Нормативно-правовий акт у законодавстві та практиці адміністративного судочинства: визначення та відмежування від суміжних категорій

Автор(и)

  • Н.В. Єфіменко здобувач кафедри адміністративного, кримінального права та процесу ЗВО «Міжнародний університет бізнесу і права» Херсон, Україна, Україна https://orcid.org/0009-0000-3107-7893

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.01.69

Ключові слова:

оскарження нормативно-правових актів за правилами адміністративного судочинства, нормативно-правовий акт, індивідуально-правові акти, акти офіційного тлумачення

Анотація

У статті обґрунтовано, що, незалежно від фор­ми офіційного документа, регламентація його загальнообов'язковими положеннями правово­го статусу (встановлення, зміни чи припинення прав та обов'язків) необмеженого кола учасників правовідносин, яких стосується цей офіційний документ (загальна спрямованість правил по­ведінки), а не на конкретно визначених (пер­соніфікованих) осіб є достатніми умовами для констатації нормативно-правового характеру відповідного офіційного документа або окремих його положень. Натомість, якщо офіційний доку­мент не характеризується цими властивостями або йому притаманна лише одна з них (юридична обов'язковість правила поведінки, яке він уста­новлює, змінює чи скасовує або його загальна спрямованість та можливість його неодноразово­го застосування), то це свідчить про належність його за владно-регулятивною природою до правотлумачних (правоінтерпретаційних) чи право- застосовних актів, у тому числі адміністративних актів.

На доповнення до того, автор звернула увагу на те, що, на відміну від нормативно-правових актів, індивідуально-правові акти є формаль­но обов'язковими для персоніфікованих (чітко визначених) суб'єктів (адресовані конкретним особам) та визначають лише їх суб'єктивні пра­ва та/чи обов'язки у рамках конкретних ситуа­цій, вичерпуючи їх юридичну чинність після їх врегулювання. Не менш важливим є правильне відмежування нормативно-правових актів від актів офіційного тлумачення (роз'яснення) норм права, які, маючи загальний характер та буду­чи розрахованими на використання викладених у них роз'яснень норм права протягом строку їх чинності та незмінності інших врахованих під час тлумачення фактів, не є юридично обов'язкови­ми для учасників правовідносин, урегульованих відповідною нормою права. Водночас, заува­жується, що згідно зі усталеною судовою практи­кою, які ґрунтується на принципах верховенства права (насамперед, на правовій визначеності як його складовій) та належного урядування, акти офіційного тлумачення (роз'яснення) норм пра­ва, за загальним правилом, зв'язують їх видав- ників, але через відсутність такого ефекту для інших учасників відповідних правовідносин, вони не є загальнообов'язковими у буквальному розумінні цієї характеристики.

Посилання

Кодекс адміністративного судочинства України: Закон України від 6 липня 2005 року № 2747-IV. Дата оновлення: 4 листопада 2023 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2747-15/conv#n11557.

Постанова Верховного Суду (Велика Палата) від 18 грудня 2018 року у справі № 9901/657/18 (П/9901/657/18) про визнання протиправним та скасування Указу Президента України. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/78977514.

Постанова Верховного Суду від 5 березня 2019 року у справі № 855/58/19 про визнання дій протиправними, визнання протиправною та нечинною постанови. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/80269449.

Букіна Л.Є. Нормативно-правові акти як об’єкти оскарження в адміністративному судочинстві України. Держава та регіони. Серія: Право. 2020. № 3 (69), том 2. С. 170-175. DOI: 10.32840/1813-338X-2020.3.2.29.

Рой О.В. Правові акти суб’єктів владних повноважень як предмет публічно-правового спору: автореф. дис. … канд. юрид. наук: 12.00.07. Київ, 2019. 23 с.

Постанова Верховного Суду від 8 травня 2018 року у справі № 461/8220/13-а про визнання нечинною та скасування ухвали Міськради від 18 червня 2009 року № 2712 «Про затвердження нормативно-грошової оцінки земель м. Львова». URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/74022184.

Постанова Верховного Суду від 1 лютого 2022 року у справі № 160/1936/21 про визнання протиправним та скасування рішень. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/103035790.

Постанова Верховного Суду від 29 липня 2020 року № 826/11226/16 про визнання протиправним та скасування рішення. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/90652768.

Цьоменко А.В. Особливості розгляду адміністративних справ про оскарження підзаконних нормативно-правових актів. Наукові перспективи. 2020. № 4 (4). С. 206-215. DOI:10.52058/2708-7530-2020-4(4)-206-215.

Постанова Верховного Суду від 24 грудня 2021 року у справі № 160/8226/20 про скасування реєстрації та повернення проекту рішення. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/102220937.

Митний кодекс України : Закон України від 13 березня 2012 року № 4495- VI. Дата оновлення: 13 січня 2024 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4495-17/conv#n2338.

Постанова Верховного Суду від 15 жовт- ня 2020 року у справі № 808/1860/14 про визнання протиправним та скасування рішення в частині нарахування фінансових санкцій. URL: http://reyestr.court.gov.ua/Review/92201586.

Бєлов Д.М., Громовчук М.В., Білак О.П. Міжмуніципальне співробітництво в структурі транскордонного співробітництва. Науковий вісник УжНУ. Серія «Право». Випуск 72(4). 2022. С. 226-231.

Легеза Є. О., Бєлов Д.М., Деякі особливості правового регулювання статусу Державної служби фінансового моніторингу України. Науковий вісник УжНУ. Серія «Право». Випуск 73(5). 2022. С. 51-56.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-20

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право