Актуальні питання адміністративної відповідальності за булінг (цькування) учасника освітнього процесу

Автор(и)

  • В.Т. Комзюк доктор юридичних наук, доцент професор кафедри державно-правових дисциплін Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького, Україна https://orcid.org/0000-0001-6780-0836
  • С.Ю. Обрусна доктор юридичних наук, професор професор кафедри державно-правових дисциплін Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького, Україна https://orcid.org/0000-0001-9354-9235
  • Т.Б. Шаповал кандидат історичних наук, доцент доцент кафедри державно-правових дисциплін Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького, Україна https://orcid.org/0000-0001-5493-1917

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.01.70

Ключові слова:

адміністративна відповідальність, підстави адміністративної відповідальності, булінг, адміністративне правопорушення, склад адміністративного правопорушення, об'єктивно протиправне діяння, кваліфікація діянь

Анотація

Стаття присвячується актуальним питанням адміністративної відповідальності за булінг (ць­кування) учасника освітнього процесу як важ­ливому охоронному правовому засобу, заходу адміністративного примусу, що покликаний за­безпечити ефективну протидію такому явищу, як булінг (цькування). В статті розглядаються різні визначення поняття адміністративної від­повідальності, що даються науковцями і пропо­нується власне його визначення. Підставами ад­міністративної відповідальності нами вважають­ся нормативна, фактична і процесуальна, для проведеного дослідження особливо важливою є фактична підстава, тобто вчинення адміністра­тивного правопорушення, склад якого закріпле­но в статті 173-4 Кодексу України про адміністра­тивні правопорушення (далі - КУпАП) - булінг (цькування) учасника освітнього процесу. Проа­налізувавши склад цього правопорушення, стає очевидним, наскільки недосконалою, суперечли­вою є дана норма, що і розкривається в дослі­дженні та надаються відповідні пропозиції і ре­комендації.

Акцентовано на важливості правильної квалі­фікації протиправного діяння, що містить озна­ки булінгу, оскільки він має велике різноманіття проявів і може бути кваліфікований і як відпо­відне кримінальне правопорушення, що тягне за собою кримінальну, а не адміністративну відповідальність.

Дослідивши склад адміністративного правопо­рушення булінг (цькування) учасника освітнього процесу, встановлено, що і частина перша, і частина третя та четверта ст. 173-4 КУпАП перед­бачають, що дане адміністративне правопору­шення може вчинятись малолітніми особами або неповнолітніми у віці від чотирнадцяти до шіст­надцяти років, відносячи таким чином цих осіб до суб'єктів адміністративного правопорушення, що суперечить як загальній теорії права, теорії адміністративного права, так і нормам самого КУпАП; при цьому адміністративну відповідальність за булінг в цьому випадку законодавець покла­дає на батьків або осіб, які їх замінюють, що су­перечить багатьом важливим принципам адміністративної відповідальності. Стаття 12 КУпАП встановлює, що адміністративній відповідально­сті підлягають особи, які досягли на момент вчинення адміністративного правопорушення шіст­надцятирічного віку. Виходячи з цього норматив­ного положення, в адміністративному праві за­гальновизнано, що суб'єктом адміністративного правопорушення є осудна фізична особа, яка на момент вчинення адміністративного проступку досягла шістнадцяти років. Якщо ж протиправ­не діяння, що об'єктивно має ознаки правопо­рушення, передбаченого адміністративним законодавством, вчинила особа, яка не досягла 16 років, то таке діяння не може бути визнане адмі­ністративним правопорушенням, оскільки відсутній суб'єкт проступку, а отже, і склад правопо­рушення, такі діяння в теорії права визнаються об'єктивно протиправними діяннями. Тому ми вказуємо на неможливості вважати адміністра­тивним правопорушенням діяння, що має ознаки булінгу та яке вчиняється малолітніми особами і неповнолітніми віком від чотирнадцяти до шіст­надцяти років, як це закріплено у статті 173-4, бо немає складу адміністративного правопору­шення через відсутність суб'єкта правопорушен­ня, а отже, немає фактичної підстави адміністра­тивної відповідальності за такі діяння, а тому її в даному випадку і неможливо застосувати. В результаті проведеного дослідження запропоно­вано внести зміни до статей 173-4 і 184 Кодексу України про адміністративні правопорушення з тим, щоб привести їх у відповідність іншим нор­мам Кодексу, положенням загальної теорії права і науки адміністративного права, принципам ад­міністративної відповідальності.

Посилання

Колпаков ВК. Адміністративне право України: підручник. Київ, 1999. 736 с.

Комзюк А.Т., Гуменюк В.А., Джагупов Г.В. та ін. Адміністративна відповідальність в Україні: навч. посіб. За заг. ред. А.Т. Комзюка. 3-є вид., доопр. Харків, 2007. 80 с.

Приходько М.В. Адміністративна відпові-дальність за булінг (цькування) в Україні: дис. ...канд. юрид. наук: 12.00.07. Київ, 2022. 231 с. URL: https://elar.naiau.kiev.ua/server/api/core/bitstreams/bca5b895-4d3d-4e52-9b1c-875b9b795cb7/content

Комзюк В.Т., Комзюк А.В. Щодо підстав адміністративної відповідальності / Правові засади організації та здійснення публічної влади: збірник тез IV Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, присвяченої світлій пам'яті доктора юридичних наук, професора, академіка-засновника НАПрНУ, першого Голови Конституційного Суду України Леоніда Петровича Юзькова (м. Хмельницький, 2 - 6 березня 2021 року). Хмельницький: Хмельницький університет управління та права імені Леоніда Юзькова, 2021. С. 272-275.

Кодекс України про адміністративні право-порушення: Кодекс ВІД 07.12.1984 р. № 8073-X / Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#Text (дата звернення - 04.01.2024).

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню): Закон України від 18 грудня 2018 р. № 2657VIII / Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-19#Text (дата звернення - 04.01.2024).

Мишанич А. Булінг: поняття, ознаки та відповідальність. URL: http://legalclinic.nlu.edu.ua/2021/12/08/buling-ponyattya-oznaky-ta-vidpovidalnist/ (дата звернення - 05.01.2024 р.).

Козаченко В.В., Семегіна Д.І. Булінг в Україні як нове поняття хуліганства серед неповнолітніх. Поріняльно-аналітичне право. 2018. № 5. С. 289-292.

Маньгора В.В., Вітковська К.А. Особливості юридичної відповідальності за прояви булінгу та шляхи боротьби з ним. Інформація і право. 2022. № 1 (40). С. 97-110.

Теорія права і держави. Скакун О.Ф. / Бібліотека українських підручників 2010 - 2018. URL: https://westudents.com.ua/glavy/70165-4obktivno-protipravne-dyannya.html (дата звернення - 05.01.2024).

Шульга А.М. Об'єктивно протиправне діяння, об'єктивно правомірна поведінка. Форум права. 2012. № 3. С. 846-849.

Авер'янов В. Нова доктрина українського адміністративного права: концептуальні позиції. Право України, 2006. № 5. С. 11-17.

Конституція України: Закон України від 28 червня 1996 р. № 254к/96ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.

Сімейний кодекс України: Кодекс від 10.01.2002 року № 2947-III / Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2947-14#Text (дата звернення - 05.01.2024).

Цивільний кодекс України: Кодекс від 16.01.2003 року № 435-IV / Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text (дата звернення - 05.01.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-20

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право