Принципи та норми права в конституційно-правовому механізмі забезпечення права на освіту дітей - представників корінних народів України
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.01.22Ключові слова:
право на освіту, права корінних народів України, корінний народ України, правові норми, принципи права, конституційно-правовий механізм забезпечення права дітей на освітуАнотація
В статті встановлено роль принципів та норм права в нормативно-правовому механізмі забезпечення права на освіту дітей - представників корінних народів України, а також охарактеризовано принципи, закріплені в міжнародних актах та імплементовані в законодавство України.
Проаналізовано такі міжнародні акти з прав людини універсального характеру, які є джерелом права в Україні: Конвенція Міжнародної організації праці про корінні народи та народи, що ведуть племінний спосіб життя в незалежних країнах; Декларація ООН про права корінних народів. З принципів, закріплених в Декларації ООН про принципи міжнародного права від 24 жовтня 1970 р., щодо корінних народів України випливає таке: 1) корінні народи України - кримчаки, караїми, кримські татари - є народом України, його складовим; 2) корінні народи України мають право здійснювати свій культурний і соціальний розвиток; 3) право на освіту дітей - представників корінних народів України - є гарантією реалізації права на здійснення культурного і соціального розвитку корінних народів України і суб'єктивних прав кожної дитини - представника корінного народу України; 4) право на самовизначення має український народ, корінні народи України - його складова, не окрема і відособлена складова, а складова, яка є невід'ємною від народу України; 5) кожна держава світу має поважати право українського народу і його невід'ємної складової - корінних народів України - на здійснення свого економічного, соціального і культурного розвитку.
Виокремимо принципи внутрішньої політики держави в сфери освіти дітей - представників корінних народів України: 1) принцип державної турботи; 2) принцип відповідальності (патерналізму) держави; 3) принцип партнерства держави і корінних народів. При реалізації політики держави в сфери освіти дітей - представників корінних народів України: має бути поєднано принцип державної турботи і принцип відповідальності (патерналізму) реалізації з принципом партнерства держави і корінних народів.
Також виокремлено і мету діяльності держави в сфери освіти дітей - представників корінних народів України - вона полягає в максимальному забезпеченні поваги, збереженні та розвитку самобутності корінних народів України. Інструментарій, який для цього застосовується, був виявлений на підставі аналізу Конвенції Міжнародної організації праці про корінні народи та народи, що ведуть племінний спосіб життя в незалежних країнах: 1) кореляція обов'язків держави та прав корінних народів України; 2) стимулювання такого суб'єкта як держава таким суб'єктом як міжнародна спільнота до встановлення партнерських форм взаємодії з корінними народами України; 3) використання міжнародною спільнотою для стимулювання встановлення партнерських форм взаємодії з корінними народами України договорів; 4) застосування міжнародною спільнотою примусу держави до встановлення партнерських форм взаємодії з корінними народами України вразі, якщо держава порушує права корінних народів України, або не встановлює партнерські форми взаємодії.
Посилання
Deshko, L. (2021). Social cohesion principle through implementation of Public Health Policy in the EU. Збірник матеріалів міжнародної науково-практичної конференції «Права людини як індикатор розвитку сучасної держави». Київ, С. 114-115. [in English].
Deshko, L., Vasylchenko, О., Lotiuk, О. (2022). Crimean Tatar National¬Territorial Autonomy: Regulatory and Legal Guarantees of the Rights and Freedoms for the Indigenous Peoples of Ukraine. Visegrad Journal on Human Rights, №3, Р. 24 - 28. [in English].
Deshko, L.M., Bysaga, Y.M. (2023). The structure of the constitutional and legal mechanism of financial support for the preparation and holding of elections of People's Deputies of Ukraine. Право UA. № 1. С. 187- 198. [in English].
Deshko, L.M., Bysaga, Y.M. (2023). The concept of the constitutional and legal mechanism of financial support for the preparation and holding of elections of people's deputies of Ukraine. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: «Право». Вип.75. Ч.3. С.241-246. [in English].
Deshko, L.M., Hospodarets, D.M. (2023). The interaction of the President of Ukraine with the Parliament and bodies of the executive power: problems of theory and practice. URL: https://journal-vjhr.sk/wp-content/uploads/2023/06/Vishegrad_01_2023_FINAL.pdf. [in English].
Ezer, Tamar, Deshko, Ludmylla, Gunn Clark, Nicola, Kameni, Enga, Lasky, Bruce A. (2010). Promoting Public Health through Clinical Legal Education: Initiatives in South Africa, Thailand, and Ukraine. 17 HUM. RTS. BRIEF 27. [in English].
Bysaha, Yu., Deshko, L., Nechyporuk, H. (2020). Mizhnarodna bezpeka, natsionalna bezpeka, konstytutsiina bezpeka: teoretyko-pravovi pidkhody [International security, national security, constitutional security: theoretical and legal approaches]. Porivnialno-analitychne pravo, №4, S. 43-49. [in Ukrainian].
Bysaha, Yu.M., Bielov, D.M., Berch, V.V., Deshko, L.M., Zaborovskoyi, V.V., Prodan, V.I. (2023). Pravo - diievyi zasib peremohy Ukrainy u viini z rf: analityka, otsinky, prohnozy: mizhnarodna kolektyvna monohrafiia [Law is an effective means of Ukraine's victory in the war with the Russian Federation: analysis, assessments, forecasts: an international collective monograph]. Uzhhorod: Vydavnychyi dim «RIK-U», 275 s. [in Ukrainian].
Volkov, V., Deshko, L. (2006). Na zakhyst medychnoho prava [In defense of medical law]. Yurydychnyi Visnyk Ukrainy. 2006. № 8. S. 8. [in Ukrainian].
Volkov, V.D., Deshko, L.N., Zablotskyi, V.P. y dr. (2005). Medytsynskoe pravo Ukrayny: Uchebnoe posobye [Medical law of Ukraine: Study guide]. Donetsk: DonNU. 268 s. [in Russian].
Deshko, L. (2014). Konstytutsiini osnovy pravovoho statusu osoby. Konstytutsiine pravo Ukrainy: navch. posibnyk [Constitutional foundations of the legal status of a person]. Donetsk: DonNU. S. 77-109. [in Ukrainian].
Deshko, L., Manzhylei, M. (2013). Borotba z rasyzmom ta rasovoiu dyskrymynatsiieiu v Ukraini: rekomendatsii yevropeiskoi komisii proty rasyzmu ta neterpymosti [Combating racism and racial discrimination in Ukraine: recommendations of the European Commission against Racism and Intolerance]. Tendentsyy razvytyia yurydycheskoi nauky v Belarusy. S. 49-50. [in Ukrainian].
Miroshnichenko, V. (2023). Pro prava korinnykh narodiv ta implementatsiiu yikh u zakonodavstvo Ukrainy [About the rights of indigenous peoples and their implementation in the legislation of Ukraine]. URL: https://voicecrimea.com.ua/main/pro-prava-korinnix-narodiv-ta-implementaciya-%D1%97x-u-zakonodavstvo-ukra%D1%97ni.html. [in Ukrainian].
Polychko, T., Bysaha, Yu., Berch, V., Deshko, L., Nechyporuk, H., Petretska, N. (2021). Verkhovenstvo konstytutsiinykh norm u natsionalnii systemi prava [The supremacy of constitutional norms in the national legal system]. Uzhhorod: TOV «RIK-U», 220 s. [in Ukrainian].
Byelov D., Bielova M. The current constitutionalism of Ukraine: requirement of the Europeanization of the domestic law. Visegrad Journal on Human Rights. 2022. Issue 3. P. 33-39.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 A. Карапетян
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.