Crimean Tatar National-Territorial Autonomy: Regulatory and Legal Guarantees of the Rights and Freedoms for the Indigenous Peoples of Ukraine. Visegrad Journal on Human Rights. 2023. №3. №24 - 28.
ResolutionadoptedbytheGeneralAssemblyon 24 March 2022, Humanitarian consequences of the aggression against Ukraine. URL: https://www.securitycouncilreport.org/atf/cf/%7B65BFCF9B-6D27-4E9C-8CD3-CF6E4FF96FF9%7D/a_res_es-11_2.pdf.
Hague Convention IV - Laws and Customs of War on Land: 18 October 1907. URL: http://hrlibrary.umn.edu/instree/1907c.htm.
Nicaragua v. United States of America. URL: https://www.icj-cij.org/public/files/case-related/70/070-19860627-JUD-01-00-EN.pdf.
Declaration on Principles of International Law concerning Friendly Relations and Cooperation among States in accordance with the Charter of the United Nations, 1970. URL: https://digitallibrary.un.org/record/202170.
The Chamizal Case (Mexico, United States/. URL: https://www.internationalwaterlaw.org/cases/Chamizal_Arbitration.pdf.
Sovereignty over Pedra Branca/Pulau Batu Puteh, Middle Rocks and South Ledge (Malaysia/Singapore). URL: https://www.icj-cij.org/case/130.
The Central Election Commission of Ukraine adopted the resolution "On the nullity of pseudo-referendums in the temporarily occupied territories of Ukraine” on September 27, 2022. URL: https://dn.gov.ua/news/cvk-prijnyala-postanovu-pro-nikchemnist-psevdoreferendumiv-na-timchasovo-okupovanih-teritoriyah-ukrayini.
The Verkhovna Rada of Ukraine has endorsed a statement related to another stage of escalation in the global security situation, caused by the latest decisions of the criminal authorities of the Russian Federation, and urged the international community not to recognize the so-called pseudo-referenda held by Russia within the territory of Ukraine. URL: https://www.ukrinform.net/rubric-polytics/3576501-parliament-calls-on-global-community-not-to-recognize-russias-sham-referenda-in-ukraine.html.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Л. Дешко, О. Васильченко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.