Чи може колір бути торговельною маркою?
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.01.31Ключові слова:
право інтелектуальної власності, торговельна марка, нетрадиційні торговельні марки, колір як торговельна марка, реєстрація торговельної маркиАнотація
Публікація актуалізує питання інтелектуальної власності на кольори та висвітлює основні зміни стосовно нетрадиційних торговельних марок, які відбулися у світі за останні роки. У статті розглянуто американську, європейську та українську практику реєстрації кольорів як нетрадиційних знаків і проаналізовано умови захисту інтелектуальної власності в епоху постіндустріального цифрового суспільства. Відзначено, що сьогодні багато компаній вважають один або декілька кольорів характерними особливостями своїх брендів і прагнуть захистити їх від привласнення. І це не дивно. Методи маркетингу розвиваються та йдуть у ногу з часом. Усі фахові маркетологи знають який вплив кольори мають на людей та активно його використовують [1, с. 4]. Вони все частіше граються з кліповим мисленням та когнітивними функціями людського мозку. Колір — це перше на що звертає свою увагу споживач. Його початкові судження засновані саме на цій характеристиці. Лише потім він бачить форму та зміст продукту. Навіть після детального ознайомлення з товаром, на споживача буде активно впливати колір, адже для багатьох колір упаковки є показником якості. У XXI столітті кожна компанія намагається створити такі асоціації зі своїм брендом, які краще запамʼятовуються, та підкреслити свою унікальність й неперевершеність в умовах інформаційного суспільства. Практика «привласнення» кольорів тісно пов'язана з боротьбою брендів за впізнаваність серед своєї цільової аудиторії та залучення нової. Отримати захист на такий специфічний торговий знак відповідно до законодавства про торгові марки непросто. Деюре, торгова марка у вигляді одного кольору або комбінації кольорів можлива. Проте, досі є мало інструкцій щодо вимог до дійсних кольорових марок. Саме тому виникають особливі труднощі у достатньо точному відображенні таких знаків.
Робота містить огляд основних положень міжнародних нормативно-правових актів: Паризької конвенції про охорону прав промислової власності, Регламенту Європейського Парламенту і Ради (ЄС) № 2017/1001 від 14 червня 2017 року про торговельну марку Європейського Союзу, Закону Ленгема (Закон США про товарні знаки) тощо. Також розглянуто низку міжнародних прецедентів: починаючи від Owens Corning, які у 1985 році захищали свій відтінок рожевого кольору, та закінчуючи боротьбою Nestle проти Cadbury за один із варіантів фіолетового кольору. В статті відмічається, яким критеріям повинні відповідати нетрадиційні торговельні марки та як у західних країнах боряться з монополізацією кольорів.
Посилання
Singh S. Impact of color on marketing. Management Decision. 2006. Vol. 44, no. 6. P. 783-789. URL: https://doi.org/10.1108/00251740610673332 (дата звернення: 19.11.2023).
Tiwari A. Legal Issues on Trade Mark a Critical Study. SSRN Electronic Journal. 2016. URL: https://doi.org/10.2139/ssrn.2848958 (дата звернення: 19.11.2023).
Landau M.B. Trademark Protection for Color Per Se After Qualitex Co. v. Jacobson Products Co.: Another Grey Area in the Law. UCLA Entertainment Law Review. 1995. Vol. 2, no. 1. URL: https://doi.org/10.5070/lr821026307 (дата звернення: 19.11.2023).
Lanham Act. LII / Legal Information Institute. URL: https://www.law.cornell.edu/wex/lanham_act (дата звернення: 19.11.2023).
How Tiffany & Co. Trademarked "Tiffany Blue” | Artsy. Artsy. URL: https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-tiffany-monopolized-shade-blue (дата звернення: 19.11.2023) .
How Tiffany & Co. Trademarked "Tiffany Blue” | Artsy. Artsy. URL: https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-tiffany-monopolized-shade-blue (дата звернення: 19.11.2023) .
Landau M. B. Trademark Protection for Color Per Se After Qualitex Co. v. Jacobson Products Co.: Another Grey Area in the Law. UCLA Entertainment Law Review. 1995. Vol. 2, no. 1. URL: https://doi.org/10.5070/lr821026307 (дата звернення: 19.11.2023).
When in Doubt, Wear Red: Understanding Trademark Law's Functionality Doctrine and Its Application to Single-Color Trademarks in the Fashion Industry. Kansas Law Review. 2012. URL: https://doi.org/10.17161/1808.20246 (дата звернення: 19.11.2023).
Регламент Європейського Парламенту і Ради (ЄС) № 2017/1001 від 14 червня 2017 року про торговельну марку Європейського Союзу : Регламент Європейського Союзу від 14.06.2017 р. № 2017/1001. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_003-17#Text (дата звернення: 19.11.2023).
Judgment of the Court. № C-104/01, 06.05.2003 р. URL: https://curia.europa.eu/juris/liste.jsf?num=C-104/01.
Judgment of the Court (Second Chamber). no. C-49/02, 24.06.2004. URL: https://curia.europa.eu/juris/liste.jsf?num=C-49/02.
Judgment of the Court. no. C-273/00, 02.12.2002. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:62000CJ0273.
Watson I. After two decades, Cadbury finally cedes its purple trademark. The Drum. URL: https://www.thedrum.com/news/2019/02/05/after-two-decades-cadbury-finally-cedes-its-purple-trademark (дата звернення: 19.11.2023).
Lessons from Red Bull's colour combination trademark - IR Global. IR Global. URL: https://irglobal.com/article/lessons-from-red-bulls-colour-combination-trademark/ (дата звернення: 19.11.2023).
Про охорону прав на знаки для товарів і послуг : Закон України від 15.12.1993 р. № 3689-XII : станом на 27 лип. 2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3689-12#Text (дата звернення: 19.11.2023).
Vienna Classification. NIVILO:CLASS. URL: https://nivilo.wipo.int/vienna9/index.htm?lang=EN (дата звернення: 19.11.2023) .
Торговельна марка (свідоцтво 244094). Пошук торговельних марок, винаходів та авторських свідоцтв online. URL: https://iprop-ua.com/tm/vzxuk2s5/ (дата звернення: 19.11.2023).
Торговельна марка (свідоцтво 230401). Пошук торговельних марок, винаходів та авторських свідоцтв online. URL: https://iprop-ua.com/tm/nng69ie9/ (дата звернення: 19.11.2023).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 К.І. Демко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.