Нормативно-правовий акт у законодавстві та практиці адміністративного судочинства: визначення та відмежування від суміжних категорій
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.01.69Ключові слова:
оскарження нормативно-правових актів за правилами адміністративного судочинства, нормативно-правовий акт, індивідуально-правові акти, акти офіційного тлумаченняАнотація
У статті обґрунтовано, що, незалежно від форми офіційного документа, регламентація його загальнообов'язковими положеннями правового статусу (встановлення, зміни чи припинення прав та обов'язків) необмеженого кола учасників правовідносин, яких стосується цей офіційний документ (загальна спрямованість правил поведінки), а не на конкретно визначених (персоніфікованих) осіб є достатніми умовами для констатації нормативно-правового характеру відповідного офіційного документа або окремих його положень. Натомість, якщо офіційний документ не характеризується цими властивостями або йому притаманна лише одна з них (юридична обов'язковість правила поведінки, яке він установлює, змінює чи скасовує або його загальна спрямованість та можливість його неодноразового застосування), то це свідчить про належність його за владно-регулятивною природою до правотлумачних (правоінтерпретаційних) чи право- застосовних актів, у тому числі адміністративних актів.
На доповнення до того, автор звернула увагу на те, що, на відміну від нормативно-правових актів, індивідуально-правові акти є формально обов'язковими для персоніфікованих (чітко визначених) суб'єктів (адресовані конкретним особам) та визначають лише їх суб'єктивні права та/чи обов'язки у рамках конкретних ситуацій, вичерпуючи їх юридичну чинність після їх врегулювання. Не менш важливим є правильне відмежування нормативно-правових актів від актів офіційного тлумачення (роз'яснення) норм права, які, маючи загальний характер та будучи розрахованими на використання викладених у них роз'яснень норм права протягом строку їх чинності та незмінності інших врахованих під час тлумачення фактів, не є юридично обов'язковими для учасників правовідносин, урегульованих відповідною нормою права. Водночас, зауважується, що згідно зі усталеною судовою практикою, які ґрунтується на принципах верховенства права (насамперед, на правовій визначеності як його складовій) та належного урядування, акти офіційного тлумачення (роз'яснення) норм права, за загальним правилом, зв'язують їх видав- ників, але через відсутність такого ефекту для інших учасників відповідних правовідносин, вони не є загальнообов'язковими у буквальному розумінні цієї характеристики.
Посилання
Кодекс адміністративного судочинства України: Закон України від 6 липня 2005 року № 2747-IV. Дата оновлення: 4 листопада 2023 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2747-15/conv#n11557.
Постанова Верховного Суду (Велика Палата) від 18 грудня 2018 року у справі № 9901/657/18 (П/9901/657/18) про визнання протиправним та скасування Указу Президента України. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/78977514.
Постанова Верховного Суду від 5 березня 2019 року у справі № 855/58/19 про визнання дій протиправними, визнання протиправною та нечинною постанови. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/80269449.
Букіна Л.Є. Нормативно-правові акти як об’єкти оскарження в адміністративному судочинстві України. Держава та регіони. Серія: Право. 2020. № 3 (69), том 2. С. 170-175. DOI: 10.32840/1813-338X-2020.3.2.29.
Рой О.В. Правові акти суб’єктів владних повноважень як предмет публічно-правового спору: автореф. дис. … канд. юрид. наук: 12.00.07. Київ, 2019. 23 с.
Постанова Верховного Суду від 8 травня 2018 року у справі № 461/8220/13-а про визнання нечинною та скасування ухвали Міськради від 18 червня 2009 року № 2712 «Про затвердження нормативно-грошової оцінки земель м. Львова». URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/74022184.
Постанова Верховного Суду від 1 лютого 2022 року у справі № 160/1936/21 про визнання протиправним та скасування рішень. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/103035790.
Постанова Верховного Суду від 29 липня 2020 року № 826/11226/16 про визнання протиправним та скасування рішення. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/90652768.
Цьоменко А.В. Особливості розгляду адміністративних справ про оскарження підзаконних нормативно-правових актів. Наукові перспективи. 2020. № 4 (4). С. 206-215. DOI:10.52058/2708-7530-2020-4(4)-206-215.
Постанова Верховного Суду від 24 грудня 2021 року у справі № 160/8226/20 про скасування реєстрації та повернення проекту рішення. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/102220937.
Митний кодекс України : Закон України від 13 березня 2012 року № 4495- VI. Дата оновлення: 13 січня 2024 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4495-17/conv#n2338.
Постанова Верховного Суду від 15 жовт- ня 2020 року у справі № 808/1860/14 про визнання протиправним та скасування рішення в частині нарахування фінансових санкцій. URL: http://reyestr.court.gov.ua/Review/92201586.
Бєлов Д.М., Громовчук М.В., Білак О.П. Міжмуніципальне співробітництво в структурі транскордонного співробітництва. Науковий вісник УжНУ. Серія «Право». Випуск 72(4). 2022. С. 226-231.
Легеза Є. О., Бєлов Д.М., Деякі особливості правового регулювання статусу Державної служби фінансового моніторингу України. Науковий вісник УжНУ. Серія «Право». Випуск 73(5). 2022. С. 51-56.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Н.В. Єфіменко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.