Розкриття інформації про кінцевих бенефіціарних власників: від теорії до практики

Автор(и)

  • В.Г. Савенкова кандидат юридичних наук, доцент кафедри фінансового права Науково-навчальний інститут права Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0000-0003-1472-5443
  • Т.М. Ямненко доктор юридичних наук, професор, професор кафедри фінансового права Навчально-науковий інститут права Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0000-0002-9040-2358
  • О.П. Федоренко керуючий партнер АО «Аперіо», адвокат, спеціаліст з управління активами інституціональних інвесторів, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.01.80

Ключові слова:

кінцевий бенефіціарний власник, фінансовий моніторинг, протидія відмивання коштів, розкриття інформації про бенефіціарних власників

Анотація

Україна здійснила значний крок у напрямку прозорості та боротьби з корупцією, ставши од­нією з перших країн у світі, яка відкрила інфор­мацію про бенефіціарних власників компаній та зробила її публічно доступною. 14 жовтня 2014 року було прийнято відповідний Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відми­ванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», відпо­відно до якого усі юридичні особи зобов'язані подати до Єдиного державного реєстру юридич­них осіб, фізичних осіб-підприємців та громад­ських формувань (далі ЄДР) відомості про своїх кінцевих бенефіціарних власників.

Ця історична ініціатива була однозначним проривом для України у забезпеченні прозорості та відкритості у сфері розкриття власності юри­дичних осіб. Цей Закон привів систему протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму України до міжнародних стандартів (саме імпле­ментації норми Директиви ЄС 2015/849). Доступ­ність інформації про бенефіціарних власників не тільки збільшила довіру до державного регулю­вання, але й зробила країну прикладом для інших країн, що прагнуть боротися з корупцією та за­безпечити чесне та прозоре бізнес-середовище.

Закон удосконалив систему фінансового мо­ніторингу, зокрема щодо застосування ризик орієнтованого підходу суб'єктами первинного фі­нансового моніторингу при проведенні належної перевірки своїх клієнтів та удосконалення проце­дури розкриття суб'єктами господарювання своїх кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) і посилення вимог до виявлення суб'єктами пер­винного фінансового моніторингу бенефіціарних власників своїх клієнтів.

Міжнародні організації та світова спільно­та розуміють важливість питання розкриття ін­формації про бенефіціарних власників компаній, тому це відображено у ряді міжнародних право­вих актів. Україна активно впроваджує міжнарод­ні стандарти у національне законодавство, що підтверджує високий рівень зобов'язань України перед міжнародною спільнотою щодо боротьби з корупцією та фінансовими злочинам

Посилання

Про запобігання використання фінансової системи для відмивання грошей та фінансування тероризму: Директива від 20 травня 2015 р. № 2015/849/ЄС / Європейський Парламент і Ради (ЄС). URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_037-15#Text, URL:https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2015 (дата звернення: 25.12.2023).

Про внесення змін до Директиви (ЄС) 2015/849 про запобігання використанню фінансової системи з метою відмивання коштів та фінансування тероризму, а також про внесення змін до Директив 2009/138/ЕСі2013/36/Еи:Директивавід30 травня 2018 р №2018/843 / Європейський Парламент і Ради (ЄС). URL:https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32018L0843 , URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_010-18#Text (дата звернення: 25.12.2023) .

Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення: Закон України від 6 грудня 2019 р. № 361-IX / Верховна Рада України. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/361-20#Text (дата звернення: 26.12.2023) .

Про затвердження Порядку надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань: Наказ від 05 травня 2023 р. № 1692/5 / Міністерство юстиції України. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0750-23#Text (дата звернення: 26.12.2023).

Сабодаш Р.Б. Формальний критерій визначення бенефіціарного власника в цивільному законодавстві україни через призму практики європейського суду з прав людини. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Юриспруденція. 2019 № 41 том 2. С. 34-37 URL:http://www.vestnik-pravo.mgu.od.ua/archive/juspradenc41/part_2/10.pdf (дата звернення: 30.12.2023).

Про затвердження Положення про форму та зміст структури власності: Наказ від 19 березня 2021 № 163 / Міністерство фінансів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0768-21#Text (дата звер-нення: 30.12.2023).

Про затвердження Переліку інформації, що підлягає оприлюдненню у формі відкритих даних, розпорядником якої є Міністерство юстиції України: Наказ від 28 березня 2016 № 897/5 / Міністерство юстиції України. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v897_323-16#Text (дата звернення: 30.12.2023).

Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2016 р. № 593: Постанова від 18 травня 2017 р. № 339 / Кабінет Міністрів України. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/339-2017-%D0%BF#Text (дата звернення: 30.12.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-20

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право