Чи може колір бути торговельною маркою?

Автор(и)

  • К.І. Демко студентка 5 курсу факультет адвокатури Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого, Україна https://orcid.org/0000-0001-6249-3750

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.01.31

Ключові слова:

право інтелектуальної власності, торговельна марка, нетрадиційні торговельні марки, колір як торговельна марка, реєстрація торговельної марки

Анотація

Публікація актуалізує питання інтелектуальної власності на кольори та висвітлює основні зміни стосовно нетрадиційних торговельних марок, які відбулися у світі за останні роки. У статті розгля­нуто американську, європейську та українську практику реєстрації кольорів як нетрадиційних знаків і проаналізовано умови захисту інтелек­туальної власності в епоху постіндустріального цифрового суспільства. Відзначено, що сьогодні багато компаній вважають один або декілька ко­льорів характерними особливостями своїх брендів і прагнуть захистити їх від привласнення. І це не дивно. Методи маркетингу розвиваються та йдуть у ногу з часом. Усі фахові маркетологи знають який вплив кольори мають на людей та активно його використовують [1, с. 4]. Вони все частіше граються з кліповим мисленням та когнітивними функціями людського мозку. Колір — це перше на що звертає свою увагу споживач. Його початкові судження засновані саме на цій харак­теристиці. Лише потім він бачить форму та зміст продукту. Навіть після детального ознайомлення з товаром, на споживача буде активно впливати колір, адже для багатьох колір упаковки є показ­ником якості. У XXI столітті кожна компанія нама­гається створити такі асоціації зі своїм брендом, які краще запамʼятовуються, та підкреслити свою унікальність й неперевершеність в умовах інформаційного суспільства. Практика «прив­ласнення» кольорів тісно пов'язана з боротьбою брендів за впізнаваність серед своєї цільової ау­диторії та залучення нової. Отримати захист на такий специфічний торговий знак відповідно до законодавства про торгові марки непросто. Де­юре, торгова марка у вигляді одного кольору або комбінації кольорів можлива. Проте, досі є мало інструкцій щодо вимог до дійсних кольорових марок. Саме тому виникають особливі труднощі у достатньо точному відображенні таких знаків.

Робота містить огляд основних положень між­народних нормативно-правових актів: Паризької конвенції про охорону прав промислової власно­сті, Регламенту Європейського Парламенту і Ради (ЄС) № 2017/1001 від 14 червня 2017 року про торговельну марку Європейського Союзу, Зако­ну Ленгема (Закон США про товарні знаки) тощо. Також розглянуто низку міжнародних прецеден­тів: починаючи від Owens Corning, які у 1985 році захищали свій відтінок рожевого кольору, та закінчуючи боротьбою Nestle проти Cadbury за один із варіантів фіолетового кольору. В статті відмічається, яким критеріям повинні відповідати нетрадиційні торговельні марки та як у західних країнах боряться з монополізацією кольорів.

Посилання

Singh S. Impact of color on marketing. Management Decision. 2006. Vol. 44, no. 6. P. 783-789. URL: https://doi.org/10.1108/00251740610673332 (дата звернення: 19.11.2023).

Tiwari A. Legal Issues on Trade Mark a Critical Study. SSRN Electronic Journal. 2016. URL: https://doi.org/10.2139/ssrn.2848958 (дата звернення: 19.11.2023).

Landau M.B. Trademark Protection for Color Per Se After Qualitex Co. v. Jacobson Products Co.: Another Grey Area in the Law. UCLA Entertainment Law Review. 1995. Vol. 2, no. 1. URL: https://doi.org/10.5070/lr821026307 (дата звернення: 19.11.2023).

Lanham Act. LII / Legal Information Institute. URL: https://www.law.cornell.edu/wex/lanham_act (дата звернення: 19.11.2023).

How Tiffany & Co. Trademarked "Tiffany Blue” | Artsy. Artsy. URL: https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-tiffany-monopolized-shade-blue (дата звернення: 19.11.2023) .

How Tiffany & Co. Trademarked "Tiffany Blue” | Artsy. Artsy. URL: https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-tiffany-monopolized-shade-blue (дата звернення: 19.11.2023) .

Landau M. B. Trademark Protection for Color Per Se After Qualitex Co. v. Jacobson Products Co.: Another Grey Area in the Law. UCLA Entertainment Law Review. 1995. Vol. 2, no. 1. URL: https://doi.org/10.5070/lr821026307 (дата звернення: 19.11.2023).

When in Doubt, Wear Red: Understanding Trademark Law's Functionality Doctrine and Its Application to Single-Color Trademarks in the Fashion Industry. Kansas Law Review. 2012. URL: https://doi.org/10.17161/1808.20246 (дата звернення: 19.11.2023).

Регламент Європейського Парламенту і Ради (ЄС) № 2017/1001 від 14 червня 2017 року про торговельну марку Європейського Союзу : Регламент Європейського Союзу від 14.06.2017 р. № 2017/1001. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_003-17#Text (дата звернення: 19.11.2023).

Judgment of the Court. № C-104/01, 06.05.2003 р. URL: https://curia.europa.eu/juris/liste.jsf?num=C-104/01.

Judgment of the Court (Second Chamber). no. C-49/02, 24.06.2004. URL: https://curia.europa.eu/juris/liste.jsf?num=C-49/02.

Judgment of the Court. no. C-273/00, 02.12.2002. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:62000CJ0273.

Watson I. After two decades, Cadbury finally cedes its purple trademark. The Drum. URL: https://www.thedrum.com/news/2019/02/05/after-two-decades-cadbury-finally-cedes-its-purple-trademark (дата звернення: 19.11.2023).

Lessons from Red Bull's colour combination trademark - IR Global. IR Global. URL: https://irglobal.com/article/lessons-from-red-bulls-colour-combination-trademark/ (дата звернення: 19.11.2023).

Про охорону прав на знаки для товарів і послуг : Закон України від 15.12.1993 р. № 3689-XII : станом на 27 лип. 2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3689-12#Text (дата звернення: 19.11.2023).

Vienna Classification. NIVILO:CLASS. URL: https://nivilo.wipo.int/vienna9/index.htm?lang=EN (дата звернення: 19.11.2023) .

Торговельна марка (свідоцтво 244094). Пошук торговельних марок, винаходів та авторських свідоцтв online. URL: https://iprop-ua.com/tm/vzxuk2s5/ (дата звернення: 19.11.2023).

Торговельна марка (свідоцтво 230401). Пошук торговельних марок, винаходів та авторських свідоцтв online. URL: https://iprop-ua.com/tm/nng69ie9/ (дата звернення: 19.11.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-20

Номер

Розділ

Розділ 3. Цивільне право і цивільний процес; сімейне право; міжнародне приватне право